וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיף הזה גורם ליותר אשפוזים של ילדים מאשר קורונה

עודכן לאחרונה: 3.4.2022 / 11:58

כבר שנתיים שכולנו מוטרדים מנגיף הקורונה ומההשפעה שלו על הילדים שלנו, אבל האמת היא שנגיף ה-RSV גורם לכמות כפולה של אשפוזים. הנה מה שאתם צריכים לדעת על זה

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא/צילום: לע"מ

בשנתיים האחרונות קל לטעות ולחשוב שקורונה היא המחלה היחידה בעולם, אבל האמת היא שיש שלל נגיפים שמסתובבים ביננו, וחלקם גורמים לנזקים משמעותיים לא פחות. במחקר חדש ערכו חוקרים השוואה בין ילדים שאושפזו בבית החולים כתוצאה מקורונה לעומת ילדים שאושפזו כתוצאה מ-RSV - נגיף שגורם לבעיות נשימה בילדים.

על פי הממצאים, האשפוז הממוצע מתחלואה בנגיף ה-RSV היה כפול מזה של נגיף הקורונה. "ילדים עם זיהום כתוצאה מ-RSV נזקקו לטיפול אינטנסיבי יותר מבחינה רפואית וסיעודית בהשוואה לילדים שנדבקו בקורונה", הסבירו החוקרים.

במחקר, שפורסם בכתב העת The Journal of Infectious Diseases, נמצא שמחלות הנגרמות כתוצאה מנגיף ה-RSV גרמו לאשפוזים ארוכים יותר מאשר כתוצאה מקורונה בקרב תינוקות וילדים קטנים. החוקרים מאוניברסיטת קלן בגרמניה סקרו תיקי אשפוז של 748 תינוקות וילדים קטנים מגיל לידה ועד גיל 4 שאושפזו בין החודשים מרץ 2020 עד נובמבר 2021. כלל הילדים נבדקו בבדיקות מעבדה וכ-200 מהם נמצאו חיובים ל-RSV או לקורונה.

ילד מאושפז בבית חולים. ShutterStock
תקופת אשפוז כפולה. ילד מאושפז/ShutterStock

על פי הממצאים, תקופת האשפוז הממוצעת בבית חולים כתוצאה ממחלה שנגרמה מ-RSV נמשכה כארבעה ימים, לעומת יומיים בלבד בקרב אלו שנדבקו בנגיף הקורונה ונזקקו לטיפול. עוד מצאו החוקרים שבקרב קבוצת הילדים שאושפזו בגלל נגיף ה-RSV היו שיעורים גבוהים יותר של הזדקקות לטיפול בחמצן (39.6 אחוזים) ושימוש בצינורת הנשמה (24.3 אחוזים) בהשוואה לקבוצת הילדים שאושפזו בגלל נגיף הקורונה (8.3 ו-0 אחוזים, בהתאמה).

בנוסף, נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות גם בלחץ האוויר של דרכי הנשימה (1.8 לעומת 0 אחוזים), אשפוזים בטיפול נמרץ ילדים (10.1 לעומת 0 אחוזים) וצורך בהנשמה מלאכותית (1.2 לעומת 0 אחוזים).

"על פי הממצאים שלנו, מטופלים סימפטומטיים עם נגיף ה-RSV היו חולים יותר ממטופלי קורונה, ואושפזו לזמן ארוך יותר באופן משמעותי", סיכמו החוקרים, "יתרה מכך, מטופלים עם זיהום כתוצאה מנגיף ה-RSV נזקקו לרמה גבוהה יותר של טיפול רפואי וסיעודי אינטנסיבי בהשוואה לטופלים שנדבקו בקורונה".

עד גיל שנתיים כמעט כל תינוק ידבק ב- RSV

RSV (או Respiratory syncytial virus) הוא גורם שכיח למחלות דרכי הנשימה בתינוקות. עד גיל שנתיים כמעט כל תינוק יידבק בנגיף זה. בקרב פגים ותינוקות עם מחלות לב וריאה קשות, הסיכון לפתח מחלה קשה מנגיף זה גבוה יותר.

מחלות בדרכי הנשימה עלולות לכלול תסמינים כמו חום, שיעול כאב גרון ונזלת. במקרים מסוימים עלול להיווצר גם קוצר נשימה גובר, ובמקרים מסוימים יש צורך לסיוע במתן חמצן. אצל פגים ותינוקות עם מחלת לב מולדת, פגיעה כלייתית או דיכוי חיסוני - המחלה נוטה להיות קשה במיוחד ועלולה לגרום לתמותה באחוזים גבוהים.

פגים. ShutterStock
פגים נמצאים בסיכון מוגבר. פג/ShutterStock

RSV הוא הגורם המשמעותי ביותר לאשפוז ילדים בבתי החולים ולתפוסת מיטות בתקופת החורף. ההשפעות ארוכות הטווח של תחלואה כתוצאה מנגיף ה-RSV לא חד משמעיות אך יש עדויות על שכיחות יתר של אסתמה, צפצופים בגיל הרך וזיהומים חוזרים בדרכי הנשימה.

"חיסון נגד הנגיף יכול למנוע את התחלואה"

"למרות מגיפת הקורונה, מחלות הנגרמות מווירוס ה-RSV עדיין מהוות נטל כבד יותר בתחלואת ילדים", מסביר ד"ר מאיר מי זהב, יו"ר איגוד רופאי ריאות ילדים בישראל ומנהל יחידת אסתמה ילדים במרכז הרפואי שניידר. לדבריו, "חיסון נגד הנגיף יכול למנוע את התחלואה על ידי וירוס ה-RSV ולמנוע החמרה נשימתית בקרב תינוקות הנמצאים בסיכון לתחלואה קשה, ובכך לחסוך את הצורך באשפוזים בבתי החולים".

בעוד שלנגיף הקורונה אין עדין חיסונים עבור אוכלוסיית התינוקות והילדים מתחת לגיל חמש, ל-RSV קיימים חיסונים והם ניתנים בישראל בעיקר לאוכלוסיית הפגים. החיסונים הקיימים כיום ל-RSV הם "חיסונים סבילים" שמיועדים להגן על פגים בפני הדבקה במחלה זו. החיסון ניתן בשנה או בשנתיים הראשונות לחייהם של תינוקות שנולדו פגים.

כיוון שמדובר בחיסון סביל המספק נוגדנים לתינוק מבלי שהוא מעורר את מערכת החיסון העצמאית, יש צורך במתן מנות חוזרות בעונת השנה בה הנגיף מסתובב. לאחרונה פותח חיסון חדש שמראה יעילות גבוהה במניעת תחלואה ב-RSV בקרב תינוקות ופגים שנולדו גם לאחר השבוע ה-35 להיריון. החיסון ניתן רק במנה אחת וללא צורך במתן חמש מנות כפי שקיים עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully