פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 דרכים להישאר בריאים גם בשיא החורף

      המלצות ועצות שיעזרו לכם לשרוד את החורף מתפרסמות בלי סוף ולפעמים קשה להבין עד כמה הן באמת יעילות. ביקשנו מד"ר אילן יהושע להסביר לנו בדיוק מאילו הרגלים כדאי להיפטר ואיך ניתן לחזק את הגוף בימים קשים אלה

      תרופות לטיפול בצינון ושפעת (ShutterStock)
      לכולם יש עצות ותרופות סבתא לשתף, אבל מה באמת עוזר לצלוח בשלום את החורף? דרכים להתגבר על שפעת וצינון (צילום ShutterStock)

      החורף הגיע ואליו הצטרפו הגשם, הקור והמחלות הטורדניות: הצטננות, שפעת, שיעול, דלקת גרון, סינוסיטיס, ברונכיט ועוד. כבר השלמנו עם העובדה שנצטרך להתמודד עם המחלות הללו, במידה כזו או אחרת, אך האם אפשר בכל זאת למנוע אותן? ואם התפרצו, מה מומלץ לעשות?

      כדי שתוכלו לצלוח בשלום את התקופה הקרה שווה להקפיד על מספר כללים חשובים שיחזקו אתכם, יסייעו לכם להתגבר על המחלות וימנעו מבעוד מועד כמה רעות חולות. ויש גם מספר איסורים ומיתוסים שיחמירו את המצב בימים של חולשה. לגזור ולשמור.

      עוד בנושא:
      6 מיתוסים על מחלות חורף שהגיע הזמן להפריך
      אחת ולתמיד: איך בדיוק אפשר להבדיל בין שפעת לצינון?
      רופא מסביר: אלה היתרונות הבריאותיים של החורף

      # עשה

      1. מנוחה בזמן מחלה ושינה טובה בשגרה
      אחת הדרכים הבטוחות לשמירה על גוף בריא היא שינה טובה בזמנים קבועים. חליתם? אל תמנעו מהגוף מנוחה אמיתית. הוא זקוק לה מאוד.

      2. פעילות גופנית
      נכון, זו עצה שנאמרת כמעט בכל הזדמנות כשמדובר בבריאות שלנו, ולא במקרה. פעילות גופנית קבועה היא המפתח לגוף בריא ולמניעת מחלות מבעוד מועד.

      מתאמנים בחורף (ShutterStock)
      זאת אולי העצה הכי ותיקה בספר אבל היא תמיד נכונה: צאו להתאמן גם כשקר בחוץ (צילום: ShutterStock)

      3. תזונה חמה ועשירה בנוזלים
      שתייה מרובה של מים, משקאות חמים, מרק העוף המסורתי ואכילת מזונות חמים יסייעו לגוף להתמודד עם מחלות החורף ולהתחזק. הם לא רק מחממים אלא גם ממריצים את מחזור הדם ומעוררים את הגוף. פנקו את עצמכם בתה עם קינמון, חליטה של שורש זנגוויל עם גרגירי הל או סיידר לא אלכוהולי. משקאות אלה מהווים 'פצצת אנרגיה' מחממת שתעזור לכם כשקר מסביב.

      4. מזון עשיר בוויטמינים, במינרלים ובנוגדי חמצון
      פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות ואפילו פטריות כוח יפניות (אם עוד לא שמעתם עליהן, שווה לנסות) יסייעו להעשרת הגוף באבני הבניין החיוניים לו. גם מזונות שמשפרים את פעילות מערכת העיכול, בעיקר ירקות כתומים כמו בטטה ודלעת, מצוינים ככלי יעיל במלחמה נגד מחלות החורף השונות.

      5. חיזוק המערכת החיסונית
      אין ספק שהדרך הטובה ביותר להתגונן מול איומים ספציפיים כמו שפעת, היא חיסון. אבל חוץ ממנו מומלץ להרבות בצריכת מזונות או תוספים שעשויים לחזק את מערכת החיסון כמו ציפורן ואכינצאה. יש גם מי שטוענים שיחסי מין מגדילים את כמות האימונוגלובולינים בגוף, הנוגדנים שמשפרים את תפקוד המערכת החיסונית שנלחמת בהצטננות.

      סקס (ShutterStock)
      עשויים לשפר את תפקוד המערכת החיסונית שלכם. יחסי מין (צילום: ShutterStock)

      6. תרופות
      לצד כל התוספים והמזון, חשוב מאוד להיעזר גם במוצרי הרפואה הקונבנציונלית, שלא נמצאים סתם כך על המדף. הם עוזרים כשמחלות החורף תוקפות בכל עוצמתן. טבליות מציצה לגרון, תכשירים נגד שיעול (ישנם מוצרים ייעודיים למאבק בשיעול, כמו סדרת מוקוליט של כצט), ספריי לאף להקלה על צינון וכמובן גם חיסונים שהוזכרו קודם לכן. לפני השימוש חשוב כמובן להיוועץ ברפוא המטפל.

      7. שמירה על היגיינה
      כשהסביבה שלנו נקייה, היא מכילה פחות חיידקים ונגיפים, וכך הסיכוי להידבק במחלות נמוך יותר. הקפדה על שטיפת ידיים, ניקיון הצעצועים ומשטחים שאנחנו נוגעים בהם לעיתים תכופות, אוורור חדרי הבית והקפדה על התעטשות ושיעול בדרך הנכונה כדי שלא נפיץ את החיידקים סביבנו יכולים למנוע ביעילות הדבקה במחלות החורף.

      # אל תעשה

      1. חשיפה לחומרים ומזונות שמעוררים אצלכם אלרגיות
      במיוחד בחורף, השתדלו להינע ככל האפשר מצריכת מזונות שמעוררים אצלכם אלרגיות. אם יש חומרים או מוצרים שמחלישים אתכם, הם יהפכו את ההתמודדות עם מחלות לקשה עוד יותר.

      2. עישון
      עישון הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתחלואה כללית. הוא מעודד מחלות רבות, חמורות הרבה יותר ממחלות החורף. הוא פוגע בבריאותו הכללית של הגוף, והופך אותו לרגיש ופגיע יותר, במיוחד בחורף. לא רק במעשן עצמו, אלא גם בסובבים אותו.

      סלון מחומם באח עם עצים (ShutterStock)
      חדר שמחומם יתר על המידה ולא מאוורר מספיק עלול דווקא לגרום לכם לחלות. קמין ביתי (צילום: ShutterStock)

      3. שתיית אלכוהול
      לא רק לעישון, גם לאלכוהול יש השפעה שלילית על הגוף בלי קשר למזג האוויר, ולכן מומלץ להימנע ממנו בזמן מחלה. האלכוהול גורם להתייבשות ופוגע במערכת החיסונית. שתיית אלכוהול בזמן מחלה עלולה להחמיר אותה.

      4. חימום מוגזם
      בניגוד לדעה הרווחת, קור לא גורם למחלות החורף. חשוב מאוד לשמור על חום הגוף, כדי שיישאר חיוני ובריא ולמען המרצת מחזור הדם, אך אין זה אומר שצריך להגזים. לא צריך לעטות על הגוף לבוש מוגזם או להלביש את הילד בשלל שכבות ואין צורך לחמם את החדרים יתר על המידה. להפך, אוורור החללים יכול להפחית את הסיכוי להידבקות.

      5. מאבק במחלה רק כשהיא מגיעה
      רבים מתפנים לטפל במחלות החורף או שמים אליהן לב, באופן טבעי, רק כשהן מגיעות. שמירה על בריאות הגוף לאורך כל השנה והקפדה מתמשכת על עצות ה'עשה' שהובאו כאן, תסייע לכם למנוע את המחלות או שעוצמתן תפחת משמעותית.

      ד"ר אילן יהושע, הוא מומחה ברפואת משפחה