וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אלכוהול עושה לגוף שלנו - וכמה זה יותר מדי?

ד״ר יורם מנחם

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 8:55

לא משנה אם זה בגלל הנובי גוד, הסילבסטר או אם אתם סתם שמחים ש-2022 נגמרת- רוב הסיכויים שבסופ"ש הקרוב תשתו יותר מהרגיל. ד"ר יורם מנחם ממכבי מסביר מה קורה לנו בגוף כשאנחנו שותים - ואיך אפשר למזער את הנזק

וודקה עם רד בול זה המשקה הכי מסוכן/סיפור בדקה

השנה האזרחית החדשה בפתח ובכל רחבי העולם נערכים לחגיגות הסילבסטר והנובי גוד, שמלוות באופן מסורתי בשתיית אלכוהול, והרבה ממנו. גם בשגרה, שתיית אלכוהול היא עניין נפוץ. ברחבי יבשת אירופה צורכים את כמות האלכוהול הגדולה ביותר המשוקללת לאדם (10.9 ליטר לשנה לעומת הממוצע העולמי של 6.2 ליטר) כאשר 30 אחוזים מהגברים ו-10 אחוזים מהנשים שותים ב-Binge לפחות אחת לחודש. שתיית Binge מוגדרת כצריכת 4 משקאות לפחות בפרק זמן של שעתיים, והיא מאפיינת אירועים כגון מסיבות סילבסטר.

לשאלה "האם זה בסדר לשתות אלכוהול?" אין תשובה חד משמעית ואין חוקים ברורים. מה שידוע בוודאות הוא ששתיית Binge אינה בריאה, ולכן כדאי לצמצם עד כמה שאפשר את כמות האלכוהול הנצרכת בערב אחד. כדי לעשות את זה כדאי לצרוך משקה מסוג אחד ולא מכמה סוגים, כך יש יותר ביקורת על כמות האלכוהול הנצרכת. בנוסף, אסור להפריז בכמויות ורצוי לאכול כדי למנוע ספיגה מהירה ומסוכנת של אלכוהול לזרם הדם. בכל מקרה, אסור לשכוח שאלכוהול הינו רעל לכבד וקשור עם גרימת תחלואה קשה.

מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו שותים?

צריכת אלכוהול עלולה לגרום לנזק כבדי. עיקר הנזק בגרימת דלקת עם הצטברות שומן בתאי הכבד, גרימת דלקת ואף הצטלקות מתקדמת של הכבד עד כדי גרימת שחמת הכבד, אי-ספיקת כבד וסרטן כבד. אין קשר ברור בין כמות האלכוהול הנצרכת לבין הנזק הנגרם: יש אנשים הרגישים יותר או פחות, וישנם מרכיבים נוספים כגון עודף משקל, סוכרת או יתר שומנים בדם היכולים להוסיף לפגיעת האלכוהול בכבד. ככלל, נשים רגישות יותר לאלכוהול מאשר גברים.

צריכה קבועה של אלכוהול קשורה עם גרימת מחלת כבד כרונית, אולם שתיית Binge עשויה להיות מסוכנת בדרך אחרת ולגרום להרעלת אלכוהול של ממש, עם סימני הרעלה קשים. בספרות הרפואית חגיגת השנה החדשה מצוינת כגורם סיכון של שתייה מהסוג המסוכן, בנוסף לחגים אחרים לאורך השנה.

ועוד כמה דברים שאתם חייבים לדעת לפני הדרינק:
זה מה שקורה לגוף כששותים אלכוהול על בטן ריקה
10 מאכלים שכדאי לאכול לפני ששותים אלכוהול

הסיכונים שקשורים עם שתיית Binge הם:

1. הפרעות בתפקוד הכללי כולל בעבודה, עבירות על חוקי הנהיגה, אלימות ועוד.

2. הפרעות במצב הרוח, עם נטייה לדיכאון וחרדה.

3. הפרעות קוגניטיביות הנגרמות מחדירה מהירה של אלכוהול לזרם הדם, וכוללות בעיקר מחיקת זיכרון (בלאק אאוט) עם קושי ניכר לשחזר זיכרונות.

4. סיכון-יתר להתמכרות לאלכוהול והפיכה לאלכוהוליסט של ממש (צריכת 30-40 גרם אלכוהול ליממה בקביעות).

עוד בוואלה!

אלכוהול גורם לגוף שלנו להזדקן מהר, וזה מוכח

לכתבה המלאה
גיף ויסקי עם קרח. ShutterStock
גם לערב אחד של שתייה מוגזמת עלול להיות מחיר כבד. כוס וויסקי/ShutterStock

עיקר הנזק של אלכוהול לכבד הוא נזק ישיר עם גרימת הצטברות שומן והתחלת תהליך הצטלקות. בבדיקות הדם יש עליה במדדים כגון GAMMA GT וכן אנזים AST מוגבר יותר מאנזים ALT (ושניהם מבטאים דלקת כבדית). ניתן לאבחן את מצב הכבד על ידי ביצוע בדיקת אולטרסאונד, ובו בדרך כלל נצפה בכבד שומני יתר על המידה, לעתים עם סימני שחמת הכוללים גבולות לא-סדירים של הכבד, מרקם גס ומגורגר שלו, וכן סימנים נוספים בחלל הבטן כגון הגדלת הטחול והופעת נוזל בחלל הבטן (מיימת) במידה ומתפתחת שחמת הכבד.

אז בבקשה, אל תפריזו בכמויות.

ד"ר יורם מנחם הוא מומחה ברפואה פנימית ויועץ למחלות כבד, במחוז הדרום - מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully