וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימו עין: מתי חשוב לפנות לטיפול?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

24.11.2014 / 9:08

במהלך חיינו מרביתנו נסבול מדלקות או גירודים בעיניים שיעלמו כלעומת שבאו. יחד עם זאת קיימות ישנן בעיות עיניים שדורשות טיפול מיידי, מאחר והן ועלולות לגרום לנזק בלתי הפיך אם אינן מטופלות בזמן

לימודי רפואה. ShutterStock
מה מחייב פניה לרופא?/ShutterStock

רוב בעיות העיניים אינן נחשבות למקרי חירום של ממש, גם אם הן נתפסות ככאלה על ידי המטופלים, אבל ישנן מספר מחלות המחייבות ביקור דחוף אצל רופא עיניים או פנייה באופן בהול למיון עיניים בבית חולים. מדובר במקרים דחופים שאם לא יבואו על פתרונם בהקדם הם עלולים לגרום נזק כבד עד בלתי הפיך לעיני החולה ולעיתים אף לסכן את בריאותו הכללית.

היפרדות רשתית

רשתית היא הרקמה האחורית של גלגל העין ותפקידה לקלוט את האור החודר לעין דרך האישון (העיגול השחור בעין) ולתרגמו לאותות חשמליים למוח. כך למעשה מתרחשת הראייה. הרשתית מורכבת מ-10 שכבות שונות, והיפרדות באחת משכבות אלו היא זו שפוגמת בראייתנו. היפרדות רשתית מתרחשת בדרך כלל בין הגילאים 40 עד 70 ושכיחותה עומדת על 1 ל-10,000.

הסימנים המופיעים במקרה של הפרדות רשתית:
• הבזקי אור (פוטופסיה) שמופיעים לרוב בתחילת התהליך
• נקודות שחורות בשדה הראייה (פלוטרס), כאשר בדרך כלל מדובר בעשרות נקודות שחורות אשר הופיעו בפתאומיות.

היפרדות ברשתית היא מקרה חירום שאין להזניח או לדחות אותו, וללא טיפול הולם ניתן לאבד את הראייה בתוך שעות עד ימים. חשוב לציין, כי אין תחושת כאב אלא רק פגיעה באיכות הראייה.

הטיפול:
ניתוח שתכליתו לחבר ולאחות בחזרה את הרשתית ולהחזיר לחולה את ראייתו התקינה.

גלאוקומה צרת זווית

גלאוקומה (בעברית: ברקית) היא למעשה קבוצת מחלות הפוגעות בעצב האופטי של העין, שתפקידו להעביר מידע חזותי מהרשתית אל המוח, ויוצרות נזק בשדה הראייה של החולה. גלאוקומה יכולה להתפתח אצל אנשים עם לחץ תוך עיני נורמלי ואף נמוך ולאו דווקא גבוה, כפי שהיה מקובל לחשוב בעבר. הסיכוי שהאישה תפתח גלאוקומה חריפה גבוה פי 3 מאשר אצל גבר.

סימנים לגלאוקומה צרת זווית (אקוטית):
• כאבי עיניים חזקים במיוחד, בחילות, הקאות, כאבי ראש וטשטוש פתאומי בראייה.

• הילות מסביב לאורות או פנסים.

• בעוד שלחץ תוך עייני נורמאלי נע בין 8 ל-21 מ"מ כספית, אצל חולי גלאוקומה חריפה הוא עלול להגיע עד ל- 80 מ"מ כספית.

הטיפול :
ניתוח לייזר בשילוב עם טיפול תרופתי, המיועד להוריד את הלחץ התוך עיני של החולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עיניים. ShutterStock
שומרים על העיניים/ShutterStock

חסימת עורק רשתית מרכזי

עורק רשתית מרכזי מספק דם לרשתית כולה. כאשר הוא נחסם מסיבה כלשהי, אמנם לא נחוש בכאב, אולם הרשתית לא תקבל דם, תצא מכלל שימוש והתוצאה היא איבוד הראייה. חסימת עורק רשתית מרכזי נפוצה יותר בקרב אנשים מעל גיל 60, ונוטה להופיע יותר אצל חולים עם טרשת עורקים ויתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב.

סימנים לחסימת עורק רשתית מרכזי:
התלונה השכיחה היא איבוד ראייה ב-90 אחוזים מהמקרים. איבוד הראייה יכול להיות זמני ולהימשך דקות עד שעות.

הטיפול:
יש להוריד באופן מיידי את הלחץ התוך עייני, לרוב על ידי הזרקה של תרופה ייעודית לתוך הוריד או במתן טיפות עיניים. בנוסף, יש צורך להגביר את זרימת הדם לעין ולכן, עד להגעה לחדר מיון של בית החולים, ניתן לבקש מהאדם שלידכם ללחוץ חזק על העין הפגועה, דבר זה יעזור בניקוז הנוזלים והורדת הלחץ התוך עיני.

טיפול מקובל נוסף קרוי "קרבוגן", בו נותנים לחולה לנשום תערובת המכילה 95% חמצן (O2) ו-5% פחמן דו חמצני (CO2) הפחמן הדו חמצני מרחיב את עורקי הרשתית והחמצן מגביר את אספקת החמצן לרקמות הרשתית ויש לקבלו למשך 10 דקות כל שעתיים ל 48 שעות הקרובות. טיפול זה מיועד להגביר את החמצן בדם ולשפר את זרימת הדם בעורקי הרשתית.

המידע באדיבות זאב גולין, אופטומטריסט אופטיקנה

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully