פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 מאכלים שיעשו לכם מצב רוח רע

      נזקים בריאותיים שגורמים מרכיבים מסוימים באוכל שלנו נחקרים בלי סוף, ואנחנו כבר יודעים ממה כדאי להימנע כדי לשמור על הלב שלנו, רמות הכולסטרול, לחץ דם ומשקל - אבל ממה כדאי להתרחק כדי לשמור על מצב הרוח שלנו? הנה כמה הצעות

      אישה בדיכאון עם צלחת קורנפלקס (ShutterStock)
      המזון שאנו אוכלים משפיע על מוליכים בין-עצביים במוח שלנו. אישה וקערת אוכל (צילום: ShutterStock)

      לאוכל יש השפעה עצומה על החיים שלנו גם מבחינה רגשית. הוא יכול להיות קרן האור שלנו בסופו של יום חשוך, הנחמה הקטנה ברגע הנכון או ההפרעה הכי גדולה שלנו, ועוד לא הגענו למה שקורה לנו כשהוא חסר.

      המזון שאנו אוכלים משפיע על מוליכים בין-עצביים (נוֹיְרוֹטְרַנְסְמִיטֶרים) במוח שלנו. הקשר בין כימיקלים חשובים אלה לרגשות ולתחושות שלנו מוכר היטב: המוליך העצבי סרוטונין, למשל, עוזר לאנשים להישאר רגועים, מסייע לווסת את השינה ואת התיאבון ומשפר את מצב הרוח; הדופמין יכול להגביר את המיקוד. למה שאנחנו אוכלים יש תפקיד חשוב באופן שבו הכימיקלים המוחיים הללו מתפקדים - זה יכול לבנות את היסודות למוליכים העצביים, או להפר את האיזון במוח. שני הדברים משפיעים על מצב הרוח שלנו.

      מחקרים הראו כי מוצרי מזון מעובדים כמו פאסט-פוד ומאפים עשויים לתרום לדיכאון, תוקפנות, חרדה ומצבים נפשיים אחרים. ההשפעות המזיקות של ג'אנק פוד הן עובדה ידועה לרוב הציבור, אך יש מזונות שאנשים צורכים בשגרה מבלי לדעת איזו השפעה יש להם על מצבי הרוח. הנה כמה מהם.

      אוכל ממותק

      מכונת צמר גפן מתוק (ShutterStock)
      אחרי הנסיקה הגדולה מגיעה הנפילה, והיא גדולה לא פחות. מכונת צמר גפן מתוק (צילום: shutterstock)

      איזה כיף זה מתוק, נכון? אנחנו מזהים את זה בגיל צעיר ומקפידים להגביל את ילדינו בכמויות הסוכר שלהם, כי אנחנו מכירים את ההשפעה שלו על מצבי הרוח שלהם ויודעים היטב שאחרי הנסיקה הגדולה באנרגיה תגיע ההתרסקות (כשהאינסולין יתחיל לנקות את הסוכר מהדם). היעלמותו של הסוכר מלווה בעצבנות רבה ואצל המבוגרים גם בכאבי ראש. הוספה של סוכר או ממתיקים מלאכותיים אולי נראית טוב וטעימה, אבל מחקרים רבים הוכיחו את הנזקים הגופניים שנגרמים מהם, כמו כאבי ראש, סחרחורות ומיגרנות, או למשל הסכנות בשתיית משקאות ממותקים בקביעות. צריכה גבוהה של ממתיקים מלאכותיים עלולה לעורר גם תסמינים נפשיים כמו חרדה, עצבנות ודיכאון, ויותר מדי סוכר בגוף עלול לשבש את יכולתו להילחם במתח.

      שימו לב לתוספות הסוכר במוצרים מפתיעים שנמצאים בכל מקום כמו יוגורט, גרנולה, תבלינים ולחם, ואפילו משחת שיניים, אלה נמצאים בכל מקום.

      אלכוהול

      שתי כוסות מרטיני (ShutterStock)
      מתחילים בעליזות ומסיימים בלחץ וחרדה. שתי כוסות מרטיני (צילום: shutterstock)

      זה יכול להיות כוס יין בארוחת חג, דרינק עם חברים אחרי העבודה או קוקטייל בדייט רומנטי - נראה שאלכוהול הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, למרות ההנגאובר שעלול להתלוות אליו. הרבה מחקרים נעשו לגבי ההשפעות שלו עלינו, והראו שהוא הגורם השביעי במספר למוות בטרם עת ברחבי העולם.
      ואיך הוא משפיע על מצב הרוח? בזמן שאנחנו שותים אנחנו מרגישים עליזים יותר, אבל המוח שלנו עובד בייצור הורמונים שמגבירים את תחושות הלחץ והחרדה. רמת הסרוטונין ("הורמון האושר") יורדת ומשפיעה על מערכת העצבים, וכל זה יכול להוביל למצב רוח רע.

      מרגרינה

      קופסת מרגרינה עם סכין למריחה (ShutterStock)
      עשויה להכיל שומנים רעים שמגבירים דלקת ורמות גבוהות של חומצות שומן אומגה 6. מרגרינה (צילום: shutterstock)

      החרדה מהנזקים שעלולה לעולל לנו החמאה הוביל חלק מאתנו לשימוש בתחליפים, ביניהם מרגרינה, שמן קוקוס ועוד. החומרים האלה עשויים להכיל שומנים רעים שמגבירים דלקת ורמות גבוהות של חומצות שומן אומגה 6. הם חוסמים את חומרי השומן הטבעיים, כמו אומגה 3, המשפרים את מצב הרוח והאינסולין, ומשפיעים עלינו בהתאם.

      קפה

      קפה (ShutterStock)
      משפיע על ההורמונים ועל תפקוד העצבים ועלול להגביר רגשות דמויי חרדה. ספל קפה (צילום: shutterstock)

      קפאין עוזר לתת לנו את הדחיפה הראשונה והחשובה כדי לפתוח את היום עם אנרגיות, למרות שאצל רבים מאיתנו מדובר בטקס פסיכולוגי יותר משהוא באמת עוזר להעיר את הגוף. גם הפסקות הקפה במהלך היום משמשות למעשה כתירוץ להפסיק לרגע את מה שאנחנו עושים ולנקות את הראש.

      קפה מלא בנוגדי חמצון ואף יכול למנוע ירידה קוגניטיבית, אבל כמות מוגזמת ממנו (על פי הרופאים יותר מארבע-חמש כוסות ביום) תעשה יותר נזק מתועלת. מבחינת מצב הרוח, הקפאין משפיע על ההורמונים ועל תפקוד העצבים ועלול להגביר רגשות דמויי חרדה על ידי העלאת קצב הלב. למכורים שבינינו, אפילו יום אחד בלעדיו יכול לגרום לתסמיני גמילה כמו כאבי ראש, עייפות וחוסר באנרגיה. מי שצולח את הגמילה ומתנקה מקפאין מדווח על השפעות טובות מאוד, ביניהן על מצב הרוח.

      חלבון ביצה

      ביצה רכה (ShutterStock)
      מקור טבעי, זמין וממש טעים לחלבון איכותי, אבל אל תשכחו את החלמון. ביצה רכה (צילום: shutterstock)

      חלבון של ביצה בהחלט לא יהרוס את מצב הרוח שלכם, אבל יעשה רק חצי מהעבודה (הטובה) שלו אם תאכלו אותו ככה. ביצים הן מקור טבעי, זמין וממש טעים לחלבון איכותי. עד ממש לא מזמן, אחד הטרנדים הבריאותיים הדומיננטיים בקרב שוחרי הבריאות היה בישול בעזרת חלבוני ביצה בלבד (ללא החלמון), בזכות יתרונותיו הבריאותיים של חלבון הביצה - חלבון וויטמינים מקבוצת B, שמסייעים לבריאות המוח שלנו ובהתאם גם שומרים על מצב הרוח שלנו. רוב התזונאים ממליצים דווקא לאכול את הביצה בשלמותה, כי גם החלמון מכיל חלבון. למעשה, בתוך החלמון מצויה כמחצית מכמות החלבון שבביצה, ואם תוותרו עליו תפסידו גם את התועלת שבוויטמינים A, E ו-D ונוגדי החמצון שהוא מכיל.

      פיצוחים קלויים

      פיצוחים קלויים עם מלח (ShutterStock)
      פופולריים בסלון הישראלי, אבל עלולים לפגוע במצב הרוח. מיקס פיצוחים קלויים (צילום: shutterstock)

      לפעמים נדמה שכולם מהללים את יתרונותיהם של אגוזים, שקדים וזרעים למיניהם בתזונה שלנו, והם בוודאי מומלצים לטבעונים להשלמת חומרים מזינים וויטמינים חסרים בגוף, במיוחד אומגה 3, אבל לא כולם זוכרים להדגיש שכאשר מדובר בגרסה הקלויה שלהם, מדובר באופציה הרבה פחות בריאה (למרות הפופולאריות הגדולה שלהם בסלון הישראלי).

      מיני האגוזים הקלויים מתובלים לרוב בשמנים צמחיים וקנולה, העשויים מרכיבים מהונדסים גנטית שכדאי להימנע מהם. לרוב יש להם תוספים ממכרים ומלאי נתרן שעלולים לגרום לתנודות במצב רוח ולכאבי ראש.