וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת נמצא בסיכון לחלות בדלקת שריר הלב?

תופעות הלוואי של חיסוני הקורונה הפכו לכלי ניגוח בידיהם של חלק ממתנגדי החיסונים, ובראש התסמינים - דלקת בשריר הלב. בדקנו מה המחקרים אומרים ומי באמת נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות - מחוסנים או חולים?

בווידאו: ראש הממשלה מתריע שנגיע למיליוני נדבקים בקורונה, מבהיר שאין מקום לפאניקה ומגיב לביקורת של נתניהו/צילום: לע"מ

אם יש משהו אחד שכל המומחים מסכימים עליו זה שצריך להתחסן כדי להילחם בנגיף הקורונה. ובכל זאת אחת מנקודות העימות השכיחה ביותר בנוגע לחיסונים נגד קרונה היא הסיכון לדלקת שריר הלב, במיוחד בקרב צעירים. ואולם, הנתונים העדכניים מראים כי דווקא למספר לא מבוטל מהחולים המאושפזים עם קורונה יש סימנים של נזק לבבי, ורבים מהמחלימים מהמחלה נותרים עם פגיעה קרדיווסקולרית מתמשכת.

אז מה מראים המחקרים והמספרים על הקורונה, החיסונים והקשר לדלקת שריר הלב, והאם יש עליה במקרים בעקבות הופעת וריאנטים חדשים והידבקויות מרובות?

מהי דלקת בשריר הלב?

סיבוך של דלקת בשריר הלב (מיוקרדיטיס) הוא סיבוך נדיר של מחלות ויראליות כמו גם של נגיף הקורונה בכל הווריאנטים שלו, כאשר ב-95 אחוזים מהמקרים מדובר במחלה קלה שחולפת מעצמה.

"הדלקת נגרמת מפגיעה בשריר הלב על ידי זיהום או כתוצאה מתגובת יתר של מערכת החיסון של הגוף שתוקף את תאי הגוף. למחלה טווח רחב של ביטוי קליני - החל ממחלה קלה ועד למחלה סוערת ומסכנת חיים. מדובר בתופעה נדירה מאוד ועל פי מחקרים הסיבוך שלה מתרחש בשכיחות גבוהה יותר בעקבות מחלת הקורונה מאשר כתוצאה מחיסון ה-mRNA", מסבירה ד"ר מאיה רוזן, מנהלת רפואית של מחוז מרכז בכללית.

חיסון קורונה רביעי בביה"ח תל השומר 28 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
חיסון קורונה רביעי בביה"ח תל השומר 28 בדצמבר 2021/ראובן קסטרו

ואכן, על פי הנתונים, לפני שהקורונה נכנסה לחיינו השכיחות של דלקת שריר הלב הייתה בין 1 ל-10 מקרים לכל 100 אלף בני אדם בשנה. השיעורים הגבוהים ביותר היו בקרב גברים בגילאי 18 עד 30. כעת, על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, הסיכון לדלקת שריר הלב לאחר הידבקות בקורונה גבוה בהרבה, ועומד על 146 מקרים לכל 100 אלף בני אדם. הסיכון גבוה יותר עבור גברים מבוגרים (גילאי 50+) וילדים מתחת לגיל 16.

מיוקרדיטיס לאחר חיסון

בניגוד למה שרבים ממתנגדי החיסונים טוענים, דלקת שריר הלב בעקבות חיסון קורונה היא נדירה, והסיכון קטן בהרבה מהסיכונים לפגיעה לבבית הקשורה ל-COVID-19 עצמו.

מחקר שבוצע במכון כללית למחקר בשיתוף בית החולים בילינסון והתבסס על ניתוח נתונים אנונימיים של 2.5 מיליון מטופלי כללית שחוסנו כנגד קורונה בדק את השכיחות והחומרה של דלקת שריר הלב לאחר קבלת החיסון. במחקר נמצא כי היארעות דלקת בשריר הלב לאחר חיסון קורונה נדירה אפילו בקבוצה הנמצאת בסיכון המוגבר ביותר - גברים צעירים. כמו כן, ברוב המוחלט של המקרים שאותרו המחלה הייתה קלה ולא נמצאו השפעות משמעותיות על התפקוד הלבבי.

המחקר מצא כי הסיכון לדלקת שריר הלב לאחר חיסון הוא 2.13 מקרים לכל 100 אלף מחוסנים, שזה בטווח הנראה בדרך כלל באוכלוסייה הכללית. מחקר זה עולה בקנה אחד עם מחקרים אחרים בארה"ב ובישראל אשר מציבים את השכיחות הכוללת של דלקת שריר הלב לאחר חיסון בין 0.3 לחמישה מקרים לכל 100 אלף אנשים.

הזן החדש “אומיקרון” | הדמייה. רויטרס
האם העליה בתחלואה מגבירה את המקרים? אומיקרון/רויטרס

"המשמעות של המחקרים האלה היא שדלקת שריר הלב היא נדירה יחסית לאחר החיסון לעומת אחרי הידבקות בקורונה. הסיכוי של לא מחוסנים שנדבקו בקורונה ללקות בדלקת שריר הלב גדול כמעט פי 4 מהמחוסנים. בנוסף, מבין המחוסנים המועטים שחלו בדלקת שריר הלב מרביתם חוו את המחלה בצורה קלה יחסית ובשאר המקרים שבהם בוצעה הערכה של התפקוד הלבבי לאחר השחרור, הוא חזר לנורמה תוך תקופה קצר", אומרת ד"ר רוזן.

בעקבות העליה של וריאנט האומיקרון והעליה בתחלואה במקביל לקבלת חיסוני הבוסטר ביקשנו לבדוק האם יש עליה בשכיחות של דלקת שריר הלב. "התשובה היא שאין לנו עדיין נתונים על כך", אומרת ד"ר רוזן. "אולם לאור העובדה כי מרבית המטופלים שסבלו מדלקת שריר הלב במחלת הקורונה הראשונה היו גם מטופלים שסבלו בעבר מדלקת כזאת לאחר וירוס אחר, ניתן להסיק כי הם עדיין בסיכון משמעותי אם יחלו בקורונה פעם השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully