וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבר שיש אנשים שמומלץ שיעטו מסיכה כל החיים

עודכן לאחרונה: 8.8.2021 / 10:15

אם חשבתם שהמסיכות שכולנו התרגלנו לעטות בקורונה הולכות להיעלם - תחשבו שוב. מסתבר שגם אחרי שהקורונה תגמר יש לחלקים מאוד נרחבים בעולם סיבה ממש טובה להמשיך לעטות אותן. הסיבה - זיהום האוויר עלול להוביל לדמנציה וכדאי להתגונן מפניו

מסתבר שנגיף הקורונה אינו הסיבה היחידה שבגינה עלינו לעטות מסיכות פנים. על פי מחקר חדש ומדאיג, אנשים שחיים באזורים מזוהמים צריכים גם הם להסתיר את פיהם ואפם כדי למנוע מעצמם לחלות בדמנציה. חוקרים מזהירים כי אפילו כמות קטנה של זיהום אוויר קשורה לסיכון גבוה יותר למחלות מוח. מגורים ליד מרכז קניות בהשוואה לפארק, למשל, קשורים לשכיחות דמנטית גבוהה ב-16 אחוזים.

מחקרים קודמים הראו שחשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר עלולה להיות מסוכנת לבריאות והיא עלולה להוביל לתנאים המשפיעים על הריאות והלב. רוב המחקרים התמקדו במרכיב של זיהום אוויר המכונה חומר חלקיקי או PM 2.5 - חלקיקים זעירים נשימים בגודל עד 2.5 מיקרון שהם קטנים פי 40 מרוחבו של שיער אנושי.

במחקר שפורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives, חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בחנו כתובות ספציפיות בסיאטל באמצעות נתונים מפרויקטים גדולים משנות השבעים והתשעים ואת הקשר עם סיכון גבוה יותר לדמנציה. לאחר שזוהה מטופל עם דמנציה, החוקרים השוו את החשיפה הממוצעת לזיהום של כל משתתף עד לגיל שבו אובחן החולה עם דמנציה. לדוגמה, אם אדם אובחן כחולה דמנציה בגיל 72, החוקרים השוו את חשיפת הזיהום של משתתפים אחרים במהלך העשור שלפני שכל אחד מהם הגיע ל-72.

תושב לונדון עם מסיכה, 19 בדצמבר 2020. AP
כנראה שהמסיכות ישארו איתנו לעוד הרבה זמן. גבר עוטה מסיכה בלונדון/AP

בניתוח הסופי שלהם, החוקרים מצאו כי הפרש מיקרוגרם אחד למטר מעוקב בין הבתים קשור לשכיחות דמנטית גבוהה ב-16 אחוזים. קשר דומה נמצא בדמנציה מסוג אלצהיימר בפרט.

עוד בוואלה!

האם עטיית מסיכות יכולה לפגוע לנו בבריאות?

לכתבה המלאה

"אנחנו יודעים שדמנציה מתפתחת לאורך זמן", אמרה העורכת הראשית רחל שאפר, דוקטורנטית מאוניברסיטת וושינגטון, בהצהרה לעיתונות. "לוקח שנים - אפילו עשרות שנים - עד שהפתולוגיות האלה מתפתחות במוח, ולכן היינו צריכים להסתכל על חשיפות שכיסו את התקופה הממושכת הזו. הייתה לנו יכולת לאמוד חשיפות במשך 40 שנה באזור זה. זה חסר תקדים בתחום מחקר זה, בנוסף להיבט ייחודי של המחקר שלנו על אוכלוסייה שלמה עם מספר רב של אנשים. אז אפילו שינוי קטן בסיכון היחסי בסופו של דבר חשוב בקנה מידה של אוכלוסייה".

"יש כמה דברים שאנשים יכולים לעשות, כגון עטיית מסיכות, שהופכת לנורמלית יותר בגלל הקורונה", אומרת שאפר. "אבל זה לא הוגן להטיל את הנטל על אנשים בלבד. נתונים אלה יכולים לתמוך בפעולות מדיניות נוספות ברמה המקומית והלאומית לבקרת מקורות זיהום אוויר חלקיקי".

בשנת 2018, פורסם על ידי ארגון הבריאות העולמי כי חלקיקי האוויר המזוהם הקטנים ביותר בעלי קוטר של 2.5 מיקרומטר ופחות, הם המזהמים המסוכנים ביותר לבריאות הציבור. הסיבה לכך נוגעת לעובדה שהם פוגעים בכלי הנשימה וכלי הדם, כך שהם גורמים לאוטם שריר הלב ולשבץ מוחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully