וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 מאכלים שנלחמים בדלקתיות בגוף ויכולים למנוע מחלות

10.4.2018 / 7:01

דלקת היא לעיתים תגובה של מערכת החיסון שלנו כנגד איומים, אך בחלק מהמקרים היא יכולה להפוך כרונית ולגרום למחלות מסכנות חיים כמו סרטן. בעזרת התזונה ניתן למנוע חלק מהדלקתיות בגוף ולעצור מחלות. הנה כמה מהמאכלים שיעזרו לכם לשמור על גוף בריא וחזק יותר

סלט ירקות וספירולינה בקפה לואיז. דרור עינב
התזונה שלכם יכולה לעזור במלחמה במחלות כרוניות. סלט ירקות/דרור עינב

די בטוח שכולכם מכירים מינרלים כמו ברזל ואבץ, וויטמינים שונים עם שמות של אותיות אנגליות, אבל לא כולכם שמעתם על נוגדי חמצון או יודעים בכלל מה המשמעות של מרכיבים האלה במזון שלכם וכמה עוצמתיים הם יכולים להיות.

נוגדי חמצון או אנטי-אוקסידנטים, הם חומרים כימיים שנחשבים לכאלה המגנים על תאי הגוף מפני נזק הנגרם מתגובות חמצון היוצרות רדיקלים חופשיים שעלולים לפגוע בתאי הגוף ולייצר דלקתיות. דלקת היא לרוב אומנם התגובה הבריאה של הגוף שלנו למחלות, אבל כאשר זה יוצא מכלל שליטה, דלקת יכולה להיות כרונית ולהוביל לשורה שלמה של בעיות בריאותיות - החל ממחלות אוטואימוניות ועד לסרטן.

עוד בנושא:
איך גרמו לנו להאמין שחמוציות מונעות דלקות בשתן?
זה קל: 6 מזונות שעוזרים לכבד שלכם לתפקד טוב יותר
מרשם מן הטבע: 6 מאכלים שישאירו אתכם בריאים

מזונות שעתירים בסוכר ובשומן רווי נחשבים כתורמים לדלקת ומנגד יש מזונות שעשירים בנוגדי חמצון ואותם כדאי לכם מאוד להוסיף לתזונה היומית שלכם. הנה כמה מהבולטים שבהם:

פלפל אדום

פלפלים. ShutterStock
מפלחיתים דלקתיות ואפילו כאב. פלפל אדום/ShutterStock

פלפל אדום, או גמבה - תקראו להם איך שתבחרו, אבל העיקר שתאכלו אותם, נחשבים עשירים בנוגדי חמצון. בדומה לפלפלים חריפים, בני דודם של הפלפלים האדומים, גם הפלפלים המתוקים מכילים את התרכובת הכימית קפסאיצין, שידועה ככזו שעוזרת בהפחתת דלקתיות ואפילו מסייעת בהפחתת כאבים.

עוד באותו נושא

6 מזונות בריאים במיוחד שאתם לא אוכלים כמו שצריך

לכתבה המלאה

אגסים

אגסים. ShutterStock
סיבים תזונתיים הם דרך מצויינת להלחם בדלקתיות בגוף. אגסים/ShutterStock

אם אתם סובלים ממחלות דלקתיות של הגוף כמו סוכרת או דלקת מפרקים, אכילת מזונות עתירי סיבים כמו אגסים היא דרך טבעית להילחם בבעיה.

דיאטות עשירות בסיבים תורמות למיקרוביום בריא, מסייעות בעיכול וגורמות לתחושת שובע לאורך זמן, דבר שמסייע לנו להילחם בחשקים ולשמור על המשקל. במחקרים נמצא שסיבים תזונתיים מסייעים גם בהפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת סוג 2 וסרטן. לבד מאגסים, ניתן למצוא סיבים תזונתיים גם בפטל, עדשים, ארטישוק ובשלל דגנים מלאים.

פטריות

מנת פטריות של השף חיים כהן. דרור עינב
עוצרות את ההזדקנות. פטריות/דרור עינב

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה מצא כי פטריות מסוימות מכילות שני נוגדי חמצון חזקים שיכולים להדוף את הזקנה - ארגוטיונין וגלוטתיון. החוקרים שבחנו 13 סוגי פטריות מצאו שפטריית הפורצ'יני הייתה העמוסה ביותר בשני נוגדי החמצון בהשוואה לפטריית השמפיניון שהייתה בריכוז נמוך יותר, אך עדיין הכילה את שני נוגדי החמצון ברמות גבוהות ביחס למאכלים אחרים.

דגי מקרל

דגי מקרל. ShutterStock
חומצות שומן נוגדות דלקת. מקרל/ShutterStock

אחוז השומן הגבוה במקרל עוזר להילחם במחלות המאופיינות בדלקתיות גבוהה, כמו מחלות לב ואלצהיימר. מקרל הוא גם מקור של ויטמין B12 וויטמין D, שלא פשוט למצוא באופן טבעי במזונות.

בדגים כדוגמת מקרל, סלמון וסרדין, יש שיעור גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 3, בעלות תכונות נוגדות דלקת, שהוכחו כמפחיתות את התדירות והעוצמה של כאבי ראש ומיגרנות. באותה ההזדמנות, הדגים עשויים גם לשפר את תפקוד המוח ולהעצים את תפקודה של מערכת העצבים.

תרד

תרד. נמרוד סונדרס
נוגדי חמצון חזקים השומרים על הראיה. תרד/נמרוד סונדרס

תרד הוא מקור טוב של ויטמין E, שעשוי לסייע בהגנה על הגוף מפני דלקת שנגרמות על ידי ציטוקינים - חלבונים המופרשים על ידי תאי המערכת החיסונית ומסייעים לפעילות ההגנה בגוף.

בנוסף, התרד מכיל שני פיגמנטים צהובים ממשפחת הקרטנואידים, לוטאין וזיאקסנטין. כאשר הם מבושלים, רמת הפיגמנטים עולה פי שניים ויותר. שני הפיגמנטים הם נוגדי חמצון חזקים, הספציפיים לעין, והם מרוכזים בהגנה על המקולה - מרכז הראייה (הכתם הצהוב שעל הרשתית).

רימון

רימון. ShutterStock
עשוי לסייע במניעת מחלות כמו סרטן. רימון/ShutterStock

סגולותיו של הרימון מוכרות כבר אלפי שנים ברפואה הטבעית, והוא נודע בשל הריכוז הגבוה של ברזל בתוכו, ובשל העובדה שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, שומר על המערכת החיסונית ועשיר בחומצת שומן פינולנית שהיא חומר שנמצא במחקרים מסוימים כבעל פעילות אנטי סרטנית.

הפרי והקליפה של הרימון מכילים את החומרים הפעילים טנינים-פוליפנולים. אלו עוברים תהליך בגוף שהופך אותם לחומצה אלגית שמהווה נוגד חמצון חזק ביותר. לרימון תכונה נוגדת חמצון גבוהה יותר מאשר לתה ירוק. הוא עשיר בפלבנואידים שמחזקים את מערכת החיסון, ומונעים התפתחות של תאים סרטניים, כמו סרטן הערמונית וסרטן העור.

תה שחור

תיון משומש. ShutterStock
לא פחות טוב מתה ירוק. תיון תה שחור/ShutterStock

בדרך כל בכתבות בריאות תקראו דווקא על התה הירוק, אבל גם לתה השחור לא חסר. היתרון הבריאותי של התה מגיע בעיקר בזכות הכמות הגבוהה של פלבנואידים: רכיבים צמחיים המתפקדים כנוגדי חמצון המפחיתים נזק ופגיעה במבנה ובתפקוד תקין של תאים ומערכות בגוף. בנוסף, שתיית תה שחור עשויה לסייע לשמור על העורקים פתוחים ומחקר אחד אף קשר תה שחור לסיכון נמוך משמעותית לסרטן השחלות.

כוסמת

כוסמת ירוקה. ShutterStock
עוזרת נגד כולסטרול ולחץ דם גבוה. כוסמת/ShutterStock

הכללת כוסמת לתזונה נקשרה לסיכון מופחת לפתח כולסטרול ולחץ דם גבוה. ההשפעות המועילות של הכוסמת נובעות בעיקר מהעובדה שהיא עשירה בפלבנואיד הקרוי רוטין שהוא בעל השפעה אנטי דלקתית וידוע ביכולתו לשמור על דפנות כלי הדם ומסייע ללחץ דם תקין בכלי הדם. בנוסף הוא מונע את התחמצנות ויטמין C ומגן על הגוף מנזקי הקרינה. המקורות של הרוטין בתזונה מצומצם וכוסמת הוא אחד המקורות הבודדים העשירים בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully