וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 11:44

שימוש במציאות וירטואלית (VR), המשלב ליווי ותמיכה של הפסיכיאטר ד"ר נפתלי אנטוני, מאפשר להתמודד עם סיטואציות שגורמות לחץ ומתח. על ההכנה לרגע האמת, בכתבה הבאה

אישה צעירה במהלך טיפול באמצעות משקפי מציאות מדומה. ShutterStock
שיטת טיפול ש"עשתה עלייה", יכולה לתת מענה לסוגים מסוימים של חרדה/ShutterStock

לאנשים הסובלים מהפרעת חרדה יש לעתים קרובות חשש ופחד אינטנסיביים ומתמשכים ממצבים יומיומיים שאינם בהכרח מסכני חיים. עבור אותם אנשים כל זבוב הופך לפיל וכל סיטואציה לסכנה מוחשית ואמיתית. הטריגרים יכולים להיות שונים אבל התגובות דומות ועלולות להוביל להתקפי חרדה הכוללים רעד, קוצר הנשימה, הזעה ותחושות קשות לשליטה, שאינן פרופורציונליות לסכנה בפועל ויכולות להימשך זמן רב. באותו אופן, הסובלים מהתופעה נמנעים מביצוע פעילויות מסוימות שעלולות לעורר חרדה, דבר שכמובן פוגע בתפקוד היומיומי.

שיטת טיפול, ש"עשתה עלייה", יכולה לתת מענה לסוגים מסוימים של חרדה בעזרת שימוש במציאות מדומה (VR) ומסייעת להתמודד עם חרדת טיסות, פחד גבהים, עמידה מול קהל, קלסטרופוביה וסוגים נוספים של חרדה.

בווידאו: הפסיכיאטר ד"ר נפתלי אנטוני/יח"צ

ד"ר אנטוני נפתלי, פסיכיאטר מומחה, בעל ניסיון רב שנים באבחון ובטיפול פסיכיאטרי, פסיכוגריאטרי ופסיכותרפי ובטיפול תרופתי, מציג את פלטפורמת VR הכוללת יותר מ-100 סביבות וסצינות וירטואליות ופועלת בטכנולוגיה מיוחדת. ד"ר נפתלי מסביר על התהליך שעובר המטופל, וכיצד המציאות הווירטואלית, עם הליווי והתמיכה הנכונים והמותאמים אישית, יכולה להשפיע על התפקוד הכללי.

במקרה של פחד מטיסה, כיצד מסייע הטיפול למטופל להמריא?

"ראשית", אומר ד"ר נפתלי, "נהוג לחלק את הסובלים מחרדת טיסה לשניים: אנשים שחוששים לטוס אך יטוסו כי הם ממש חייבים או רוצים, לעומת אנשים שלא ייצאו מהבית גם לא לחופשה בקאריביים. בשניהם אנחנו מטפלים. בנוסף, כדאי גם להבין את הגורמים לחרדה, למרות שהם לא בהכרח ישפיעו על אופן הטיפול. יש נוסעים שחוו מערבולת אוויר באחת הטיסות שגרמה להם לטראומה, אחרים שמעו על סיפורים על טיסה מפחידה, ויש שהחרדה הועברה אליהם ממכרים או מבני משפחה".

מהו הטיפול הוירטואלי?

"את המסע הוירטואלי מתחיל המטופל ברגע שהוא מרכיב את משקפי ה-VR. הוא עובר את כל שלבי ההכנה לטיסה עד לרגע שבו הוא מתיישב במושבו בתא הנוסעים. את כל הדרך, החל מרכישת כרטיס הטיסה, בדיקת הדרכון, המתנה להסעה לנתב"ג ועד לביקורת הדרכונים ושהייה

בטרמינל, הוא עובר במציאות וירטואלית. כך גם כשהוא עולה למטוס, מתיישב וממריא ליעדו. ישנם רגעים בתהליך שבהם המתח גובר והלחץ מתגבר, ואז מקבל המטופל ליווי ותמיכה שלי באמצעות שיח ושיטות הרפיה שונות. כך חווה המטופל מגוון סיטואציות הכוללות מזג אוויר סוער או רגוע, ישיבה ליד החלון או בין שני נוסעים, טיסה בלילה או ביום, ועוד".

כדי לסייע בכל פגישה עם המטופל ולבחון את תגובותיו, מסביר ד"ר נפתלי, "הוא מחובר לאלקטרודות שמאפשרות לי כמטפל לראות את תגובותיו בזמן אמת ולהגיב בהתאם באמצעות כיווץ אגרופים ושחרורם, נשימות ודרכים נוספות שיכולות לאפשר לו להירגע ולהמשיך במסע".

ואז הוא מגיע לטיסה האמיתית.

"נכון, וזאת לאחר שעבר ארבעה-חמישה טיפולים בממוצע במציאות מדומה, ולפעמים גם יותר, תלוי בעומק הפחד ועוצמת החרדה. במידת הצורך, אני מעביר הדרכה לבני משפחה או חברים כדי שיידעו להעניק למטופל תמיכה ומעטפת נכונה כחלק מהתהליך וגם בסיטואציה שמעוררת את החרדה. ברוב המקרים, מטופלים שהצליחו לעלות לטיסה ולהמריא מתקשרים אלי לאחר הגעתם ליעד ומתארים לי את רגע הניצחון המרגש שלהם ואת חוויית ההצלחה".

לאילו סוגי חרדות נוספים מסייעת תרפיית המציאות המדומה?

"הטיפול מתאים גם לאנשים שסובלים מפחד נהיגה. המטופל חווה באמצעות נהיגה במציאות וירטואלית, נסיעה בעיר, בדרכים צדדיות, במהירויות שונות ואף מפגש עם סיטואציות שכוללות תאונות דרכים. תופעות נוספות שבהן ניתן לטפל הן פחד גבהים, קלסטרופוביה, פחד מחרקים, כלבים וציפורים, גמגום, חרדת מבחנים וחשש מראיונות עבודה, וגם במצבים רפואיים שמצריכים בדיקות דם, הדמיות ועוד".

איך משמרים את התוצאות?

"השימוש במשקפי VR מדמה סיטואציות שגורמות לנו לפחד, מונעות מאיתנו לעבור חוויות ולבצע פעילויות מסוימות ואף פוגעות בצורה משמעותית בשגרת היום. בזכות תרפיית מציאות מדומה, הכוללת הדרכה וליווי, יכולים המטופלים להתמודד עם הסכנה שאינה מוחשית גם ברגע האמת".

ד"ר נפתלי מסביר: "צריך להבין שלאחר שהמטופל חווה הצלחה, זה משפיע על ההמשך ועל היכולת שלו להתמודד בפעם הבאה, גם אם זה אומר שהוא זקוק לשיחת מוטיבציה או טיפול נוסף. פה אני מדגיש שוב את חשיבות הסביבה הקרובה, שיכולה לעזור בכל שלב בדרך, בין אם מדובר במציאות מדומה או האמיתית. בסופו של דבר, השיטה עובדת, רק שאצל כל אחד זה קורה בקצב אחר. הנוכחות בתוך הפחד וחוויית החרדה במציאות מדומה נותנות מענה טיפולי שמאפשר להתמודד עם התופעה גם בחיי היומיום".

ד"ר נפתלי מטפל במבוגרים בגילי 18 ומעלה, בתרפיית מציאות מדומה ובשיטות נוספות, ונותן מענה וטיפול להפרעות קשב, ריכוז וזיכרון; דיכאון וסכיזופרניה; הפרעות שינה או אכילה; בפרעות פסיכוסומאטיות; מצבי משבר; קביעת אחוזי נכות; בדיקות לאפוטרופסות ולכשירות משפטית, כולל ביקורי בית למטופל; סיוע בעריכת צוואות; ועוד.

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון 077-2313375

לעמוד המרפאה באתר דוקטורס

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קבוצת זאפ, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • חרדה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully