וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המפתיעה שבגללה הילדים שלכם חייבים לשחק בחוץ

16.11.2018 / 7:02

אם הבטחתם לעצמכם שאתם לא תחפרו לילדים שלכם שהגיע הזמן לנטוש את המסכים ולצאת לשחק בגינה, כדאי שתחשבו על זה שוב. מומחים טוענים שילדים שממעטים לשחק בחוץ נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות קצרי רואי

ילד משחק קלאס. ShutterStock
קוצר ראייה לא נגרם רק בגלל סיבות גנטיות. ילד משחק/ShutterStock

אין עוררין על כך שהילדות שלכם שונה מזו של הילדים שלכם. משחקי תופסת, מחבואים וחמש אבנים מפנים את מקומם לפורטנייט ופוקימון גו, ולבחירה במסכים יש מחיר. יותר ויותר ילדים סובלים מקוצר ראייה. הערכות של ארגוני הבריאות הן שעד שנת 2050, כמעט 4.8 מיליארד בני אדם יסבלו מהפרעות בראייה. בסין למשל, למעלה מ-90 אחוזים מהצעירים הם קצרי רואי והמספרים כבר מצביעים על כך שזו כמעט מגיפה. אבל בעוד שמי שמרכיב משקפיים מאשים את הגנטיקה שלו, גנטיקה לבדה לא יכולה להסביר את הבעיה שמתפשטת במהירות.

מומחים סבורים שאנחנו ממעיטים בחשיבות ההשפעה של הסביבה על הראייה שלנו. במחקר בריטי חדש נטען שילדים משחקים בחוץ סובלים פחות ממיופיה (קוצר רואי), שהייה מחוץ לבית לטובת משחק משפרת את ראייתו של הילד למרחקים ארוכים ומקטינה את הסיכוי שיהפוך לקצר רואי.

עוד בנושא:
רואים אחרת: כך תתאימו משקפיים לילדים בצורה הנכונה
הילד מתקשה להתרכז? כל הסימנים לכך שהגיע הזמן לבדיקת ראייה
דור המסכים: כך תצמצמו את נזקי קרינת המסכים לראייה של ילדיכם

ילד עם משקפיים. ShutterStock
"פעילות בתוך הבית מגדילה את הסיכוי לקוצר ראייה". ילד ממושקף משחק במחשב/ShutterStock

צוות החוקרים הבריטי ניסה לבחון את הטענה לפיה ילדים לשני הורים קצרי רואי מצויים בסיכון מוגבר בכ-60 אחוזים לסבול בעצמם מקוצר ראיה אם לא יבלו מספיק זמן במשחקים בגינה. זאת משום שלדעתם לסביבה יש תפקיד משמעותי לא פחות בגרימת קוצר ראייה.

1,991 זוגות תאומים שנולדו בין השנים 1994 ל-1996 באנגליה לקחו חלק במחקר בו ניתחו את התפתחותם, התנהגותם ודגשים חינוכיים שהנחו את הוריהם באמצעות שאלונים, מבחנים, ומבדקי ראיה, עד שהגיעו התאומים לגיל 16. התוצאות הצביעו על כך שישנם מספר גורמים סביבתיים שיכולים להשפיע על התפתחות קוצר ראייה. "פעילות בתוך הבית מגדילה את הסיכוי לקוצר ראייה", אומרת קייטי וויליאמס, חוקרת הפרעות ראייה באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון, "איזון בריא של זמן המשחקים בחוץ עוד בשלב החינוך המוקדם חשוב מאוד".

עוד באותו נושא

כלוב מזהב: ילדים מבלים פחות זמן בחוץ מאסירים

לכתבה המלאה
שני ילדים שוכבים על בדשא בגינת משחקים. ShutterStock
ילדים שנולדו בקיץ מצויים בסיכון כפול לפתח קוצר ראייה. ילדים משחקים בגינה/ShutterStock

נמצאו מספר גורמים סביבתיים עיקריים הקשורים לקוצר ראייה, חלקם היו בלתי צפויים. כך למשל, עלה שילדים שנולדו לאחר טיפולי פוריות היו בסיכון נמוך פי 25-30 לפתח קוצר ראיה באמצע שנות העשרה שלהם. תאומים שנולדו במהלך הקיץ היו בסיכון כפול לפתח קוצר ראיה, ככל הנראה בשל העובדה שהם מתחילים ללכת לבית הספר בגיל צעיר יותר משאר בני גילם. וגם לחשיפה לטכנולוגיה הייתה השפעה מעניינת: השעות שהתאומים הקדישו למשחקי מחשב בגיל ההתבגרות הגדילו את הסיכון שיהפכו לקצרי רואי.

ילד משחק בסמארטפון. ShutterStock
למעלה מ-90 אחוזים מהצעירים בסין הם קצרי רואי. נער עם סמארטפון/ShutterStock

צפייה ממושכת במסכים מסוכנת לעיניים שלנו וגם לעיניים של ילדנו, אך המומחים הבריטים ממליצים להקפיד על בילוי מחוץ לבית לא רק בשל טעמים אלה. "זמן המסך הביא גם לעלייה בהתנהגות לא פעילה, תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית", ציינו. ואם חסרות לנו סיבה לדאגה המומחים מדגישים שהמחקר נערך על ילדים שנולדו בשנות ה-90, הרבה לפני עידן הטלפונים החכמים, כך שכיום המצב אפילו יותר גרוע. "הכניסה המהירה של מכשירים חכמים לחיי ילדנו חייבת גם היא להיחקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully