וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפעת, קורונה או RSV? כך תבחינו בין 3 המחלות הנפוצות

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 12:34

המון אנשים סובלים עכשיו משיעול, צינון, כאב גרון וחום - ואלה יכולים סימנים של כל אחת מהמחלות הנפוצות בחורף הזה. אז איך מבדילים? הנה כמה סימנים שיעזרו לכם

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

מספיק להעיף מבט אחד בסביבה הקרובה שלכם כדי להבין שהקורונה חזרה, וכאילו זה לא מספיק - יש יותר ויותר מקרים של שפעת ו-RSV בתקופה האחרונה. על פי דוח של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"מ) ICDC - במשרד הבריאות שעוסק בניטור נגיפי הנשימה, בחודש דצמבר האחרון הייתה עלייה ניכרת באשפוזים כתוצאה מהידבקות בנגיף ה-RSV בשיעור גבוה יותר מנגיף השפעת. בדוח מצוין כי בשבוע האחרון של דצמבר 23 היו 272 מקרי אשפוז מ-RSV, לעומת 47 מקרי אשפוז משפעת ו-125 מקרי אשפוז מ- COVID-19 (קורונה).

נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף מוות, והדרך היחידה להישמר באמת מפניו היא חיסון נגד שפעת. RSV (או Respiratory syncytial virus) גם הוא גורם שכיח למחלות דרכי הנשימה, במיוחד בתינוקות ובפעוטות מתחת לגיל שנתיים, שבהם היא מתבטאת במחלת הברונכיוליטיס.

ובנוסף לשתי הרעות החולות האלה, יש יותר ויותר חולים בקורונה. הסיבה - התפשטות של זן חדש ששמו המדעי הוא B.A.2.86 והנגזרת שלו JN1 המהווה כיום יותר מ-66% ממקרי הקורונה בישראל.

איך מבדילים?

אחת הבעיות המרכזיות היא שקשה להבחין בין המחלות האלה. המון אנשים סובלים מקשיי נשימה, שיעול, צינון, כאב גרון וחום - ואלה יכולים סימנים של שלושת הווירוסים. אז איך יודעים מתי צריכים לעשות בדיקת קורונה?

אדם משתעל ופולט רסס טיפתי. ShutterStock
שפעת מתפרצת מהר יותר. גבר משתעל/ShutterStock

אף שיש לא מעט תסמינים דומים, יש לכל מחלה גם תסמינים ייחודיים, וגם האופן שבו המחלה מתקדמת שונה. הנה 5 מאפיינים בהם אפשר להיעזר כדי להבדיל:

1. תסמינים אפייניים: אבדן חוש טעם וריח אפייניות יותר לקורונה, לעומת שפעת ו-RSV. למרות שהתסמין הפך פחות נפוץ עם התפתחות הזנים החדשים. צפצופים נשימתיים מתאימים יותר לזיהום RSV חמור.

2. מהירות הופעת התסמינים: תסמיני שפעת נוטים להופיע בפתאומיות, לעומת קורונה או RSV, ולכן לרוב תהיה הופעת חום גבוה מהירה ופתאומית. השתיים האחרות נוטות להגיע באופן הדרגתי יותר, עם החמרה הדרגתית של התסמינים.

3. זמן דגירה: לכל אחד מהווירוסים יש זמן דגירה שונה. לכן חשוב לנסות להבין מתי היתה החשיפה לכל אחד מהם. תסמיני שפעת נוטים להתפתח כיומיים לאחר החשיפה לחולה, לזן החדש של הקורונה לוקח על פי הערכות 5 ימים להופיע מרגע החשיפה ו-RSV מופיע 4-6 ימים מהחשיפה לחולה ממנו אנו חושדים שנדבקנו.

4. גיל החולה: הגיל משחק תפקיד חשוב בחומרת התסמינים. מאוד לא סביר שאדם בוגר ובריא יסבול מתסמיני RSV, לעומת שפעת וקורונה שעלולות לגרום למחלה יותר קשה בבוגרים. מי שיסבול ממחלת RSV קשה יותר יהיו תינוקות, ילדים עם מחלת ריאות, מבוגרים מעל גיל 65 או אדם עם מערכת חיסונית מוחלשת.

5. הווירוס השכונתי גם יכול לרמז במה אתם חולים. שלושת הווירוסים מאוד מידבקים ויש סיכוי גדול שקהילות יחלו יחד באותה המחלה. הייתם במסיבת יום הולדת בחלל סגור וכולם נמצאו חיוביים לקורונה? יותר סביר שאם תפתחו תסמינים תמצאו גם אתם חיוביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully