וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלכוהול גורם לגוף שלנו להזדקן מהר, וזה מוכח

רבים נוהגים לשתות כמה משקאות בכל פעם שהם יוצאים לבר או מסעדה, אבל מה היה קורה אם היו אומרים לכם שהדרינקים שלכם מקצרים לכם את החיים? אלו התוצאות של מחקר חדש

שיטה לשתיית יין מהבקבוק/mattdalrymple8

שתיית יותר מדי אלכוהול באמת גורמת לגוף להזדקן. מה זה יותר מדי? מדענים מאוניברסיטת אוקספורד מאמינים שכל כמות מעל חמש כוסות יין בשבוע מזרזת את השעון הביולוגי של הגוף.

מומחים בחנו נתונים של כמעט 250 אלף אנשים ומצאו שלאלה ששתו מעל 17 יחידות אלכוהול בשבוע היו טלומרים קצרים יותר. טלומרים הם מכסים ביולוגיים שנמצאים בקצוות של כרומוזומים שמגנים על ה-DNA שבהם מפני נזק. הם מתקצרים באופן טבעי ככל שאנו מתבגרים, מה שמוביל לפגיעה ב-DNA ומעלה את הסיכון לפתח בעיות כמו אלצהיימר, סוכרת ומחלות לב. מחקר גם קשר בין טלומרים ארוכים יותר למראה צעיר יותר.

מדעני אוקספורד בחנו נתונים גנטיים ובריאותיים של 245,000 מבוגרים מה-Biobank הבריטי. המשתתפים חולקו לפי מגדר וגילם הממוצע היה 57, עבור המחקר בכתב העת Molecular Psychiatry. רובם שתו אלכוהול ורק 3 אחוזים טענו שמעולם לא צרכו אלכוהול.

יין. Giphy
רק עוד דרינק אחד? גיף של מזיגת יין/Giphy

מדענים חיפשו אצל המשתתפים סמנים גנטיים מובהקים שהיו קשורים בעבר לצריכת אלכוהול ולהפרעות אלכוהול. בניתוח הנתונים, החוקרים מצאו קשר מובהק בין צריכת אלכוהול גבוהה ואורך טלומרים קצר יותר. למשל, מי ששתה 29 יחידות אלכוהול בשבוע, שהן כ-10 כוסות יין גדולות, היה מבוגר יותר בשנה עד שנתיים מבחינת אורך הטלומרים מאלה ששתו פחות משש יחידות בשבוע, כשתי כוסות יין גדולות.

משתתפים שאובחנו עם הפרעת שימוש באלכוהול, ולפיכך ככל הנראה היו שותים כבדים, נמצאו כבעלי טלומרים קצרים משמעותית מקבוצת הביקורת, שווה ערך לשלוש עד שש שנים של הזדקנות ביולוגית. עם זאת, החוקרים מצאו שהקשר בין קיצור טלומרים וצריכת אלכוהול החל רק אצל אנשים ששתו יותר מ-17 יחידות בשבוע, שווה ערך לקצת יותר מחמש כוסות יין. זה מצביע על כך שאלו ששותים בכמות זו לא יהיו בסיכון לקיצור טלומרים הקשורים למשקה.

עוד בוואלה!

מחקר גילה כמה שנים בדיוק ילדים מורידים לכם מהחיים

לכתבה המלאה

גם הפחתה זה טוב

העורכת הראשית, ד"ר אניה טופוואלה, מומחית לפסיכיאטריה, אמרה שהתוצאות מצביעות על כך שצריכה של אלכוהול, במיוחד ברמות מופרזות, מקצרת את הטלומרים. "התוצאות שלנו מספקות מידע נוסף לרופאים ולמטופלים המבקשים להפחית את ההשפעות המזיקות של עודף אלכוהול", אמרה. "יתר על כן, מינון האלכוהול חשוב - אפילו להפחתת השתייה יכולה להיות יתרונות".

עדיין לא ידוע כיצד בדיוק שתייה יכולה לקצר את הטלומרים. אבל החוקרים מציעים שזה יכול להיות קשור ללחץ חמצוני מוגבר ודלקת שעלולים לפגוע ב-DNA כשהגוף מעבד אלכוהול. שתיית כמויות מופרזות של אלכוהול במשך שנים רבות כבר קשורה לשפע של בעיות בריאותיות כמו לחץ דם גבוה, סיכון לשבץ מוחי ומגוון סוגי סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully