פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סטרס וסוכרת: למה חשוב להוסיף מגנזיום לתזונה שלכם?

      עייפות כרונית, סוכרת ובעיות עיניים - אלה רק חלק מהתסמינים שעלולים להיווצר בעקבות חוסר במינרל החשוב בגוף. ד"ר אולגה רז עם כל הפרטים החשובים

      שיבולת שועל (ShutterStock)
      דגנים מלאים נחשבים מקורות טובים לצריכת מגנזיום. שיבולת שועל (צילום: shutterstock)

      לאחרונה התבשרנו על חסר של מגנזיום במי השתייה וההשקיה באזורים רבים בארץ, כתוצאה של שימוש במי ים מותפלים, בהם חסרים מינרלים בכלל ומגנזיום בפרט. מגנזיום הוא מינרל חיוני המשתתף בכ-300 תהליכים בגוף.

      באופן טבעי ניתן לצרוך אותו בתזונה: שקדים ואגוזים, ירקות עלים ירוקים, קטניות ודגנים מלאים, הינם מקורות טובים לצריכת מגנזיום. אחד המקורות הטובים ביותר של מגנזיום הוא מי באר שעדיין מוזרמים לברזים שלנו באזורים מסוימים בארץ. ואולם באזורים בהם משתמשים במי ים מותפלים, כאמור, המינרל חסר הן במי השתייה והן ביבולים החקלאיים הגדלים באותם אזורים.

      "מחסור במגנזיום מעלה סיכון למחלות לב, יתר לחץ הדם וסוכרת, גורם למיגרנות ולהתכווצות שרירים, כולל שריר הלב, הוא תורם לעייפות ומעודד התפתחות האוסטאופורוזיס וזה עדיין לא הכל.", טוענת ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית, אוניברסיטת אריאל ובית החולים איכילוב. "על פי מספר מחקרים, אוכלוסיות רבות סובלות ממחסור במגנזיום עקב תזונה לקויה ומצבים פיזיולוגיים שונים בהם קיימת דרישה מוגברת במגנזיום, כגון פעילות פיזית מוגברת (חיילים, ספורטאים), היריון, זקנה, מצבי לחץ ודחק ועוד".

      לאחרונה נחשף מחקר ישראלי חדש הקושר בין תכולת המגנזיום במים לשיעורי התמותה ממחלת לב. תוצאות המחקר הראו כי באוכלוסיות שהשתמשו במים מותפלים שאינם מכילים מגנזים עלה הסיכון לתמותה ממחלת לב לעומת האוכלוסיות שהשתמשו במי הבאר שמכילים מגנזיום.

      "המחקר הזה מעלה שאלות לגבי הצורך בהחזרת מגנזיום למים מותפלים כדי לשמור על בריאות הציבור או לחילופין בהמלצה לשימוש בתוסף המגנזיום לאוכלוסיות האלו", מדגישה ד"ר רז.

      מהם התסמינים של מחסור במגנזיום?

      "התכווצויות שרירים כולל "רעד" בעפעפיים, ירידה בתיאבון, עייפות, תחושת עקצוץ בעור, ובמקרים קשים יותר בחילות והקאות ואף הפרעות בקצב הלב יכולים להוות תסמינים לחסר", מסבירה ד"ר רז.

      תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם, החמורות בפני עצמן, אינן הסיכון היחידי לו אנחנו נחשפים עקב מחסר במגנזיום. ד"ר רז מצביעה על 10 בעיות בריאותיות שעלולות להיגרם או להחמיר כתוצאה ממחסור במגנזיום.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      סובלים ממיגרנות? נסו תוסף מגנזיום (צילום: shutterstock)

      1. מיגרנה

      כ-15% מהאוכלוסייה, יותר נשים, סובלים ממיגרנה מסוגים שונים. בשנת 2012 התפרסמו הנחיות רפואיות שנכתבו על ידי נוירולוגים ומומחים לכאב, בארצות הברית ובקנדה, על פי הן תוסף מגנזיום עשוי למנוע התקפי מיגרנה, ובמיוחד כאלה הכוללים את תופעה האאורה (תסמינים של הפרעות ראייתיות) או הפרעות בדיבור.

      "משום שמיגרנה שכיחה גם כחלק מתסמונת טרום ווסתית, בישראל ממליצים לנשים הסובלות ממיגרנה ווסתית על נטילה מגנזיום ביחד עם ויטמין B6", מציינת ד"ר רז.

      2. מחלות מעיים

      המכון האמריקני לבריאות (NIH) מזהיר כי חולים במחלות מעיים כגון קרוהן, צליאק או שלשול כרוני נוטים לסבול מחסר במגנזיום, עקב ההפרעה בספיגתו, האופיינית למחלות אילו.

      3. סוכרת

      במחקרים שנערכו בעשור האחרון הובחן קשר בין צריכה נמוכה של מגנזיום והתפתחות תסמונת מטבולית וסוכרת. כמו כן התברר כי חולי סוכרת סובלים ממחסור במגנזיום. במחקר שנערך בגרמניה בשנת 2011 נמצא, כי תוסף מגנזיום שיפר תופעות של טרום סוכרת ושל התסמונת המטבולית. גם המכון הלאומי האמריקני לבריאות ((NIH מצא קשר אפשרי בין רמות נמוכות של מגנזיום וסוכרת מבוגרים (סוג 2).

      4. תסמונת טרום ווסתית (PMS)

      על פי הערכות 3 מתוך 4 נשים חוות תסמינים של התסמונת הטרום ווסתית ברמות קושי שונות, ובמיוחד נשים בגילאי 25-30. אחת ההמלצות הרפואיות כיום לנשים הסובלות מהתסמונת היא ליטול תוסף של מגנזיום ביחד עם תוסף של ויטמין B6.

      אישה בדיכאון (ShutterStock)
      לחץ וחרדה. מחקר ראשוני מצא קשר בין מחסור במגנזיום לתופעה (צילום: shutterstock)

      5. תסמונת העייפות הכרונית (מחלת היאפים)

      זו מחלה מורכבת שמאופיינת בעייפות ובתשישות קיצוניות שאינן מוסברת על ידי בדיקות דם ובדיקות נוירולוגיות. על פי מסקנות המרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד בארצות הברית, מגנזיום עשוי לעזור להפחית עייפות. חוקרי האוניברסיטה מציינים כי מחקרים שונים מראים תוצאות לא אחידות, וכן שיש לשקול נטילה של מגנזיום בשילוב עם חומצה פולית.

      6. סטרס וחרדה

      במחקר שהתפרסם בשנת 2010 בו נסקרה הספרות הרפואית העוסקת בשימוש בתוספי תזונה במצבי מתח וחרדה, מדענים הגיעו למסקנה כי ישנה תועלת בנטילת מגנזיום בשילוב עם צמחי מרפא, אך עדיין לא ניתן להמליץ על כך באופן גורף ונחוץ המשך מחקר.

      7. דיכאון

      אמנם לא ברור עדיין מהו מנגנון הפעולה וכיצד מגנזיום משפיע על דיכאון מבחינה ביוכימית או פיזיולוגית, ואולם במחקר שהתפרסם בשנת 2013, ממליצים החוקרים להוסיף מגנזיום לארסנל האמצעים לטיפול בדיכאון. במחקר נוסף שהתפרסם באותה שנה משערים החוקרים כי תוסף מגנזיום או העלאת צריכתו במזון עשויה לשפר מצבי דיכאון ולהשלים את הטיפול התרופתי.

      8. עצירות

      כבר עשרות רבות של שנים ממקובל להשתמש במלחי מגנזיום, כמו מלח אנגלי, כחומר משלשל. "כדאי להזהיר, שכמו בשימוש בסוגים אחרים של משלשלים, צריך להיזהר מפני שימוש יתר שעלול לשבש את פעילות המעיים", מדגישה ד"ר רז.

      9. שבץ מוחי

      צריכת מגנזיום עשויה להפחית את הסיכון לשבץ, כך על פי סקירת 7 מחקרים שונים, שהתפרסמה בשנת 2012. נתונים הראו כי תוספת של 100 מ"ג מגנזיום בלבד הביאה לירידה של כ-8% בסיכון לשבץ.

      10. אוסטיאופורוזיס

      מלבד סידן, חוזקן של העצמות תלוי בנוכחות מגנזיום, שהוא אחד המינרלים העיקריים שבונים את העצם, וגם לאספקה נאותה של ויטמין D. בסקירה שנערכה בשנת 2013 ממליצים החוקרים לשקול מתן תוסף מגנזיום, כאמצעי יעיל למניעת אוסטיאופורוזיס בקרב מבוגרים.

      - ד"ר אולגה רז היא דיאטנית קלינית, בוגרת אוניברסיטת אריאל ומועסקת בבית החולים איכילוב.

      - תוכן הכתבה אינו מחליף יעוץ רופא אלא מהווה סקירת מחקרים בתחום חקר המגנזיום.

      - בכל מקרה של בעיה רפואית או חסר במגנזיום יש לפנות לרופא לקבלת יעוץ מותאם אישית.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה