וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבודה מלחיצה אתכם? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתאזן

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 18:18

יש המון (המון!) סיבות לסטרס, אבל לא משנה מה הסיבה - לחץ נפשי מתמשך עלול לפגוע בבריאות. למרבה המזל, יש כמה שינויים קטנים שיעזרו לגוף שלכם להתמודד עם המצב המתיש הזה

יין אדום. Giphy
זה לא יעזור. יין אדום/Giphy

לחץ היא תופעה מוכרת, שיכולה לנבוע מהמון גורמים בחיים שלנו. מלבד קשיים רגשיים, הגוף יכול להגיב בתגובת לחץ (סטרס) גם למצבים פיזיים כמו זיהום, חוסר איזון של הסוכר או חוסר שינה. גם בלחץ הנפשי וגם בלחץ הגופני התגובה ההרומונלית של הגוף למצב הדחק זהה, ויכולה להתבטא בכל מיני סימפטומים כולל עייפות, הפרעות בשינה, כאבים בשרירים, חרדה, ורגישות מוגברת לזיהומים. מחקרים גילו גם השלכות ארוכות טווח של לחץ מתמשך. לכן, שינויים באורח החיים ובתזונה הם חיוניים כדי לטפל במצבי הלחץ. הנה 10 טיפים שיעזרו לגוף שלכם להתמודד עם מצבי לחץ, ויביאו אתכם לבריאות טובה יותר.

1. הקפידו לכלול כמות בינונית של פחמימות בדיאטה שלכם. כשהגוף נמצא בלחץ הרבה פעמים יש בעיות באיזון של רמות הסוכר בדם, וזה יכול להוביל לרמות נמוכות של סוכר או לקפיצות של רמות גבוהות ונמוכות של הסוכר. דיאטה עם כמות פחמימות בינונית תעזור לאזן את רמות הסוכר שלכם.

2. הקפידו לאכול מספיק חלבון, בעיקר בבוקר. דיאטה עם רמת חלבון גבוהה מורידה את החשקים למזון ומאזנת את הרמות של הסוכר.

3. השתדלו לא להגיע למצבי רעב והקפידו לאכול מספיק ארוחות במשך היום כדי לאזן את רמות הסוכר. הארוחות צריכות לכלול חלבון ושומן, ואף פעם לא להיות מורכבות רק מפחמימות.

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
יותר חלבון, פחות פחמימות. ארוחת בוקר של ביצים, סלמון ואבוקדו/ShutterStock

4. האם אתם שייכים לקבוצת האנשים שבעקבות מצב לחץ חמור וממושך חווים נפילות בלחץ הדם? אם כן, מומלץ שתימנעו ממזונות שמכילים רמות אשלגן גבוהות, כי אשלגן יכול להוריד את לחץ הדם. דוגמאות למזונות שעשירים באשלגן הן בננות, תאנים מיובשות, צימוקים, תמרים, תפוחי אדמה ובטטות. לעומת זאת, מומלץ שתאכלו מספיק מלח כדי לשמור על לחץ דם תקין. תוכלו לעשות זאת על ידי המלחה של המזון שלכם, ואתם יכולים להתחיל את היום שלכם עם כוס מים שבתוכה חצי כפית עד כפית של מלח.

5. הימנעו מקפה ומאלכוהול. קפאין הוא חומר ממריץ, והוא יוצר לחץ נוסף על הגוף שלכם. אלכוהול יוצר לחץ נוסף מיותר על הכבד, שבמצבים של לחץ כבר נמצא בעומס מוגבר. לכן, מומלץ להימנע לגמרי מהקפה והאלכוהול עד שהגוף שלכם יתאושש ממצב הלחץ.

עוד בוואלה!

מה אלכוהול עושה לגוף שלנו - וכמה זה יותר מדי?

לכתבה המלאה

6. הקפידו לישון כמו שצריך ולנוח מספיק. אין דבר יותר חשוב משינה וממנוחה מספקת אצל מי שסובלים מלחץ. אם אתם מרגישים שאתם צריכים לישון או לנוח במהלך היום, אל תתביישו לעשות את זה, אם לוח הזמנים שלכם מאפשר זאת. המטרה היא לאפשר לגוף שלכם כמה שיותר מנוחה.

7. נהגו בחכמה לגבי הפעילות הגופנית שלכם. אימון יתר הוא אחת הסיבות השכיחות ללחץ גופני. הסימנים של אימון יתר כוללים קושי להתאושש מהאימונים שלכם, חוסר שיפור או הידרדרות בביצועים שלכם, עליה באחוזי השומן של הגוף למרות פעילות גופנית סדירה, חוסר שינה, חרדה, עייפות, כאבי שרירים או פרקים, מחלות חוזרות ודיכאון. ההמלצה היא להעדיף פעילות גופנית בעצימות נמוכה כמו הליכה, רכיבה על אופניים, שחיה או יוגה ולהימנע מאימונים בעצימות גבוהה כמו קרוספיט.

שינה במיטה. Giphy
כמה שיותר מנוחה - יותר טוב. אישה ישנה/Giphy

8. צאו לטבע. לטבע יש השפעה משקמת ומעודדת, והוא מפחית את הלחץ, ומשפר את העייפות הנפשית והגופנית. חשוב לבלות בטבע באופן קבוע.

9. הכניסו לסדר היום שלכם הנאה ומשחק, וגם - חיבור עם אנשים אחרים. אנשים רבים שסובלים מלחץ ממושך מרגישים שחוקים נפשית. הם הרבה פעמים מרגישים מותשים ומדוכאים. הנאה, משחק וחיבור לאנשים אחרים משקמים גם את המצב הנפשי וגם את המצב הגופני ויכולים לעזור באופן משמעותי למי שסובל מלחץ.

10. נהלו נכון את הלחץ שלכם. יש כמה דרכים שיכולות לעזור לכם לנהל את הלחץ והן כוללות יוגה, נשימות עמוקות, מדיטציה, וביופידבק. התחילו בקטן: אם אף פעם לא עשיתם קודם מדיטציה אתם יכולים להתחיל ב-5 דקות ליום ולהעלות את הזמן בהדרגה. חשוב שתעשו מה שמתאים לכם באותו יום: למשל אם ביום מסויים אתם מרגישים שאתם לא יכולים לשבת במקום, אתם יכולים לעשות במקום זה משהו תנועתי כמו יוגה או הליכה. אתם יכולים לשלב כמה שיטות, אבל חשוב שתתמידו. בכל מקרה, זכרו להתחיל לאט ולהיות סלחנים כלפי עצמכם. השינויים שקורים בעקבות ניהול הלחץ הם הרבה פעמים איטיים, אבל ההשפעה שלהם היא עמוקה ונשמרת לאורך הזמן. י

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully