וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל-1 מ-5 אנשים בעולם יש חסינות לקור

מוטציה בחלבון שקיימת אצל מיליארד וחצי בני אדם ברחבי העולם ומיוחסת למעברים ולנדודים של בני האדם בתקופות קדומות, יכולה להשפיע על הסבילות שלכם לקור. אבל מה זה אומר על העמידות של בני אדם למחלות מודרניות?

מזג אויר חורפי בתל אביב, 17 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
זה בגנים. סופ"ש חורפי בתל אביב/ראובן קסטרו

מתרגשים מסוף שבוע קר באמצע האביב? מבלים את כל הקיץ בגעגועים לחורף? מתרגשים כשהטמפרטורות צונחות ומתעקשים ללכת בלי מעיל? יש סיכוי סביר שאתם שייכים לקבוצה בעלת מוטציה הגורמת לגוף לחסינות משופרת לקור.

חלבון המכונה α-actinin-3, אינו קיים אצל כ-1.5 מיליארד בני אדם ברחבי העולם מכיוון שיש להם גרסה גנטית אחרת שלו. רוב האנשים לא יהיו מודעים אם יש להם את הגן הזה או לא, אך נראה כי הוא עשוי להשפיע באופן מעניין על יכולתו של הגוף להתמודד עם טמפרטורות נמוכות.

במחקר חדש, שפורסם בכתב העת American of Human Genetics, חוקרים הראו בבירור כיצד אנשים שחסר להם חלבון α-actinin-3 בשריר מגלים סבילות לטמפרטורות נמוכות יותר מאלו שיש להם את החלבון.

מדענים במכון קרולינסקה בשוודיה ובאוניברסיטת הספורט הליטאית אספו 42 גברים בריאים בגילאי 18 עד 40 שהתבקשו לשבת במים קרים בניסיון להוריד את חום גופם ל-35.5 מעלות צלזיוס (טמפרטורת גוף רגילה סביב 36.5 עד 37.5 מעלות צלזיוס). בזמן שגופם התקרר, המדענים בחנו מקרוב את הפעילות החשמלית בשרירים ולאחר מכן לקחו דגימות כדי לחקור את תכולת החלבון ואת הרכב הסיבים בהם.

הם מצאו שכמעט 70 אחוזים מהאנשים עם הגרסה שחסרה α-actinin-3 הצליחו לשמור על טמפרטורת גופם מעל 35.5 מעלות צלזיוס, בעוד שרק 30 אחוזים מהמשתתפים עם α-actinin-3 הצליחו לעשות זאת. במילים אחרות, אנשים עם הגרסה הגנטית השונה של החלבון היו עמידים יותר לקור.

שלג בהר גריזים 18 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
יש סיבה שלחלק מהאנשים פחות קר. משפחה בשלג בהר גריזים/ראובן קסטרו

המחקר מגלה גם כי שריר השלד של אנשים חסרי α-actinin-3 מכיל חלק גדול יותר של סיבי עווית איטית, בניגוד לסיבים של עווית מהירה. בעודם טבולים במים הקרים, אנשים ללא α-actinin-3 הגבירו את ההפעלה של סיבי עווית מהירה, מה שהביא לרעד גלוי.

החוקרים משערים שייתכן שווריאציה גנטית זו צמחה כאשר אנשים מהתקופה הפרה היסטורית החלו לנדוד לסביבות קרות יותר. בעלי הגרסאות הצליחו לעמוד בצורה יעילה יותר בטמפרטורות הקרות יותר, ובכך להשיג יתרון אבולוציוני מול אחרים. חמושים בתיאוריה זו, החוקרים מאמינים שעבודתם עשויה לסייע בבניית הבנתנו לגבי נדידות מוקדמות של בני אדם, כמו גם על מחלות מודרניות שונות.

"התוצאות שלנו מגדילות את ההבנה לגבי היבטים אבולוציוניים של הגירה אנושית", אמר מריוס בראזאיטיס, מחבר המחקר הבכיר מאוניברסיטת הספורט הליטאית, בהצהרה. "בעוד שייצור החום היעיל מבחינה אנרגטית בקרב אנשים חסרי α-actinin-3 היה יתרון בעת מעבר לאקלים קר יותר, זה עשוי להיות חיסרון בחברות מודרניות, שם הדיור והבגדים הופכים את ההגנה מפני קור פחות חשובה, וקיימת גישה בלתי מוגבלת למזון, כך שיעילות אנרגטית יכולה דווקא להיות בעייתית להביא להשמנת יתר, סוכרת מסוג 2 והפרעות מטבוליות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully