פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דור המסכים: כך תצמצמו את נזקי קרינת המסכים לראייה של ילדיכם

      במשך רוב שעות היום ילדיכם צופים במסכים. מחקרים טוענים שזה עלול לפגוע בשינה, לגרום להידרדרות בראייה ולתרום להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. כדי לצמצם את הפגיעה, האופטומטריסט תומר רינת נתן טיפים לשימוש נכון במסכים

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      זה אולי נותן שקט להורים, אבל עשוי לפגוע בילדים (אילוסטרציה: Shutterstock)

      אם בעבר קהל המשתמשים במחשבים וטלפונים ניידים היה בעיקר מבוגרים, היום אנו רואים יותר ויותר ילדים ובני נוער עם סמארטפון או טאבלט, משחקים, מסמסים, בוהים במסכים בכל הזדמנות ומבלים שעות רבות מידי מול המסך. הורים רבים רואים בזה פתרון "לקצת שקט" ולא מכירים את ההשלכות של נזקי המסכים והקרינה על העיניים הצעירות, לכן ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת כדי להגן על עיני הילדים.

      "הילד בדור הדיגיטלי מבלה מגיל צעיר שעות לא מבוטלות מול מסכים" מסביר תומר רינת, אופטומטריסט מוסמך B.S.c, בעל רשת "אופטיקה הדור השלישי", מרשת 'מכבי ממבט ראשון'. "על מנת לראות בברור מקרוב יש להפעיל מאמץ כדי להתמקד. מאמץ מרובה זה עלול להוביל למגוון תסמינים של פגיעה בבריאות, המכונים 'תסמיני צג המחשב' (Computer Vision Syndrome – CVS). תסמינים אלו כוללים בין היתר עייפות מתמשכת, יובש, תחושת צריבה בעיניים וקושי במיקוד".

      ההתמקדות בתמונה קרובה למשך יותר משעתיים ביום עלולה לגרום גם לעלייה בקוצר הראייה עקב מאמץ קבוע הנדרש כדי להתמקד בעצמים קרובים למשך זמן רב, תופעה המכונה Accommodative spasm. כמו כן, חשוב לזכור כי אותיות ודמויות על מסכים עשויים מהרבה נקודות קטנות הנקראות פיקסלים. פיקסל בהיר במרכזו לעומת ההיקף, דבר המקשה על ייצוב המיקוד. בנוסף, ככל שהילד יהיה מרוכז יותר במסך, כך הוא ימצמץ פחות והעין תתייבש מהר יותר – מה שעלול לגרום לתחושת הצריבה, להגביר את העייפות ובמקרים קיצוניים אף להתפתח לדלקות לחמית ועפעפיים.

      האור הכחול – פוגע במהלך השינה ובריכוז

      בעיה נוספת שעולה מהשימוש המופרז של ילדים במכשירים אלקטרוניים נובעת מן העובדה שאותם מכשירים פולטים כמות גבוהה יחסית של קרינה בגלים קצרים, המכונה אור כחול. "האור הכחול מפיץ יותר אנרגיה מאור טבעי או לבן", מדגיש רינת. "זו הסיבה שלקולטנים בעין קשה יותר לקלוט את כל הקרינה ולכן העין מתקשה להתמקד. התוצאה היא מאמץ רב של העיניים, יובש, קושי במיקוד, עלייה בסיכון לקוצר ראייה ואף שיבוש במנגנון השעון הביולוגי".

      מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד אף מצא כי שימוש במסכים הפולטים אור כחול בסמוך לשעות השינה גורם לירידה של עד 50 אחוזים בהפקת הורמון המלטונין המרגיע את הגוף ומסייע בהרדמות. המחקר מצא כי ככל שנחשפים יותר לאור הכחול, כך ניכרת פגיעה חמורה יותר בשינה. "הסיבה לכך היא שהמוח מזהה אור כחול כאור יום, ולכן הוא מעכב את ההכנות של הגוף לשינה", מסביר רינת.

      ילד עם טלפון במיטה (ShutterStock)
      המסך פוגע בהפרשת הורמון חיוני לשינה (צילום: Shutterstock)

      בנוסף, מבצעי המחקר בהרווארד מזהירים כי "האור הכחול הבוקע מהמסכים נמצא מסוכן ביותר לרשתית בטווח הארוך, וחשיפה ממושכת ועקבית אליו מגבירה משמעותית את הסיכון לגלאוקומה ולניוון הרשתית".

      כיצד זה משפיע על הילד? בהקשר הזה, רינת מסביר כי הפגיעה משמעותית יותר מתחושת עייפות לאורך היום: "שינה לא מספקת או פגיעה באיכות שלה, פוגעת בריכוז של הילדים בלימודים, עלולה לעכב את הגדילה ואף להגביר את הסיכון לסוכרת ולמחלות עיניים כגון גלאוקומה".

      עם כל כך הרבה גירויים, איך אפשר להתרכז?

      לאן שלא נסתכל, אנחנו מוקפים בתכנים מסוגים שונים, ואנחנו לא מייחסים את החשיבות הנדרשת להשלכות של זה על האופן שבו המוח של ילדים צעירים מתפתח. "מעבר מהיר בין גירויים דיגיטליים גורם למוח לשחרר רמות נמוכות מדי של ההורמון דופמין", מסביר רינת. " זהו כימיקל המווסת את תהליך גדילת גלגל העין, משפר את מצב הרוח ומעורר מוטיבציה. הבעיה היא שכמות לא מאוזנת שלו יכולה לגורם להתפתחות קוצר ראיה, פגיעה בזיכרון לטווח קצר וביכולת להתמקד, ונחשבת לגורם להתפתחות הפרעות קשב וריכוז".

      בניגוד למה שרבים חושבים, דווקא לטלוויזיה בהקשר הזה יש השפעה פחות מזיקה למערכת הראיה מבין כלל סוגי המסכים. זאת מכיוון שהיא מרוחקת יחסית מהעין ודורשת פחות כוח מיקוד וריכוז ממסכים של פלאפונים או טאבלטים המוחזקים הרבה יותר קרוב לעין.

      אז איך אפשר למנוע את הפגיעה בילידינו?

      כדי לשמור על בריאות עיני הילדים למרות החשיפה למסכים, גיבש רינת חמישה טיפים חשובים להורים:

      קיצור זמן השימוש במסכים – יש להשתדל לחשוף ילדים עד גיל 9 למסכים לא יותר משעתיים ביום. ילדים גדולים יותר ובני נוער מומלץ לחשוף למסכים עד ארבע שעות ביום. כמובן שבעולם של היום זו שאיפה לא כל כך מציאותית, אבל חשוב להשתדל להפחית את זמן השימוש ככל הניתן.

      הפסקות תדירות – חשוב להרגיל את הילדים לקחת הפסקות מהבהייה במסך. בהפסקות אלו מומלץ שהילד יבהה באלמנט מרוחק, רצוי מבעד לחלון. כך המיקוד של העיניים ישתנה ויקל על הראייה. מומלץ כל חצי שעה להביט למרחק של 6 מטרים לפחות למשך 10 שניות. את הטיפ הזה, אגב, מומלץ גם לכם כהורים ליישם – בייחוד אם אתם עובדים מול המחשב במשך רוב שעות היום.

      ילדים בבריכה (ShutterStock)
      פעילות בשמש תצמצם את הנזק (צילום: Shutterstock)

      הגברת החשיפה לאור טבעי – פתחו את הווילונות בבית והשתדלו שילדיכם ייחשפו לכמה שיותר אור שמש, במקום אור המסכים. נסו לתכנן יותר פעילויות מחוץ לבית, דבר שהוכח כגורם המפחית את הסיכון לקוצר ראייה ומשפר את הבריאות.

      ישיבה נכונה – התאימו את תנוחת הישיבה של הילד מול מסך המחשב או הטלוויזיה, כך שגובה המסך יהיה מול הפנים, קצת מתחת לקו העיניים, דבר שיעודד מצמוץ תדיר ומלא. בנוסף, ככל שתרחיקו את המסך מהעיניים, כל יוקל העומס על מערכת המיקוד בעין.

      חסימת אור כחול – באחרונה נכנסו לשימוש נרחב עדשות למשקפיים בטכנולוגיה מיוחדת החוסמת את האור הכחול המזיק. מטרתן להוות חסם אופטי לאותם גלים קצרים ומזיקים תוך שמירה על צלילות וחדות ראיה. עדשות אלו מונעות מהאור הכחול לעבור דרך עדשות המשקפיים ומוצעות למכירה בסניפי "מכבי ממבט ראשון", למרכיבי משקפיים בכל גיל.