וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפרצת באבי העורקים: הכל על התופעה המפחידה שהרגה את גראנט ווהל

ד"ר עמי שינפלד

עודכן לאחרונה: 18.12.2022 / 12:28

המוות של העיתונאי האמריקני בקטאר העלה המון תאוריות וספקולציות, אבל האמת היא שהוא מת בגלל תופעה בריאותית מוכרת למדי - מפרצת באבי העורקים. מה זה, והאם אפשר למנוע את המוות הפתאומי הזה? מומחה מסביר

כתב הספורט האמריקני, גרנט וואהל, שהלך לעולמו בקאטר, לשם נשלח כדי לסקר את המונדיאל./רויטרס

מאז מותו הפתאומי של העיתונאי האמריקני גראנט ווהל ביום שישי שעבר, עלו כל מיני ספקולציות בדבר הסיבה למותו. מדוע גבר חסון ובריא, רק בן 48, ספורטאי בעצמו, מת באופן פתאומי כל כך?

מוות פתאומי תמיד גורר אחריו ספקולציות, אבל הפעם זה הלך ממש רחוק: היו שטענו שנרצח כי נכנס לאחד המשחקים כשהוא לבוש בחולצה בצבעי דגל הגאווה, והיו כמובן כאלה שטענו כי הוא מת בגלל שקיבל בזמנו חיסונים נגד קורונה. אבל הסיבה האמיתית התגלתה בנתיחה שלאחר המוות: קרע של אבי העורקים, בחלקו הסמוך ללב.

מסתבר שווהל סבל, ללא ידיעתו, ממפרצת של אבי העורקים. רק בישראל מתים 500 אנשים מדי שנה מהמחלה הזאת, מוות שניתן לא פעם למנוע. אז מהי מפרצת של אבי העורקים, כיצד מטפלים ומי נמצאים בסיכון גבוה למצב המפחיד הזה?

מפרצת באבי העורקים. ShutterStock
כל גורמי הסיכון למחלות לב - הם גם גורמי סיכון למפרצת. מפרצת באבי העורקים/ShutterStock

אבי העורקים, האאורטה, או בעברית הוותין, הוא העורק הראשי של הגוף - צינור היוצא מהלב, קוטרו לא יותר גדול ממטבע של 10 שקלים, בין 2.5 ל-3.5 ס"מ. אורכו כחצי מטר, מהלב הוא עולה כלפי הצוואר, ולכן המקטע הזה ניקרא האאורטה העולה. לאחר מכן הוא מתעגל לכיוון בית החזה והבטן , באזור הטבור, הוא מתפצל לשתי זרועות לכיוון הרגליים. מאבי העורקים יוצאים ענפים רבים לאיברים השונים, ובכל דקה כמעט 6 ליטרים של דם עוברים דרכו.

עוד בוואלה!

המבחן הפשוט שיראה אם אתם סובלים מהמחלה המסוכנת הזו

לכתבה המלאה

מפרצת (או אנאוריזמה) היא הרחבה של אבי העורקים, כאשר ממדי אבי העורקים הינם מעל 3.7 ס"מ. מפרצת כזו מתרחשת בגלל סיבות שונות, חלקן נרכשות וחלקן מולדות, אבל חשוב לזכור שכל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם הם גם גורמי סיכון למפרצת של אבי העורקים: יתר לחץ דם, עישון, סוכרת, יתר שומנים בדם, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית או לסירוגין פעילות גופנית מאומצת באופן חריג ולא מבוקר.

לגיל יש גם חשיבות גבוהה. ככל שאנו מתבגרים, ובדומה גם למערכות אחרות, כך גם אבי העורקים מאבד מחוזקו, ולעיתים מתרחב. חשוב להדגיש שאצל 2 אחוזים מהאוכלוסייה הנטייה להתרחבות של אבי העורקים היא מולדת, גנטית, ואצל אלו האחרונים ניראה את התופעה הזו בגיל צעיר יותר. גם לא כל מי שנולד עם הנטייה הגנטית ירחיב את אבי העורקים, אלא אם כן יתווספו עוד גורמי סיכון כגון אלו שצוינו לעיל.

איך מאבחנים מפרצת באבי העורקים?

הזיהוי הוא לרוב מקרי, כיוון שמרבית החולים לא מרגישים מאומה. רק כאשר מתחילים להתרחש קרעים קטנים או גדולים ברבדים של העורק מופיעות תלונות על כאבים. ולכן אם יש חשד, או סיפור משפחתי חשוב ללכת להיבדק. האבחון הוא די קל, בדיקת אקו לב (אולטרסאונד) לאבי העורקים העולה או אולטרסאונד לאבי העורקים הביטני יאבחן את המחלה בדייקנות די רבה, אלו בדיקות מהירות, לא חודרניות, לא מזיקות כלל.

והנה עוד כמה סימני אזהרה שחשוב להכיר:
איך מרגיש התקף לב? הסימנים שכולם חייבים להכיר
חשוב לדעת: אלה הסימנים שעלולים להעיד על שבץ מוחי

גם הטיפול מאוד יעיל. אם נמצאה הרחבה משמעותית של אבי העורקים, מעל ל-5 ס"מ, ההמלצה תהיה להחליף את המקטע הרחב בצינור סינטטי. לעיתים ניתן גם לתקן את ההרחבה על ידי החדרת צינור סינטטי בגישה צינתורית. אולם חשוב לא פחות לאבחן בזמן ולהימנע מניתוח על יד שמירת אורח חיים נכון, שמירה קפדנית של לחצי דם והימנעות מפעילות מלחיצה - הן גופנית אבל לא פחות חשוב גם להשתדל להימנע ממצבי דחק נפשיים. חשוב מאוד שלחצי הדם לא יעלו על ערכים של 140/90 ומעקב הדוק של רופא הקהילה או רופא מומחה למחלות של אבי העורקים.

ד"ר עמי שינפלד הוא מנהל מרפאת אבי העורקים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר ומנתח לב חזה בכיר בשיבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully