פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מזינה, משביעה וטעימה: כל מה שטוב בבננה שלכם

      בשונה מפירות אחרים, את הבננה אנחנו פוגשים בסופר בכל עונות השנה. היא עמוסה בוויטמינים ומינרלים, מלאה בסיבים תזונתיים וגם תורמת לתחושת שובע, אז מה הפלא שהיא הפרי שהכי מעניין את הקוראים שלנו (בדקנו, זה נכון)

      מזינה, משביעה וטעימה: כל מה שטוב בבננה שלכם

      בווידיאו: מה קרה לתזונאית שאכלה רק בננות?

      בישראל, בדומה לשאר העולם, אוהבים בננות, ובישראל לבדה מניבים עצי הבננה כ-150 אלף טון בשנה (בעולם מדובר על ייצור של כ-100 מיליון טון בשנה של בננות "רגילות" וכ-40 מיליון טון של פלנטיין שהיא בננה לבישול).

      עוד בנושא:
      למה אנשים התחילו לאכול קליפות של בננות?
      מה קרה לאישה שאכלה רק בננות במשך 12 יום?
      7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן

      אז מה יש בה בבננה? הטעם שלה, המחיר, שאינו גבוה והעובדה שהיא נמצאת על המדפים לאורך כל השנה – הופכים את הבננה הטרופית, שמכונה גם "תאנת החווה", לפרי חובה כמעט בכל בית. תוסיפו לכך ערכים תזונתיים גבוהים וקיבלתם את הפרי המושלם. התזונאית מרב מור-אופיר עם כל היתרונות הבריאותיים של הפרי הצהוב.

      1. סיבים תזונתיים

      הבננה עשירה בסיבים תזונתיים, כאשר חלק משמעותי מהסיבים הם סיבים פרה-ביוטיים המאפשרים את גדילתם של "חיידקים טובים" (ידידותיים) במעי. חיידקים טובים אלה תורמים רבות למערכת העיכול והחיסון, למניעת זיהומים במעי ואף יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס.


      המרכיב התזונתי שיאריך לכם את החיים

      ויטמינים

      ויטמינים ומינרלים מצויים במינונים שונים במזון אותו אנו אוכלים. הבננה מהווה מקור משמעותי למגוון ויטמינים מקבוצה B ואפילו לוויטמין C. ויטמינים מקבוצה B חיוניים לתהליכי הפקת האנרגיה בגוף, לתפקוד תקין של מערכת העצבים ועוד. ויטמין C הוא נוגד חמצון יעיל בעל חשיבות רבה להפחתת הסיכון למגוון מחלות, כגון מחלות לב וכלי דם.


      האם ויטמין C יכול להרוג תאי סרטן?

      בננה טבעית לגמרי (עיבוד תמונה)
      זה כל מה שיש בתוך הבננה שלכם (עיצוב: וואלה!NEWS)

      גורמת לתחושת שובע

      בבננה יש הרכב פחמימות ייחודי שתורם לתחושת שובע. היא עשירה בעמילן (פחמימה מורכבת), וכפי שנאמר קודם – עשירה בסיבים תזונתיים. השילוב הזה מוביל לכך שאכילת הבננה מקנה לנו תחושת שובע, הרבה יותר מפירות אחרים.

      איך יוצרים ארוחה שהיא גם בריאה וגם משביעה?

      אשלגן ומגנזיום גבוהים

      בננה נחשבת לאחד מהמקורות הטובים ביותר לצריכת אשלגן (358 מ"ג אשלגן בכ-100 גרם בננה; כאשר בננה בינונית שוקלת כ-100 גרם). האשלגן הוא מינרל חיוני בשמירה על לחץ דם תקין, בריאות הלב וחוזק העצמות.

      בנוסף, הבננה מהווה גם מקור למגנזיום. המגנזיום משתתף במאות תהליכים כימיים בגוף, חשוב לתהליכי הפקת האנרגיה בגוף, מסייע בשמירה על תפקוד תקין של השרירים ומערכת העצבים, וגם הוא חשוב לבריאות הלב ולחוזק העצם. המגנזיום והאשלגן, נחשבים לרכיבים שלרוב צריכתם בתזונה המערבית אינה מספקת.

      למה חשוב להוסיף מגנזיום לתזונה שלכם?

      משרה רוגע

      סרוטונין הוא מוליך עצבי המיוצר במוח ומשפיע על מצב הרוח, מקל על תחושת כאב, מפחית תחושת רעב ועוזר לשינה טובה יותר. אכילת בננה העשירה בפחמימות תורמת להעלאת רמות הסרוטונין ולתחושת שובע ורוגע.

      צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס

      בננות בשלות (ShutterStock)
      משרה שובע ורוגע. בננה (צילום: shutterstock)

      דלה בנתרן

      הבננות דלות נתרן, וב-100 גרם בננה ממוצעת תמצאו 1 מ"ג נתרן בלבד. מדוע זה חשוב? הפחתה בצריכת נתרן, שנמצא בעיקר במזונות מעובדים, חשובה במניעת יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ואיבוד סידן מהעצם. לכן, עדיף למשל לפתוח את הבוקר באכילת בננה במקום לאכול דגני בוקר, קרקרים ומוצרי דגנים מעובדים אחרים שלרוב מכילים מאות מ"ג של נתרן.

      הרבה יותר מיתר לחץ דם: 5 השפעות של המלח על הגוף

      הבננות מקנות תחושת שובע, עשירות בסיבים תזונתיים, וויטמינים מקבוצה B ואשלגן ומאידך דלות בנתרן. השילוב הזה הופך אותן לאחד ממקורות האנרגיה המאוזנים והמומלצים ביותר לילדים ולמבוגרים ויכול לסייע לנו לצרוך מקורות אנרגיה טבעיים יותר בעידן השפע.

      ואגב, פעמים רבות עולה השאלה: כיצד נכון לאחסן בננות? חשוב לדעת כי המקום הטוב ביותר הוא במקום קריר ומוצל בבית. עדיף שלא לשמור אותן במקרר, כי הן רגישות לקור.

      מרב מור-אופיר היא תזונאית קלינית M.Sc ויועצת מדעית למועצת הצמחים