וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל שישי של קורונה: מומחים מציעים איך לעצור אותו לפני שיתחיל

מקדם ההדבקה בעלייה, כך גם מספר החולים בקורונה, ואם זה ימשיך ככה - מדובר בתסריט ידוע מראש. ביקשנו מכמה מומחים שימליצו איך ניתן למנוע את הגל ה-6, והאם זה בכלל אפשרי?

בתחילת השבוע התבשרנו שהקורונה לא מרחמת וכי היא חזרה אל חיינו, כשלראשונה זה חודש יותר מ-12 אלף מאומתים לקורונה (ליתר דיוק 12,869) אובחנו ביממה, שיעור הבדיקות החיוביות עלה ל-20.48 אחוזים, ומקדם ההדבקה זינק ל-1.23. המספרים האלה אומנם לא מאוד מאיימים כרגע, אבל כולנו זוכרים איך כל גל מתחיל - עם אדווה קטנה ואחריה צונאמי.

לפי שעה לא מתוכננות עוד הגבלות על הכניסה לארץ, על מערכת החינוך או על עסקים במדינה. אבל האם שוב נאחר בקבלת ההחלטות ונמצא את עצמנו בסגרים מיותרים? ביקשנו לבדוק עם מומחים מהשורה הראשונה מה ניתן וכדאי לעשות כבר עכשיו.

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות וכיום חברת סגל בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב

"אנו צופים בעלייה בתחלואה בארץ ובעולם שנובעת לפחות בחלקה מהסרת המגבלות ומחזרה לחיי שגרה חברתיים. השאלה המהותית היא כמובן מה טיבו של הווריאנט השליט, מה תכונות ההדבקה שלו ומה רמת אלימותו הקלינית?

בשלב זה יש לעקוב אחר המתרחש, לחזור לבצע בדיקות ניטור יזומות - לרבות בדיקת וריאנטים - ולהמשיך להסביר לציבור שיש להקפיד על חיסונים, להמשיך להשתמש במסיכות ולהגן על האוכלוסיות בסיכון בפני הדבקה".

פרופ' סיגל סדצקי, במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 31 במאי 2020. -, פלאש 90
לא לוותר על המסיכות. פרופ' סיגל סדצקי/פלאש 90, -

ד"ר דן ימין, ראש המעבדה למידול התפשטות מחלות מידבקות באוניברסיטת תל אביב

"בתנאים הנוכחיים המטרה אינה לעצור את הגל השישי, אלא לצמצם הדבקה באוכלוסיות סיכון מוגבר ולהנגיש טיפול תרופתי לאוכלוסייה זו. בפועל נדרש:

1. לחייב בדיקות בכניסה לבתי החולים, לרבות לצוותים רפואיים, בתדירות גבוהה

2. להגביר את תדירות הבדיקות בבתי אבות

3. לאפשר בדיקות בקהילה רק לאוכלוסיות סיכון, ולהפוך את מתחמי הבדיקות 'להיבדק וקבל תרופה'. אין היגיון לבדוק את מי שלא ניתן לטפל בו

4. להגביר מודעות לחשיבות החיסון באוכלוסיות בכלל ובאוכלוסיית הסיכון בפרט.

המגיפה תידעך רק לאחר החלמה של רבים מאיתנו. לכן, עלינו לשמור על האוכלוסיות הפגיעות. כל המגבלות האחרות רק דוחות את הקץ ומגבירות את הסבל".

עוד בוואלה!

מחקר: יעילות מנת החיסון הרביעית נמוכה מול הדבקה באומיקרון

לכתבה המלאה

פרופ' דני כהן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב

"על מנת לעצור את הגל השישי של הקורונה צריך להתחסן ב-3 מנות חיסון לפחות, להיבדק כאשר יש סימנים קליניים ולהמשיך לעטות מסיכות במקומות סגורים".

מתחם החיסונים של ככלית בבית הצנחן, רמת גן 3 בינואר 2021. ראובן קסטרו
שלוש מנות חיסון לפחות. גבר מתחסן/ראובן קסטרו

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות, חבר קבינט המומחים ומרצה באוניברסיטת ת"א

"בימים האחרונים אנו עדים למגמה ברורה של עלייה בתחלואה והתפשטות מסוימת של המגפה, אך עוד מוקדם להכריז שמדובר בגל שישי. המציאות מלמדת שכמעט בלתי אפשרי לעצור גל או לשלוט בגובה שלו, אך ישנם אמצעים שעשויים להאט את קצב ההתפשטות.

נכון להיום עוד אין הצדקה להחזיר את ההגבלות שהכרנו בשנתיים האחרונות למרחב הציבורי, אך יש לנקוט באמצעי זהירות בעיקר במוסדות בהם שוהים אוכלוסיות בסיכון (בתי חולים, בתי אבות מרכזי יום לקשיש וכיו"ב), כך לדוגמא: לבצע בדיקות סקר רוטיניות של צוות\מאושפזים, בדיקות אנטיגן למבקרים בכניסה, הקפדה על עטיית מסיכות ועוד.

בהתייחס להתנהגות כלל הציבור, כעת כשהתחלואה עולה וגובר הסיכוי להידבק - כל אדם צריך להיות אחראי לבריאותו ולנקוט במידת זהירות שנגזרת מהמצב הרפואי האישי, מגורמי סיכון ועוד. עם זאת, כל עוד מדובר בווריאט האומיקרון סביר שמערכת הבריאות תדע להכיל את העלייה הנוכחית, ואף יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully