וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם בשתן יכול להיות סימן אזהרה לסרטן הנפוץ הזה

איריס קול

30.9.2022 / 0:53

סרטן שלפוחית השתן הוא החמישי בשכיחותו בישראל - ובלא מעט מהמקרים הוא נגמר בכריתה מלאה של השלפוחית. מפחיד? בהחחלט, וזו בדיוק הסיבה לא להתעלם מסימני האזהרה (ולהפסיק לעשן. עכשיו)

מהו סרטן שלפוחית השתן - ואיך מטפלים בו?/מערכת וואלה

סרטן שלפוחית השתן הוא הסרטן החמישי בשכיחותו בישראל, ובכל זאת רבים לא יודעים עליו מספיק. ד"ר רועי מנו, ראש השרות האורו-אונקולוגי במחלקה האורולוגית של בית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה הגורם לסרטן שלפוחית השתן - ומהם סימני האזהרה שכולנו צריכים להכיר.

נתחיל בסימן ההיכר הבולט והנפוץ ביותר לסוג סרטן - דם בשתן. אף שיכולות להיות סיבות שונות להופעת דם בשתן, מדובר ב"סימן שמופיע אצל רוב החולים שיש להם סרטן בשלפוחית השתן", הבהיר ד"ר מנו. "דם בשתן יכול לנבוע מכל מיני גורמים, זה לא חייב להיות דווקא סרטן, אבל סרטן זה הדבר שיותר מטריד אותנו אם יש למישהו דם בשתן, ולכן חשוב לברר כל מקרה כזה. אם זה קורה - צריך להגיע לרופא", הדגיש.

להבדיל מגידולים אחרים, בגלל המיקום של סרטן שלפוחית השתן, הוא מפריש את הדם בשלב די מוקדם, וחשוב לברר את זה כי עיכוב של הבירור יגרום לעיכוב באבחון. "במקרה הזה הדם מגיע בשלב מוקדם - ובגלל זה אסור להתעלם מהסימן הזה", הבהיר ד"ר מנו. הוא הוסיף כי "חלק גדול מהאנשים שמגיעים אלינו, זה בגלל שרואים ממש דם בשתן, כמו פטל שצובע את השתן, אבל גם כמות קטנה יחסית של דם הופכת את השתן לאדום מאוד, זה מאוד מפחיד, והחולים מגיעים לבירור בדרך כלל".

איך מאבחנים סרטן בשלפוחית השתן?

כאשר אדם מגיע לאורולוג בגלל דם בשתן, הבדיקה הראשונה היא גופנית - לראות שאין משהו בולט שיכול להסביר את הדימום, כמו נגע שרואים. לאחר מכן עוברים לבדיקת ציסטוסקופיה - בדיקה פולשנית לדרכי השתן התחתונות. "אנחנו משתמשים במצלמה שנמצאת על גבי צינור דק, ומסתכלים לתוך דרכי השתן. אפשר לראות את השופכה, את הצינור של השתן ואת כיס השתן עצמו, ואז אנחנו מחפשים גידולים או אבנים, או משהו אחר שהוא הגורם לדימום", הסביר ד"ר מנו.

עוד בוואלה!

אפשר למות מדלקת בדרכי השתן? אלה סימני האזהרה

לכתבה המלאה

החדרת הצינורית היא באלחוש מקומי. "אצל נשים לא מרגישים כמעט כלום, כי צינור השתן קצר, אצל גברים הבדיקה היא לא נעימה, אבל אפשר לסבול את זה. ד"ר מנו הבהיר כי אין בדיקת סקר שיכולה לגלות את סרטן שלפוחית השתן לפני התסמינים, והבירור יצטרך לכלול בשלב כזה או אחר ציסטוסקופיה.

בדיקה אפשרית נוספת CT של דרכי השתן - מחכים שחומר הניגוד שמזריקים לגוף יופרש דרך הכליות וידגיש את דרכי השתן, כך שהוא מאפשר לראות אם יש משהו בולט. הבדיקה הזו מאפשרת גם לזהות אבנים בדרכי השתן. גם בדיקת שתן לציטולוגיה אפשרית, שכן אוספים בה את השתן ובודקים אם יש בה תאים ממאירים.

מי בסיכון לסרטן שלפוחית השתן?

סרטן שלפוחית השתן נפוץ יותר בגילאים מבוגרים. "בדרך כלל מופיע בגיל 70 בממוצע, וכלל שעולים בגיל - הסיכוי שדם בשתן יבטא ממאירות בדרכי השתן הולך ועולה", הסביר ד"ר מנו. בנוסף לגיל, הגורם המשמעותי ביותר לסרטן שלפוחית השתן הוא עישון. "כל החומרים שאנחנו שואפים פנימה מגיעים לכליות ויוצאים דרך שלפוחית השתן", הבהיר ד"ר מנו, "חד משמעית צריך להימנע מעישון כי זה הגורם מספר אחת".

גבר מעשן. ShutterStock
לא רק הריאות נפגעות. גבר מעשן/ShutterStock

איך מטפלים?

שאלת הטיפול בסרטן המורכב הזה תלויה בשאלה האם הגידול חדר לתוך שלפוחית השתן או לא. באופן גס, יש שתי קבוצות עיקריות - גידולים שטחיים שלא חודרים לתוך הדופן השרירית של שלפוחית השתן, וגידולים שכן. "מאפיינים גידול לפי אגרסיביות התאים ועומק החדירה שלו - האם חדר לתוך שכבת השריר או לא", הסביר ד"ר מנו, "ל-75 אחוזים מהגידולים אין את היכולת לחדור לעמוק, ואלה הגידולים היותר טובים". במקרים אלו מטפלים בצורה שמשמרת את שלפוחית השתן על ידי גירוד של הגידול. "לגידולים האלה יש נטייה לחזור, ולכן יש מעקב אדוק, אבל אם הם חוזרים הטיפול יכלול גם רק גירוד שלו מהדופן", הוסיף.

כאשר יש גידול שחודר לדופן השלפוחית - אצל רבע מהחולים - זו כבר מחלה ששונה באופי שלה. "היא יכולה להתפשט מקומית באגן וליתר הגוף, וליצור הרבה צרות, ואיתם צריך להיות אגרסיביים בטיפול, ואז בחלק מהמקרים כורתים לגמרי את השלפוחית", הסביר ד"ר מנו. במקרים בהם יש צורך בכריתה, "משתמשים במקטע של מעי, חלק של המעי הדק, וממנו יוצרים צינור שיוצא לדופן השתן לתוך שקית. זה פתרון לא אלגנטי, שיש לו הרבה השלכות מנטליות ופיזיות, ולוקח זמן להתאושש מזה. אופציה שניה, שהיא פחות נפוצה כי לא כולם מתאימים אליה, היא לקחת מקטע ארוך יותר של מעי וליצור כמו כיס שתן חלופי", הסביר ד"ר מנו, והבהיר כי זה לא תמיד מתאים כי המעי מטבעו סופג דברים, ואז הוא מנסה לספוג גם את השתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully