וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו ישנים עם מזגן?

8.1.2023 / 6:34

הלילות האחרונים היו קרים במיוחד ואילצו רבים מאיתנו לישון עם חימום. אנחנו כבר יודעים שזה מייבש וחונק, אבל האם זה עלול גם לפגוע בבריאות שלנו? תתפלאו

שלג בחרמון. 26 בדצמבר 2022/אתר החרמון

בתקופה הזו של השנה כולם מסביב חולים, ונוטים להאשים את החורף בכל הצרות שלהם - משפעת ועד דיכאון חורף. בעוד שבחלק מהדברים החורף באמת אשם, הקור הוא לא באמת הגורם למחלות שסובבות אותנו. האשם האמיתי בכך שכולם נדבקים באותם הווירוסים הוא חוסר אוורור. וכאן הגיע הזמן לדבר על מכשול בריאותי משמעותי מדי חורף - החימום.

זה נכון שחשוב מאוד לשמור על חום הגוף, כדי שיישאר חיוני ובריא ולמען המרצת מחזור הדם, אבל לא צריך להגזים. כל רופא שתשאלו יאמר לכם שאין שום צורך לחמם את החדרים יתר על המידה. להיפך, אוורור החללים יכול להפחית את הסיכוי להידבקות.

ובכל זאת, אף אחד לא רוצה לסבול מקור, ולכן רובנו נמצאים רוב היום בחללים מחוממים וסגורים. וכשבאמת קר (כמו נגיד בשבוע החולף) אנחנו לא מוותרים על החימום גם בשעות הלילה. אז ביקשנו מד"ר עידן גורן לגלות לנו האם השינה עם מזגן עלולה להפוך למפגע בריאותי, והאם יש דרך לחמם את חדר השינה בלי לקום בבוקר עם תחושה רעה.

האם כדאי לחמם את החדר בלילה בתקופת החורף?

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על טמפרטורה מינימלית של 20 מעלות לאוכלוסיה פגיעה כמו תינוקות, קשישים וחולים. ולכן בלילות קרים במיוחד רצוי לחמם, אבל חשוב להיות מודעים להשפעות של זה על הגוף ולהקפיד לאוורר את החדר.

עוד כמה דברים על החורף:
6 תבשילים שיחממו אתכם בחורף הזה וישאירו אתכם שבעים
כולם נורא חולים עכשיו. איך מתמודדים עם זה?

הרבה אנשים מתלוננים על גרון יבש וכואב אחרי שהם ישנים עם מזגן, האם זה הגיוני?

בהחלט. אחת הבעיות האופייניות של שהות ארוכה במקומות ממוזגים היא אוויר יבש ודל בלחות. מצב זה, עלול לגרום לפה יבש וגרון כואב. היובש עשוי לפגוע בריריות של דרכי הנשימה העליונות, ואפילו להגדיל את הרגישות שלהן לזיהומים.

מזגן. ShutterStock
אוויר יבש ודל בלחות. מזגן/ShutterStock

עוד תופעות שמיוחסות לאוויר המזגנים הן יובש בעור ונטייה לעור מגורה. שעות ארוכות בסביבה ממוזגת גורמת לעור לאבד לחות. אם לא מחזירים אותה לעור, למשל על ידי שימוש בקרם לחות, הוא עלול להתייבש, מה שבדרך כלל גורם לאדמומיות, גירוד וחוסר נוחות.

מערכות מיזוג נחשבות קרקע פוריה עבור פתוגנים כמו פטריות וחיידקים, ולכן הן בעלות פוטנציאל גבוה להפצת מחלות. חוקרים מלואיזיאנה שבדקו מזגנים במכוניות מצאו ב-22 מתוך 25 המכוניות שנדגמו עובשים שהופצו מהם.באופן דומה, גם אלרגיות עלולות להיגרם כתוצאה משילוב של שהייה בחורף במקומות סגורים ולא מאווררים לצד הפצה של אלרגנים שונים כמו קרדית אבק הבית ועובשים ממזגנים.

האם יש תופעות נוספות?

אכן. ישנה תסמונת שקרויה תסמונת הבניין החולה שבה אנשים שמבלים הרבה זמן באותו מקום - וזה יכול להיות מקום מגורים או מקום עבודה - סובלים מריבוי תסמינים לא ספציפיים כדוגמת עייפות משמעותית ואפילו פגיעה בזיכרון, תסמינים שלרוב קשה למצוא להם גורם ברור. חוקרים שתיארו את התסמונת משערים כי מערכות מיזוג מרכזיות ומזהמים סביבתיים שונים הם הגורמים לכך.

איך אפשר להתמודד עם חיידקי המזגנים האלה?

חשוב מאוד לנקות את הפילטרים ואת שאר חלקי המזגן הגלויים באופן סדיר. מומלץ לשטוף אותם או לנקות אותם עם מטלית הספוגה בחומר חיטוי על מנת להעלים את נבגי העובש ולמנוע הפצתם. אם אתם מדליקים מזגן, כדאי מאוד לפתוח קצת את החלון לצורך אוורור, רענון האוויר והגברת הלחות.

עוד בוואלה!

הדיון על המזגן במשרד מתחמם עם מחקר חדש ומעניין

לכתבה המלאה

בשורה התחתונה - האם עדיף להימנע ממזגן בשעות הלילה?

בלילות מאוד קרים רצוי לחמם קצת, על עוד שומרים על אוורור של החדר. אפשר וכדאי להשתמש ברדיאטור שפחות מייבש ממזגן. אם בכל זאת בוחרים במזגן, רצוי לכוון אותו לטמפרטורה של עד 22 מעלות, כדי שפחות ייבש את האוויר. אמצעי חימום שעלולים לפלוט חומרים רעילים - כמו קמינים ותנורי נפט - פחות מומלצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully