פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עזבו את הקפה: יש דרך הרבה יותר בריאה להישאר ערניים

      שותים כל כך הרבה קפה שהוא כבר הפסיק להשפיע? חוקרים מצאו דרך חדשה ויעילה להתגבר על העייפות, והיא אפילו לא כוללת קפאין. לשיטה יש גם יתרון בולט נוסף – היא תעשה ממש טוב לבריאות שלכם באותה הזדמנות

      עייפות במשרד (ShutterStock)
      קפה אמנם עושה את העבודה, אבל צריכה מופרזת כבר פוגעת בהשפעה (צילום: Shutterstock)

      כל מי ששותה קפה לאורך זמן יודע שאחרי כמה שנים הוא נהיה הרגל יותר משהוא עוזר להתעורר. בשלב כלשהו, בעיקר אם מפריזים בשימוש בו, הגוף מפתח עמידות להשפעות המעוררות של הקפאין, מה שפוגע בהשפעותיו החיוביות של המשקה האהוב. זה לא אומר שאתם צריכים לוותר לחלוטין על הקפה, שאכן משפיע במידה מסוימת על הערנות ואף עשוי להאריך את תוחלת החיים, אם שותים אותו במידה. עם זאת, מחקר חדש מראה שיש דרך יעילה נוספת לתת לגוף שלכם את זריקת הערנות הזאת שהוא זקוק לה.

      עוד בנושא:
      חוזרים מותשים מהעבודה? המדע מצא דרך קלה להתגבר על זה
      נורת אזהרה: מתי עייפות היא לא רק עייפות?
      האימונים ששורפים הכי הרבה קלוריות בשעה

      חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה שבארצות הברית, מצאו כי עשר דקות של טיפוס וירידה במדרגות יעילות יותר להגברת הערנות מאשר צריכת 50 מ"ג קפאין. בכוס עם כפית אחת של קפה נמס לשם ההשוואה יש כ-75 מ"ג של קפאין. מהמחקר, שפורסם בכתב העת Physiology and Behavior עולה כי טיפוס וירידה במדרגות בקצב אחיד, גם בהליכה איטית, מסייעים להגברת האנרגיה ולשיפור הערנות במידה ניכרת.

      במחקר השתתפו סטודנטיות בין הגילאים 18 עד 23, שדיווחו כי הן סובלות ממחסור בשעות שינה. כולן סיפרו שהן ישנות פחות משש שעות וחצי בלילה. הנבדקות חולקו לשלוש קבוצות – האחת צרכה כדורי קפאין, השנייה נדרשה לעלות ולרדת במדרגות, והשלישית קיבלה כדורי פלסיבו (תרופת סרק). לאחר מכן, הן נבדקו במשימות שונות כדי לבחון את מידת הערנות שלהן, היכולות הקוגניטיביות, הריכוז והזיכרון.

      אישה עולה במדרגות (ShutterStock)
      הקפאין לא השפיע כלל, הפעילות דווקא כן (אילוסטרציה: Shutterstock)

      "בקרב הנבדקות שצרכו קפאין או פלסיבו, לא ראינו הבדל ניכר בתחושת הערנות", ציין פטריק אוקונור, מומחה לקינסיולוגיה, שהוביל את המחקר. "עם זאת, ניכר כי אלו שעלו וירדו במדרגות הרגישו אנרגטיות ונמרצות יותר מיד הפעילות הגופנית".

      דרך קלה לצמצם את השפעות הישיבה הממושכת

      אורח החיים היושבני שמאפיין את שגרת החיים של רבים מאיתנו, מעמיד אותנו בסיכון להתפתחות בעיות בריאותיות מסוגים שונים – בהן עלייה במשקל, מחלות לב וכלי דם ועודף כולסטרול. בהקשר הזה, צריכה מופרזת של קפה עלולה להעלות עוד יותר את לחץ הדם, לגרום לכאבי ראש, להגברת תסמיני חרדה ולבעיות שינה. אוקונור וצוותו ניסו במחקר להציע דרך בריאה יותר ומעשית לצמצם את השפעות אורח החיים על הבריאות ולהציע חלופה טובה יותר לקפה עבור אנשים עובדים.

      "עובדים יכולים לצאת להליכה בחוץ כדי לשפר את הכושר, אבל זה לא תמיד אפשרי – בגלל מזג האוויר או אילוצים אחרים", אומר אוקונור. "להרבה אנשים שעובדים בבנייני משרדים יש גישה לחדר המדרגות, מה שהופך את העלייה והירידה בהם לדרך מצוינת לשמור על הבריאות".

      אישה שמנה יושבת על מדרגות ומסתכלת בסמארטפון (ShutterStock)
      ישיבה ממושכת מעמידה אותנו בסיכון לסיבוכים רפואיים רבים (צילום: Shutterstock)

      הוא מדגיש כי דרושים מחקרים נוספים כדי להבין בדיוק עד כמה הטיפוס במדרגות תורם לתחושת הערנות ולשיפור היכולות הקוגניטיביות. בעוד שזהו מחקר ראשון בלבד שמצביע על היתרון הזה, מחקרים אחרים כבר הראו יתרונות נוספים לפעולה הפשוטה הזאת. אחד האחרונים שבהם קבע כי טיפוס אינטנסיבי של דקה בלבד הוא דרך יעילה ביותר לשמור על בריאות הלב ולשפר את הכושר הגופני. בנוסף, בחינות אחרות של הנושא הוכיחו כי זו פעולה ששורפת יותר קלוריות מהרבה סוגי ספורט אחרים – בהם ריצה קלה ומשחקי כדור. מספיק סיבות לצמצם קצת את צריכת הקפה ולצאת להתרעננות בחדר המדרגות?