וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מאשרים: קוביד ארוך יכול לגרום למוות

גורמים רשמיים בארה"ב מאשרים כעת, שלוש שנים אחרי שהקוורנה נכנסה לחיינו, כי תופעת הלוואי המוכרת ביותר אולי - קוביד ארוך - עלולה לגרום בסופו של דבר למוות. הנה הפרטים

בווידאו: מחאה נגד הגבלות הקורונה בשנחאי, סין/רויטרס

אחרי שפורסם אצלנו אתמול כי כי שיעור התמותה האמיתי מהמגיפה ברחבי העולם עומד על כמעט 15 מיליון בני אדם - פי שלושה ממה שחשבו עד כה, מידע נוסף מדאיג מתגלה באשר לקוביד ארוך - תופעת הלוואי שמגיעה אחרי הקורונה וגורמת לרבים לתופעות כמו עייפות, כאבי שרירים, אובדן טעם, ערפול מוחי ועוד. כעת, המחקר החדש מצא שהיא גם יכולה לגרום למוות.

המחקר, שפורסם אתמול (רביעי), ניתח תעודות פטירה במערכת הלאומית האמריקנית לסטטיסטיקה חיונית מינואר 2020 ועד סוף יוני 2022. המחקר היה מסובך יחסית מכיוון שבניגוד למחלות כמו סרטן או סוכרת, לארה"ב לא היה קוד מחלה ספציפי למעקב אחר קוביד ארוך במהלך פרק הזמן הזה.

"זו לא אחת מסיבות המוות המובילות, אבל בהתחשב בעובדה שזו הפעם הראשונה שאנחנו מסתכלים על זה, ושקוביד ארוך היא מחלה שאנחנו לומדים עליה יותר מדי יום ביומו, התוצאה העיקרית היא שזה אפשרי שמישהו ימות שלקוביד הארוך היה חלק במותו", אמרה לניו יורק טיימס, פארידה אחמד, מדענית בריאות במרכז הלאומי לסטטיסטיקת בריאות ב-C.D.C ומי שהובילה את המחקר.

רופא בבית חולים במחלקת קורונה. ShutterStock
לא רק גורמת לתופעות לוואי אלא אפילו למוות. מחלקת קורונה/ShutterStock

קוביד ארוך הוא למעשה קבוצת תסמינים מורכבת שיכולה להימשך חודשים או יותר. התסמינים יכולים להשפיע כמעט על כל מערכת איברים. כמה מהתסמינים המתישים ביותר שלאחר קורונה הם בעיות נשימה, בעיות לב, עייפות קיצונית ובעיות קוגניטיביות ונוירולוגיות.

עוד על קורונה בוואלה בריאות:
חוסר ריח וקוצר נשימה OUT: אלה תסמיני הקורונה החדשים
הוא נדבק בקורונה ב-2020. רק עכשיו הרופאים הצליחו לרפא אותו

לא כל רופא, חוקר או חוקר מקרי מוות ממלאים תעודת פטירה באותו אופן, ולכן החוקרים נאלצו ליצור תוכנית לסריקת יותר ממיליון תעודות פטירה לאיתור טקסט הקשור לקוביד ארוך. מכיוון שאין מונח אחד קבוע לתיאור קוביד ארוך, הם כללו כמה מונחי מפתח בחיפוש שלהם, כולל "קוביד כרוני", "קוביד ארוך" ו"תסמונת פוסט קורונה". הם מצאו כי מקרי מוות מקוביד ארוך היוו פחות מ-0.3 אחוזים מ-1,021,487 מקרי המוות שנקשרו לקורונה מינואר 2020 עד יוני 2022. היו כמה אלמנטים נפוצים גם בקרב אלו שמתו.

רוב החוקרים מסכימים כי המספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, שכן לקח זמן רב עד שהקורונה הוכרה על ידי הרופאים, וקוד האבחון עבורה לא היה קיים עד אוקטובר 2021. באשר לאלה שזוהו כמקרי מוות שנגרמו מקוביד ארוך, קצת יותר ממחצית התרחשו באנשים בני 75 ומעלה, ו-78.5 אחוזים היו בקרב אנשים לבנים. בשליש מהמקרים, סיבת המוות העיקרית לא נרשמה כקורונה, אלא כמצבים כמו מחלות לב, סרטן או אלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully