פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הרבה יותר מיתר לחץ דם: 5 השפעות של המלח על הגוף

      אנחנו שומעים הרבה על הסכנות של המלח לבריאות, אבל האם אתם יודעים איך באמת הוא משפיע על הגוף? מעלייה במשקל ועד הגברת הסיכון לסרטן - הכירו את הסכנות של המלח והדרכים לצמצום הנזק לבריאות

      לחם ומלח (ShutterStock)
      אולי כדאי לחכות רגע עם המלח? (צילום: Shutterstock)

      קשה להתעלם מהאזהרות מפני צריכה מוגברת של מלח. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצביעים על החשיבות שבשליטה בצריכת הנתרן, מה שהוביל ארגוני בריאות ברחבי העולם, וגם כאן בישראל, להוביל תוכניות לאומיות להפחתת השימוש בו. אולם, לא רבים יודעים כיצד בדיוק משפיע הנתרן על הגוף, ולמה זה כל כך מסוכן. זה הזמן להבין כמה מלח באמת צריך לאכול, מהן הסכנות של צריכה מופרזת ומהן ההמלצות לתזונת ילדים.

      "ההמלצה למבוגרים היא לצרוך כ-1,500 מ"ג נתרן ביממה ולא יותר מ-2,400 מ"ג, אמרה ד"ר אילת הררי, יועצת התזונה של חברת עוף טוב. "מדובר בערך בכפית אחת של מלח ליום. מרבית המבוגרים בעולם המערבי צורכים לפחות פי 1.5 מהכמות המומלצת". היא מדגישה שההמלצה לילדים אף מחמירה יותר ועומדת על עד 1,500 מ"ג ליום לילדים עד גיל 3, עד 1,900 מ"ג עד גיל 8 ועד 2,200 מ"ג בגילאים 9 עד 13.

      עוד בנושא:
      מחקר: גרם אחד מיותר של מלח ביום מעלה את הסיכוי להשמנה
      חוקרים מזהירים: גם פחות מדי מלח מסוכן לכם
      האם אוכל מלוח באמת מצמיא, או שהוא בכלל מרעיב?

      מה קורה לגוף בעקבות צריכה מופרזת של מלח?

      המלח משפיע עלינו בהרבה יותר מובנים משאנחנו נוטים לשער. מחקרים שונים מראים כי ההשלכות של עודף נתרן בגוף נרחבות ומשפיעות על תהליכים רבים בגופנו, לרבות:

      סיכון מוגבר להשמנה
      מחקר שבחן נתונים של כ-1,200 מבוגרים וילדים באנגליה הראה כי יש קשר בין צריכת מלח גבוהה לבין עודף משקל והשמנת יתר. עורכי המחקר קבעו כי כל גרם נוסף של מלח בכל יום הגביר את הסיכון להשמנה ביותר מ-20 אחוזים. צריכת המלח נמצאה קשורה גם למסת השומן בגוף, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים.

      בקבוק מים (ShutterStock)
      תחשות הצימאון - זמנית ומטעה (אילוסטרציה: Shutterstock)

      אגירת נוזלים
      במחקר שנערך באוניברסיטת וואנדרבילט בגרמניה, ופורסם בכתב העת Journal of Clinical Investigation נמצא כי בעוד שרבים מאמינים שהמלח גורם להם להיות צמאים יותר, התחושה הזאת היא זמנית, ובטווח הארוך אין עליה בתחושת הצימאון. כאשר העלו את צריכת המלח מ-6 גרם ל-12 גרם ביום, הייתה דווקא ירידה בצריכת הנוזלים. עוד נמצא שצריכת יתר של מלח עשויה לגרם לגוף לאגור נוזלים, תופעה שעלולה לגרום לתחושת נפיחות ואי נעימות ותורמת לעליה בלחץ הדם.

      הגברת הסיכון לסרטן
      בשנים האחרונות מתפרסמות אזהרות רבות מפני מרכיבים במזון שמעלים את הסיכון לסרטן. אזהרות אלו לא פסחו גם על הנתרן. מחקרים הזהירו כי צריכת מזונות משומרים במלח עלולה לגרום להתפתחות של מחלת סרטן הקיבה.

      מחלות לב וכלי דם
      בעיות בלב ובכלי הדם נחשבות לאחד מגורמי התמותה הנפוצים ביותר בעולם. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שעלולים לגרום למחלות לב הוא יתר לחץ דם. גם כאן, מדגישה ד"ר הררי, למלח יש תרומה משמעותית. לדבריה, נמצא קשר ישיר בין יתר לחץ דם לבין צריכה מוגברת של מלח.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      הפחתת המלח תשמור גם על הלב (צילום: Shutterstock)

      אבנים בכליות
      זוהי תופעה לא נעימה בכלל שעלולה לגרום לכאבים חדים באזור המותן ובמפשעה, ואף לדימום בעת מתן שתן. לתופעה יכולים להיות גורמים רבים, ואחד מהם הוא שיעור גבוה של סידן בדרכי השתן. צריכה מוגברת של נתרן עלולה להגביר את כמות הסידן וכתוצאה מכך להעלות את הסיכון לאבנים בכליות.

      צמצום כמויות המלח – עניין של הרגל

      "חוש הטעם מתפתח בשנות החיים הראשונות", מסבירה ד"ר הררי. "לכן, כאשר מרגילים ילדים מגיל צעיר לאכילת חטיפים מלוחים, מזונות אחרים כמו ירקות או מוצרי חלב ייראו להם תפלים". לכן, היא מדגישה, "חשוב להרגיל ילדים מגיל צעיר למזונות כמו פירות וירקות, ולהפחית במאכלים עתירי מלח וסוכר שיגרמו להם להזדקק להם יותר".

      ומה עושים בגיל מבוגר יותר? "החך מתרגל להפחתת מלח", היא אומרת. "לכן, מומלץ להפחית את המלח בהדרגה ולא בבת אחת. במקביל לצמצום כמויות המלח, מומלץ להוסיף למזון תבלינים כמו כורכום, כמון, שום, בצל ופפריקה, וכן להשתמש בעשבי תיבול כמו פטרוזיליה, שמיר ובזיליקום, שיעשירו את טעם המזון, במקום המלח". לדבריה, אם נתרגל לצרוך פחות מלח, כשנחזור לאכול את המזונות המלוחים שפעם אהבנו, הם ירגישו מלוחים מדי לטעמנו.

      ד"ר הררי אומרת כי פעולות כמו שימור וכיבוש דגים וירקות כרוכות בכמויות גבוהות של מלח, כמו גם הכשרת עוף ובשר. לכן, מומלץ לחפש מוצרים עם כמויות מופחתות של מלח, וכן לצמצם בעצמנו את השימוש בו בעת הבישול וההכנה. בנוסף, כדי להפחית את כמויות המלח בעוף ובבשר לדוגמה, מומלץ להסיר את העור או להרתיח את המאכלים בטרם האכילה.