וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד מתקשה להתרכז? כל הסימנים לכך שהגיע הזמן לבדיקת ראייה

15.8.2017 / 9:03

במקרים רבים ילדים לא יספרו לכם שהם מתמודדים עם קושי, אבל לכם כהורים יש דרכים אחרות להבין אם הם זקוקים לעזרתכם. האורטופטיסט אורן פסקל מציג את כל הסימנים הנסתרים לבעיות ראייה בקרב ילדים

ילד חמוד. ShutterStock
תשמרו על העיניים שלהם/ShutterStock
"גם אם אין סימנים לכך שהילד עלול לסבול מקושי בראייה, עדיין חשוב לבצע בדיקות עיניים תקופתיות"

אנשים בוגרים שסובלים מקושי מסוים, ינסו להבין כיצד להתמודד איתו או שישתפו את הסביבה וינסו למצוא פתרונות. בהיבט הזה ילדים בדרך כלל שונים מהמבוגרים ולא תמיד נוכל להבין שהם חווים קושי ומה מקורו. בגילאים מוקדמים קשה לדעת אם הילדים שלנו סובלים מליקויים בראייה כגון עין עצלה או קוצר/רוחק ראייה. כדי להבין כיצד בכל זאת ניתן לזהות את הסימנים לכך ולצמצם את הנזק לבריאות העין ולאיכות החיים, שוחחנו עם אורן פסקל, אופטומטריסט ואורתופטיסט M.S.C באופטיקליניק כרמיאל, מרשת "מכבי ממבט ראשון".

ראשית, מהו אורטופטיסט? אורטופטיסט הוא מי שלמד אורטופטיקה (= "אופטיקה ישרה"). זהו תחום העוסק במדידה של פעילות שרירי העין וטיפול בהפרעות במערכת הראיה הדו-עינית, בשרירי העיניים ובמצבים שונים הקשורים לתנועות העיניים, פזילה, עין עצלה וראיה כפולה.

חשוב להדגיש - גם אם אין סימנים לכך שהילד עלול לסבול מקושי בראייה, עדיין חשוב לבצע בדיקות עיניים תקופתיות. "משרד הבריאות ממליץ לערוך בדיקת ראייה לילדים בגיל שבין חצי שנה לשנה, פעם נוספת בגיל שלוש ועוד פעם לפני המעבר לבית הספר – בגיל שש", מדגיש פסקל.

בדיקת ראייה. ShutterStock
בוחנים את חדות הראייה ואת תיאום פעילות שרירי העיניים. בדיקת ראייה/ShutterStock

בבדיקת ראייה זו בוחנים גם את חדות הראייה וגם את תיאום פעילות שרירי העיניים בין שתי העיניים. זאת, מדגיש פסקל, מכיוון ש"חדות היא לא כל הסיפור. צריך לבדוק ששתי העיניים מתפקדות יחד כדי לפתח ראייה דו-עינית וראיית עומק תקינות. במקרים בהם מאובחן ליקוי בפעילות העין יש להתאים טיפול פרטני בהתאם לסוג הליקוי ולמידתו וזאת על ידי תרגילי עיניים מיוחדים, כיסוי העין החזקה על מנת לחזק את החלשה ועוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אז איך נדע אם הילד סובל מקשיים בראייה?

גם אם הילד לא אומר שמשהו מפריע לו, יש מגוון סימנים חיצוניים שניתן לזהות גם בלי לשאול אותו להרגשתו. אלו הדגשים שחשוב לשים אליהם לב בהקשר הזה:

קרבה למסך הטלוויזיה – בייחוד אם אתם מרחיקים את הילד מהמסך מיוזמתכם, אך הוא בוחר לחזור ולשבת בסמוך אליו.

כיווץ של העיניים לעיתים תכופות – עלול להצביע על בעיות בחדות הראייה.

הצמדה של הסמארטפון או הטאבלט לפנים – עלול להצביע על קושי בראייה למרחק.

שפשוף מופרז של העיניים – במקרים רבים נגרם כתוצאה ממאמץ מופרז שלהן לאורך היום או מהתייבשות העין עקב בהייה מאומצת.

ילד עם סמארטפון. ShutterStock
כמה הסמארטפון קרוב לפנים?/ShutterStock

תלונות על כאב ראש או כאב בעיניים – מצבים אלו עשויים לרמז על לחץ בעיניים בגלל פעילות מאומצת שלהן.

הטיה של הראש או כיסוי עין אחת – בניסיון להסתכל על פריטים מורכבים עקב תופעה של כפילות ראייה במבט רגיל.

יציאה מהקווים בצביעה – קושי לצבוע בתוך גבולות הציור נקשר במקרים רבים לחוסר תיאום בין העין ליד, המושפע במקרים מסוימים מפגיעה בראייה.

העין "בורחת הצידה" בעיקר בשעות הלילה – אם אתם מזהים פזילה קלה בעיניו של הילד שמורגשת רק כשהוא עייף, זה יכול להיות סימן להתפתחות עין עצלה בעתיד.

ילד דואג. ShutterStock
הילד מתקשה להתרכז? גם זה סימן/ShutterStock

גורם נוסף שעלול להצביע במקרים רבים על בעיות בראייה הוא קושי של הילד להתרכז בכיתה, בגן או בהכנת שיעורי בית. "אליי הגיעו ילדים שבהתחלה אובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, בעוד שהבעיה האמיתית היתה בראייה", מספר פסקל. הוא מדגיש שקשיי ראייה מפריעים לילדים להתרכז, ובגילאים קטנים הם עדיין לא יכולים להגיד שזוהי הבעיה שמעכבת אותם.

"ברוב המקרים, התאמת טיפול לקשיי ראייה, כמו תרגילים לחיזוק שרירי העיניים או התאמת משקפיים, מובילה לשיפור ברמת הריכוז ולעלייה משמעותית ביכולת הריכוז והלמידה ובציונים. רק לאחר התאמת הטיפול הילדים סוף סוף יכולים לשבת ולהתרכז", הוסיף פסקל.

טיפול בגיל מוקדם – חיוני ביותר להתפתחות תקינה

"הראייה המערכתית של הילד בדרך כלל מתפתחת עד גיל שבע", מדגיש פסקל. "וזה זמן קריטי לטיפול בבעיות בעיניים". במקרה של עין עצלה לדוגמה, שתי העיניים בריאות, אך התמונה שמתקבלת במוח משתי העיניים לא זהה. "כשהעין עוד מתפתחת, ניתן לטפל בכך ולשפר משמעותית את הראייה", אומר פסקל. "אבל בגילאים מבוגרים יותר, זה כבר הרבה יותר קשה". לכן, במקרה של עין עצלה מומלץ להתחיל ולטפל עוד לפני גיל שלוש ולכן הבדיקות בגילאים הצעירים חשובות כל כך.

בכל מקרה – חשוב לזכור כי כשיש ספק אז אין ספק. ביקור קצר אצל האורתופטיסט המוסמך יבטיח שתגלו את הבעיות מבעוד מועד ותטפלו בהן ביעילות.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully