וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום אוויר עלול לגרום לפסיכוזה אצל בני נוער

זיהום האוויר שנחשב לסיכון הסביבתי הגדול ביותר לאנושות ידוע כגורם למחלות מסכנות חיים. כעת מחקר חדש מראה כי הוא עלול לייצר פראנויות ופסיכוזות שונות אצל בני נוער

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
שומעים קולות בראש. מוח/ShutterStock

זיהום אוויר עלול לגרום למחלות ריאות, בעיות פוריות ואפילו למחלות כמו סרטן, אבל על פי מחקר חדש הוא גם עלול ליצור פסיכוזות אצל בני נוער. מחקר שהתבסס על 2,000 בני נוער בגילאי 17 מאנגליה, מצא כי אלה שגרו באזורים מזוהמים יותר היו בסיכון גבוה יותר ב-70 אחוזים לשמוע קולות בראש או לסבול מפראנויות.

עוד בנושא:
הקשר בין מוצרי פלסטיק לאסתמה בילדים
דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים

מחקרי עבר כבר הראו כי אנשים שגדלים וגרים בערים סובלים מבעיות פסיכוזה שונות יותר מאשר אלה שגרים באזורי הכפר. המחקר הנוכחי מציע כי אחת הסיבות לכך הוא זיהום האוויר ואולי אפילו רעש המכוניות והאוטובוסים. פסיכוזות שונות יותר נפוצות בגילאי העשרה מאשר בגיל מבוגר, אבל בני נוער שחווים אותם יהיו בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות נפשיות קשות בבגרות.

החוקרים הכניסו משתנים נוספים שעלולים לגרום לפסיכוזות כמו עבר משפחתי, עישון סיגריות וקנאביס, שתיית אלכוהול ומצב כלכלי. "תחמוצות החנקן הסבירה כ-60 אחוזים מהקשר בין חיים עירוניים לחוויות פסיכוטיות", אמרה ג'ואן ניוברי, שהובילה את המחקר באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון. גורמים אחרים עשויים לכלול רגישות גנטית ופשיעה. "נראה שיש קשר בין החשיפה לזיהום אוויר לבין השפעות במוח והמחקר הנוכחי הוא אולי דוגמה נוספת לכך", אמרו החוקרים. "ילדים ואנשים צעירים הם הפגיעים ביותר להשפעות הבריאותיות של זיהום האוויר בשל חוסר הבגרות של המוח ומערכת הנשימה".

אילוסטרציית נערים. ShutterStock
חשופים לבעיות נפשיות יותר מאשר מבוגרים. בני נוער/ShutterStock

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Jama Psychiatry, שילב נתוני זיהום אוויר וחוויות פסיכוטיות שנחשפו על ידי המתבגרים בראיונות אישיים. שליש מהצעירים במחקר חיו באזורים עירוניים, כשחמישית מהם כפריים והשאר בפרברים. בסך הכל, 30 אחוזים מהצעירים דיווחו על לפחות חוויה פסיכוטית אחת - שיעור הנחשב לנורמלי בשנות העשרה.

יחד עם זאת, חוויות פסיכוטיות היו שכיחות יותר בקרב בני הנוער החיים במקומות המזוהמים ביותר. "באזורים עם רמות גבוהות של תחמוצות חנקן, היו 12 בני נוער שדיווחו על חוויות פסיכוטיות עבור כל 20 בני נוער שלא, אמרה ניוברי. "באזורים עם רמות נמוכות יותר, היו רק שבעה בני נוער שדיווחו על חוויות פסיכוטיות לכל 20 בני נוער שלא".

עוד באותו נושא

הילדים שלכם חשופים לזיהום אוויר יותר מכם, והסיבה לכך מפתיעה

לכתבה המלאה

סיכון הסביבתי הגדול לאנושות

נכון לשנת 2019, זיהום האוויר נחשב לסיכון הסביבתי הגדול לאנושות, ועל פי ארגון הבריאות העולמי - תשעה מתוך עשרה אנשים נושמים אוויר מזוהם בכל יום. לדברי חוקרי הארגון, באוויר ישנם מזהמים מיקרוסקופיים שיכולים לחדור יחסית בקלות למערכת הנשימה ולמחזור הדם, ובכך לגרום לפגיעה בבריאות האדם, ולהביא לפגיעות בלב ובמוח.

לפי נתונים שנאספו בארגון, זיהום האוויר גרם למותם של שבעה מיליון בני אדם ממחלות כגון סרטן, שבץ, לב ומחלות ריאה. כ-90 אחוזים ממקרי המוות הללו - התרחשו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, עם כמויות גדולות של פליטות מתעשייה, תחבורה וחקלאות, וכן מתנורים וחומרי דלק מלוכלכים בבתים. בין השנים 2030 ל-2050, שינוי האקלים צפוי לגרום ל-250 אלף מקרי מוות נוספים בשנה מתת תזונה, מלריה, שלשול ולחץ חום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully