וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטת החימום הביתי שיכולה להרוג אתכם

23.11.2018 / 7:23

הוא נחשב לרוצח שקט שיכול לזהם פי שישה יותר ממשאית את האוויר שאתם נושמים, אי אפשר להרגיש בעשן הכבד שנפלט ממנו והוא נמצא ממש אצלכם בסלון. מי לא היה רוצה להכניס הביתה קמין עצים שתחמם אותו בימי החורף הקרים? אולי כדאי שתחשבו על זה שוב

סלון מחומם באח עם עצים. ShutterStock
רוצח שקט שכולם שמחים להכניס לסלון. קמין מוסק בבולי עץ/ShutterStock

דמיינו לרגע זוג אוהבים מתכרבל יחד בסלון חשוך שמוסק בקמין בו נשרפים בולי עץ שמחממים את האווירה. מפתה, נכון? עכשיו תוסיפו לתמונה ערפל ועשן בכמות שעולה אפילו על זו שנפלטת ממשאית. עדיין רוצים להיות שם? תנורי עצים זכו למוניטין חיובי אבל הם מסתירים מציאות מלוכלכת ומסוכנת.

אם גם אתם חשקתם באח טבעית שתחמם את ביתכם ביערות המושלגים של פתח תקווה ותיתן לעיצוב החמים של הסלון את הטאץ' הסופי, אל תרגישו רע. מעטים יודעים שתנורי העץ שנתפסים לכאורה כ"ידידותיים לסביבה", יכולים לייצר פי שישה יותר זיהום באמצעות חלקיקי פיח מאשר משאית דיזל. התנורים משחררים אדים רעילים ממש בתוך הסלון כשכל בני הבית ספונים בספות.

עוד בנושא:
הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם מחממים אוכל במיקרוגל
למה מילוי מחדש של בקבוקי פלסטיק הוא כל כך גרוע?
מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר

שריפת עצים בתנור חימום. ShutterStock
מזהמים את האוויר שאתם נושמים הרבה יותר מעשן מכוניות. עצים נשרפים באח/ShutterStock

הבעיה הכי גדולה עם השילוב הקטלני של ערפל ועשן שמפיק האח היא שהעשן שהוא מייצר כמעט בלתי נראה ועברו כמה עשורים עד שמישהו הבין את הסכנה הגדולה שטמונה בהם. סטודנט צרפתי צעיר היה זה שהבין בניסוי שערך בשנת 2005 שהאיום המודרני של שריפת עצים עירונית מחייבת התייחסות.

אוליבר פאווז, דוקטורנט צעיר מפריז החליט למדוד את רמת זיהום האוויר בפארק עירוני לאחר שהבחין במדדים חריגים שלא היו קשורים לפליטת מכוניות. המכשירים שלו זיהו חתימה כימית שזוהתה בעבר בהרי האלפים, שם שריפת העצים יוצרת זיהום אוויר חמור. אם הקריאות הגבוהות שמצא פאווז היו נכונות, הרי שיש בעיה רצינית גם בפריז.

עוד באותו נושא

5 מקומות שבהם ממש לא כדאי לכם לשים את הטלפון

לכתבה המלאה
גבר משתמש בתנור חימום עם עץ. ShutterStock
שמישהו ירחיק אותו משם! גבר מחמם את החדר בתנור לשריפת עצים/ShutterStock

הדוקטורנט הסקרן המשיך במדידות במשך חמישה שבועות, וסיכם בכל לילה - במיוחד בסופי שבוע בהם אנשים נוטים לשהות יותר בסלון המחומם בביתם - את רמות זיהום האוויר שנגרמות כתוצאה משריפת עצים. הוא גילה ששריפת העץ מוסיפה בין 10 ל-20 אחוזים לרמת זיהום האוויר שיש בעיר.

מדענים נוספים נדהמו מהממצאים והחליטו לבחון את הזיהום ששריפת העצים פולטת לאוויר בערים מרכזיות אחרות באירופה. הם הופתעו לגלות שהאוויר אינו צלול כל כך. בלונדון למשל היא גרמה לעשרה אחוזים מזיהום החלקיקים שתושבי לונדון נושמים בחורף. לכן, החליטו לעודד את הציבור להימנע מאלפי מקרי מוות מיותרים ולעבור להסקה בגז או בחשמל, כמו שאנחנו הישראלים מעדיפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully