וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לפעמים יש לנו כתמים שחורים בשדה הראייה - והאם זה מסוכן?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 9.12.2022 / 7:34

הרשתית שלנו היא איבר מדהים, אבל לפעמים היא לא מתפקדת כמו שצריך. ד"ר אבי אוחיון מסביר אילו מצבים רפואיים מסכנים את הראייה שלנו, ומדוע כל כך חשוב ללכת לרופא עיניים פעם בשנה מגיל 40

ד"ר אבי אוחיון מסביר אילו מצבים רפואיים מסכנים את הראייה שלנו/מערכת וואלה!

בעיות עיניים הן עניין מטריד, אבל לרוב לא מסוכן או דחוף. עד שזה מגיע לבעיות רשתית - שעלולות לגרום לנזק משמעותי, ואפילו לעיוורון. ד"ר אבי אוחיון, מנתח רשתית וקטרקט בכיר במערך העיניים של בית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו מצבים מסכנים את הראייה שלנו - ואיך מזהים אותם בזמן.

ראשית חשוב להבין מהי הרשתית ומה תפקידה. העין מורכבת מחלק קדמי שבו נמצאת הקרנית והקשתית (הצבע של העין) ומחלק אחורי שבו נמצאת הזגוגית (הג'לי שממלא את חלל העין) והרשתית. תפקיד הרשתית הוא לקבל את קרני האור מהעולם החיצוני ולתרגם אותם לתמונה שעוברת ישירות למוח. כאשר אנשים רואים כתמים שחורים, יש כאלה שמכנים אותם "זבובים" או קורי עכביש, זה לרוב תולדה של שינויים מבניים בתוך זגוגית העין שקורים באופן פיזיולוגי מגיל 50 ומעלה, וכן באנשים צעירים עם קוצר ראייה גבוה (מינוס גבוה במשקפיים).

ד"ר אוחיון הסביר כי שכאשר יש בעיות ברשתית לא רואים אותן במראה, אבל בהחלט מרגישים אותן. "יש סימפטומים מאוד חזקים, כמו נקודה שחורה או כמה נקודות שחורות, או כל מיני 'זבובים' שמסתובבים בשדה הראייה", אמר והסביר כי להרבה אנשים יש נקודות שחורות, אבל ברוב המקרים, עם הזמן, המוח יודע להתעלם מהם. אולם, "יש מקרים שבהם הנקודות האלה הן יותר סמיכות, יותר גדולות, או נמצאות בדיוק במרכז הראייה, ואז המטופל מתלונן על הפרעה קשה בתפקוד היומיומי, ומבקש להוציא את זה מהעין".

עוד בוואלה!

על הבדיקה הרפואית הזו לשום הורה אסור לוותר

לכתבה המלאה

הדרך להוציא את ה"זבובים" האלה היא באמצעות ניתוח רשתית (ויטרקטומיה) שבו מנקים את חלל הזגוגית - החלל בו נמצאים הרחפנים. "אנחנו נכנסים דרך לובן העין ב-3 נקודות שונות, וקוצרים את הג'לי ושואבים אותו", אמר והסביר כי הניתוח מבוצע תחת הרדמה מקומית, ואינו כואב בכלל. גם ההחלמה מאוד פשוטה, העין חבושה ל-24 שעות ולאחר מכן מתחילים טיפול בטיפות אנטיביוטיות ונוגדי דלקת. בשבוע הראשון הראייה מטושטשת, ולאחר מכן הראייה משתפרת.

הסכנה: היפרדות רשתית

בשונה מכתמים שחורים שיכולים כאמור להופיע אצל כולם, ובדרך כלל אינם מסוכנים, ישנם גם מקרים שהכתמים יכולים להעיד על בעיה חמורה ברשתית שעלולה לסכן את הראייה שלנו. אחד הסיכונים הגדולים ביותר לראייה הוא קרע ברשתית שעלול להוביל להיפרדות רשתית. "כשהרשתית נפרדת מדופן העין יש סכנה מיידית לעיוורון", אמר ד"ר אוחיון, והוסיף כי במקרה הזה הזמן הוא קריטי מאוד. "זה עניין של שעות או ימים, רוב ההיפרדויות הן אקוטיות וצריך להגיע מאוד מהר".

"הסימפטום הראשון והרציני הוא ירידה חדה בראייה, פתאום לא רואים טוב בכלל בעין אחת. למעשה, יש הרבה מקרים שאנשים משפשפים עין אחת ופתאום שמים לב שהם לא רואים בעין השניה", הסביר. גם תחושות של כתמים שחורים או "פלאשים" (הבזקי אור) בראייה, מעין קרני לייזר או וילון מתנפנף - הם סימנים שדורשים התייחסות מיידית.

יש לציין כי היפרדות זגוגית עלולה לגרום למצבים של דימום בזגוגית, חור מקולרי וממברנה אפירטינלית שגם הם גורמים לירידה דרסטית בראייה ומצריכים פתרון ניתוחי.

תקריב של עין אנושית. ShutterStock
אחת התופעות המפחידות. עיניים/ShutterStock

במקרה אלה מגיעים למיון עיניים שם בוחנים את הרשתית. אם הרשתית אכן הופרדה ממקומה יש צורך בפרוצדורה רפואית דחופה. "רשתית זה בעצם כמו פילם של מצלמה, ברגע שפותחים את הפילם לאור השמש - הוא נשרף, אבל במקרה הזה יש לנו זמן להציל, ולכן החשיבות הגדולה להגיע בזמן, לזהות את התסמינים בזמן", הוסיף ד"ר אוחיון.

גורמי הסיכון למצב המדאיג הזה הם גיל וקוצר ראייה גבוה. "ההמלצה הגורפת היא שכל איש מעל גיל 40 צריך ללכת לבדיקת עיניים פעם בשנה, ואנשים עם קוצר ראייה גבוה - צריכים להגיע בגיל צעיר יותר", אמר ד"ר אוחיון.

לסיום אמר ד"ר אוחיון כי הוא ממליץ פעם בכמה שבועות לעשות בדיקה ביתית - לעצום עין אחת ואז את השניה, ולראות שהראייה טובה ויציבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully