וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתן של האישה הזאת הפך במפתיע לסגול. וזה לא נגמר טוב

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 10:18

בת 88 שטופלה במרכז הרפואי קפלן סבלה משתן בצבע סגול, ויום אחרי התסמין יוצא הדופן הלכה לעולמה. האם זה יכול לקרות לכל אחד, עד כמה זה מסוכן ומי נמצא באוכלוסיית הסיכון? שאלנו רופא

שקית שתן סגול. דוברות קפלן,
סימן רע מאוד. שתן סגול/דוברות קפלן

דלקת, התייבשות או מחלת כליות - השתן וצבע השתן משמשים ככלי אבחוני שעשוי להעיד על מחלות, ולכן הפך עם השנים לאחת הבדיקות השכיחות ביותר. בדיקות השתן מאפשרות לאבחן מחלות, פעמים רבות אפילו לפני שמגיעים סימפטומים נלווים. בשל כך, היא מתבצעת באופן תדיר - גם במרפאות השונות בקהילה, כאשר הרופא המטפל שולח אותנו לבדיקות תקופתיות, וגם בזמן אשפוז, משום שהיא יכולה להעיד לא רק על מצב קיים, כי אם גם על הידרדרות אפשרית, שאולי ניתן למנוע. צבע צהבהב, כתום, אדום ואפילו חום הם צבעים מוכרים, שכל אחד מהם נותן אינדיקציות אחרות לגבי המצב הרפואי שלנו, אבל מה עושים כאשר השתן סגול?

במאמר שפורסם לאחרונה ב-Journal of Clinical and Medical images תואר מקרה של מטופלת בת 88 שאושפזה במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית. לאישה הייתה היסטוריה רפואית של לחץ דם גבוה, אי ספיקת כליות כרונית ודמנציה. הרופאים ביצעו מעקב אחר כמות וצבע השתן שלה, באמצעות קטטר. ביום השלישי לאשפוז, השתן שלה הפך באופן מפתיע לסגול, ויום לאחר מכן היא מתה.

"בכל 30 שנותיי כרופא לא ראיתי דבר כזה"

תסמונת שקית השתן הסגולה תוארה לראשונה בספרות הרפואית בשנת 1978. השכיחות של התופעה אינה ברורה, אך ברור כי היא נדירה ולא נפוצה בקרב האוכלוסייה הכללית. סקירת ספרות רפואית שנכתבה לאחרונה בנושא תיארה 88 מאמרים בהם תוארו 112 פציינטים שהשתן שלהם הפך לסגול. האוכלוסיה בסיכון תוארה במאמר כנשים מבוגרות, הסובלות מעצירות, מרותקות למיטה וסובלות ממחלת כליות.

"צבע השתן הוא שימושי לאבחון למגוון מחלות, ועל כן במצבי התייבשות תפוקת השתן היומית חשובה מאוד, ואנו מבצעים מעקב אחריה. שתן אדום, לדוגמא, יכול להיגרם בגלל מחלה המכונה פורפיריה, שהיא מחלה תורשתית מטבולית. צהבת יכולה להוביל לשתן כהה. אבל בכל 30 שנותיי כרופא, זהו המקרה הראשון של שתן בצבע סגול שאני נתקל בו", הסביר פרופ' סטיבן מלניק, מומחה לגסטרו ומנהל מחלקה פנימית ג' במרכז הרפואי קפלן, שכתב את המאמר.

"הנטייה הראשונה של צוות פחות מנוסה היא לחשוב שהדבר נגרם בגלל גורם חיצוני שצבע את השתן ופגע בדגימה, אולם יש לצבע הזה הסבר רפואי", הוסיף פרופ' מלניק, "אצל אנשים עם עצירות חמורה, חיידקים במעיים כגון Klebsiella, Proteus ואחרים שמקורם במערכת העיכול, גורמים לזיהומים בדרכי השתן וגורמים לשתן להיצבע בסגול". המומחה הזסביר כי חומצת אמינו מסוג טריפטופן, המצויה במערכת העיכול, עוברת מטבוליזם על ידי חיידקי המעיים לחומצה אינדולית (indole) ולאחר מכן בכבד היא עוברת שינוי כימי נוסף והופכת לרעלן מסוג indoxyl sulfate.

"החומר הזה יכול לעבור פירוק ומתבטא בצבע סגול", אמר פרופ' מלניק, "הפרוגנוזה של חולים עם שתן סגול היא לא טובה כתוצאה מגורמי הסיכון שמופיעים בעיקר בחולים המאושפזים באופן כרוני". עם זאת, "חשוב להבין שזה לא משהו שיכול לקרות לכל אחד, ומדובר בתופעה מאוד נדירה. אבל אם אנחנו מכירים מישהו שנמצא באוכלוסיית הסיכון, כדאי לעקוב קצת יותר בקפדנות גם אחרי צבע השתן", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully