נושאים חמים

חוזרים מותשים מהעבודה? המדע מצא דרך קלה להתגבר על זה

מרגישים שבסוף יום העבודה אין לכם אנרגיות לעשות שום דבר חוץ מלרבוץ על הספה? למזלכם, רבים מכירים את הבעיה, ולכן היא גם העסיקה חוקרים מומחים. עכשיו נמצאה דרך להיפטר מהעייפות – והיא הרבה יותר קלה משחשבתם

אישה שדעתה מוסחת (ShutterStock)
כשאתם מרגישים "גמורים" במהלך היום, להכריח את עצמכם לעבוד כנראה לא יפתור את הבעיה (צילום: Shutterstock)

אם אתם קמים עייפים כל בוקר, מגייסים שאריות של אנרגיה כדי לתפקד ביום העבודה ואז חוזרים הביתה ללא יכולת לעשות שום דבר חוץ מלהיזרק בסלון, אל תיבהלו – זה לא אומר שמשהו לא בסדר אצלכם. הרבה אנשים מתמודדים עם התחושה הזאת, שעלולה ליצור תסכול רב וירידה במוטיבציה. אז מה עושים? למזלנו, גם העולם האקדמי השקיע מאמצים בניסיון לפתור את הבעיה, וזה הוביל למסקנה מעניינת במיוחד.

עוד בנושא:
נורת אזהרה: מתי עייפות היא לא רק עייפות?
כך העבודה ומטלות הבית פוגעות בבריאות ובזוגיות שלך
זו הדרך האידאלית להתגבר על עייפות הבוקר

חוקרים מפינלנד ומגרמניה מצאו כי אם אתם רוצים להיות יותר מרוכזים במהלך יום העבודה ופחות מותשים בסופו, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לצאת להליכה בטבע באמצע היום. במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Occupational Health Psychology, ביקשו החוקרים לבחון אם אפשר להפיק יותר מהפסקת הצהריים בעבודה. לטובת המשימה הם שאלו עובדים ממגוון תחומים על ההרגלים שלהם במהלך ההפסקה, ולאחר מכן ביקשו מהם לשנות את ההרגלים האלו ולנסות משהו חדש למשך עשרה ימים.

חצי מהנבדקים התבקשו לצאת לטיול מרגיע בפארק הקרוב למקום עבודתם ולהתרכז בטבע המקיף אותם, בעוד אחרים התבקשו למצוא מקום שקט בתוך המשרד ולבצע תרגילים שעוזרים להירגע כמו נשימות עמוקות ושיטות מדיטציה שונות. שתי הפעולות ארכו רבע שעה, ואנשים ביצעו אותן לאחר שאכלו ארוחת צהריים מהירה.

אישה רצה או צועדת (ShutterStock)
15 דקות שמשפיעות על כל שעות העבודה הנותרות (צילום: Shutterstock)

בשתי הקבוצות, הנבדקים דיווחו על שיפור ביכולת להתרכז במהלך יום העבודה, על הפחתת המתח ועל תחושה כללית טובה יותר לאורך היום. עם זאת, בקרב האנשים שהלכו בפארק, ניכרה עלייה משמעותית יותר בריכוז ובערנות בסוף היום. אנשים אלו גם נהנו יותר מההפסקה שלהם בהשוואה לאלו שהתבקשו לבצע תרגילי נשימה במשרד.

מה אם אין לי זמן להפסקה?

"בהתחלה לא היינו בטוחים שהיתרונות של ההפסקה המשודרגת הזאת יימשכו גם בשעות שאחריה", ציינה מובילת המחקר, מרג'נה סיאנוג'ה, חוקרת פסיכולוגיה באוניברסיטת טמפרה שבפינלנד. החוקרים היו מופתעים לגלות שההשפעות החיוביות נמשכו גם הרבה אחרי ההפסקה. סיאנוג'ה סיפרה שאנשים דיווחו כי עזבו את העבודה עם תחושת ערנות גבוהה משמעותית מאשר בתקופה שלפני הניסוי, מה שלדבריה משפיע רבות על חיי החברה, המשפחה והפנאי של כל אחד מאיתנו.

נשימה עמוקה בעבודה (ShutterStock)
אין לכם פארק בקרבת המשרד? גם תרגילי נשימות יעשו לכם המון טוב (צילום: Shutterstock)

עם זאת, חשוב להדגיש שהמחקר התמקד בהליכה בפארק ירוק ומוקף בטבע – מה שלא לכולנו, בייחוד בישראל, יש בקרבת מקום העבודה. על אף שקשה לקבוע אם המסקנות תקפות גם להליכה ברחובות העיר, היא ללא ספק לא תזיק ובהחלט עשויה לעשות רק טוב. ומה אם קשה לכם לצאת לרבע שעה באמצע היום? למי שטוען שאין לו זמן להפסקה, סיאנוג'ה מציעה לראות בזמן הזה כהשקעה שתשפר את יעילותו בעבודה. הזמן הקצר הזה, גם אם יבוא במקום משימה חשובה מאוד, יתרום הרבה יותר לביצועים שלכם, מאשר "לסחוב בכוח" כשאתם חסרי אנרגיות וכבויים.