וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורח החיים הזה מפחית את הסיכון לשני גורמי מוות מובילים

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 7:26

מחלות לב וסרטן הן שתי סיבות המוות המובילות בעולם המערבי - מה אם היינו אומרים לכם שאתם יכולים להרוג את שתי הציפורים הרעות האלה במכה אחת? 4 צעדים פשוטים שיעזרו לכם לעשות את זה

אישה רצה. ShutterStock
מה שבריא ללב יפחית גם את הסיכון לסרטן, ולהיפך. אישה רצה/ShutterStock

מחלות לב וסרטן הן שתי סיבות המוות המובילות בעולם המערבי. מחקר חדש מציע פיתרון שהוא בבחינת אבן אחת לשתי הציפורים הרעות הללו. הרגלי אורח חיים שמיטיבים עם בריאות הלב יפחיתו לא רק את הסיכון שלכם למחלות לב וכלי דם, אלא גם את סיכויי התחלואה בסרטן.

"גילינו קשר בין אורח חיים בריאותי ללב והפחתה בסיכון לסרטן, ולהיפך: אורח חיים שכולל הרגלים שאינם בריאים ללב נמצא קשור גם בסיכון מוגבר לחלות בסרטן", הסבירה ד"ר אמילי לאו, אחת החוקרות ורופאה במחלקה לקרדיולוגיה בבית החולים הכללי במסצ'וסטס, בהודעה לעיתונות.

אף שממצאי המחקר של ד"ר לאו ועמיתיה אינם מבססים קשר סיבה-תוצאה ישיר, הם כן מצביעים על אפיק מבטיח להפחית הן את הסיכון למחלות לב והן את הסיכון לסרטן עבור מיליוני אנשים בעולם.

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
כמויות גבוהות של חומרים המסמנים על בעיות בפקוד הלב נמצאו קשורות בסיכון מוגבר גם לסרטן. כאבים בחזה/ShutterStock

המחקר התבסס על נתונים של יותר מ-20 אלף בני אדם שהשתתפו במחקרים רחבי היקף וארוכי טווח בקהילה. לרשות החוקרים עמד מידע לגבי מי מהאנשים חלה בסרטן במהלך תקופת המחקר ומי מהם לקו בלבם או פיתחו מחלות קרדיו-וסקולריות.

החוקרים גילו שלמשתתפים שבגופם היו הרמות הגבוהות ביותר של פפטידים נטריורטים (natriuretic peptides) - חומרים שמיוצרים על ידי הלב וברמות גבוהות עלולים להוות סימן לכשל לבבי או לבעיות בתפקוד הלב - היה סיכוי גבוה ב-40 אחוזים לפתח סרטן. עוד הם גילו, שחלק מגורמי הסיכון עבור תחלואה בסרטן ובמחלות לב כאחד, היו לחלוטין מחוץ לטווח שליטתם של המשתתפים בניסוי (כמו גיל מבוגר, למשל).

מנגד, היו גם לא מעט גורמי סיכון שלאנשים לרוב יש אפשרות לשלוט בהם ולשנות אותם: המחקר הראה שלמשתתפים שניהלו אורח חיים בריא ללב - כלומר, שמרו על לחץ דם תקין, רמות כולסטרול וסוכר תקינות ושמרו על משקל בריא (ללא עודף משקל משמעותי) - היה גם סיכון כללי נמוך יותר לחלות בסרטן. גם הימנעות מעישון זוהתה על ידי החוקרים כמשהו שיכול להפחית משמעותית את הסיכון לשני סוגי התחלואה שנבדקו במחקר.

גיף פירות יער אוכמניות. Giphy
מקום טוב להתחיל בו - הוסיפו נוגדי חמצון לתזונה שלכם. פירות יער/Giphy

אף שלא מדובר בממצאים מאוד מפתיעים, ביסוסם המחקרי הוא חדשות מרגשות, משום שהוא מראה כיצד כמה שינויים ברי השגה באורח החיים יכולים להשתלם בענק מבחינה בריאותית. עד לא מזמן סברו חוקרים שגורמי הסיכון למחלות לב ולסרטן מאוד שונים זה מזה ואינם בהכרח חופפים.

הכל בגלל הדלקתיות?

החוקרים סבורים שאחד ההסברים לקשר בין שמירה על אורח חיים בריא ללב והפחתה בסיכון גם לסרטן היא שלשני סוגי התחלואה האלה יש קשר לדלקתיות מוגברת. והרגלים בריאים שבין השאר מפחיתים את רמות הדלקתיות בגוף יכולים להועיל להפחתת הסיכון לשניהם.

עם זאת, המחקר החדש אינו קובע ששינוי בהרגלי אורח החיים לבדו יכול למחות את הסיכון לחלות במחלות הללו לחלוטין. תחלואה לבבית וסרטן הם שני תחומים מורכבים מאוד שמושפעים מגורמי סיכון רבים - החל מגנטיקה ועד לזיהומים.

החידוש החשוב במחקר הזה הוא שהוא מספק חיזוק נוסף לגישה שאין צורך לדבוק בהרגלים מחמירים או ספציפיים מאוד כדי לשפר את בריאותם הכללית בטווח הארוך, אלא מספיקים כמה שינויים כלליים ופשוטים למדי. כמו מה, אתם שואלים? אז ככה:

הרגלים שמפחיתים את הסיכון למחלות לב וסרטן:

  • תנועה - כוונו ל-20 דקות יומיות של פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, למשל
  • הפחתת סטרס - נסו למצוא דרך להרגיע את המוח שלכם ל-15 דקות מדי יום. זה יכול להיות תרגילי נשימה, מיינדפולנס, או פעילויות מרגיעות כמו קריאה או סריגה
  • תזונה בריאה - כוונו לאכילה של מזון בריא רוב הזמן, אבל השאירו לעצמם מרחב לתמרון וחריגות. נסו במיוחד להגביר את צריכת המאכלים נוגדי החימצון
  • הפסיקו לעשן - או לפחות נסו להפחית בהדרגה את צריכת הטבק שלכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully