וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר למות מדלקת בדרכי השתן? אלה סימני האזהרה

בשבוע שעבר מתה השחקנית טניה רוברטס בעקבות סיבוכים של דלקת בדרכי השתן. מהם סימני האזהרה שצריך לשים לב אליהם וכיצד יש לטפל בדלקת כדי שלא תחמיר?

טניה רוברטס. AP
הכל התחיל מדלקת בדרכי השתן. השחקנית המנוחה טניה רוברטס/AP

השחקנית טניה רוברטס, שהתפרסמה בעקבות תפקידה בסדרת הטלוויזיה 'מופע שנות ה-70' וכן כנערת בונד, מתה בשבוע שעבר בגיל 65 לאחר אשפוז בן כמה ימים. נציגים מטעמה מסרו לתקשורת כי סיבת המוות היתה קשורה לדלקת בדרכי השתן שהסתבכה והתפשטה לכליות שלה, כיס המרה, הכבד ובסופו של דבר גם גרמה לזיהום בדם.

דלקות בדרכי השתן הן עניין נפוץ ביותר והסטטיסטיקה מדברת על לפחות 1 מכל 5 נשים שתחווה דלקת בדרכי השתן מתישהו במהלך חייה, אך זה יכול לקרות גם לגברים. רבים ורבות ששמעו את הדיווחים על סיבת המוות של רוברטס ודאי תהו איך לא ידעו עד היום שדלקת בדרכי השתן יכולה להיות מצב מסכן חיים ומהם הסימנים שמאותתים על הסיכון הזה? זה מה שחשוב לדעת:

דלקת בדרכי השתן יכולה להתפשט לאיברים נוספים

ראשית, חשוב להבין איך נוצרת דלקת בדרכי השתן מלכתחילה: חיידקים חודרים למערכת השתן, שכוללת גם את שלפוחית השתן והכליות. לרוב, הזיהום הזה מתחיל בשופכה, והחיידקים מתחילים להתרבות מרגע שהם בתוך דרכי השתן. ברוב רובם של המקרים הזיהום בא לידי ביטוי בשלפוחית השתן, אך הוא יכול עקרונית להתרחש בכל אחד מחלקיה של מערכת השתן.

אישה מחזיקה שתי ידיים על אזור המפשעה שלה. ShutterStock
במקרה שלדלקת נלווים תסמינים כמו חום, הקאות או בלבול - גשו לטיפול מיידי. דלקת בדרכי השתן/ShutterStock

במקרים מסויימים, במיוחד אם לא מטפלים בה, הדלקת יכולה להתפשט לכליות או למקומות אחרים בגוף ולעתים אף להגיע למחזור הדם. סיבוכים שיכולים לקרות בעקבות מצב כזה כוללים: נזק קבוע לכליות ואלח דם (ספסיס). במסגרת התגובה של הגוף לזיהום הוא משחרר לזרם הדם כימיקלים שמטרתם להילחם בזיהום. ספסיס מתפתח כאשר התגובה של הגוף לכימיקלים הללו משתבשת ויוצאת מאיזון ואז ישנה סכנה לגרימת נזק לאיברים החיוניים.

תסמינים

תסמיניה של דלקת בדרכי השתן יכולים להשתנות מאוד מאדם לאדם ובהתאם למיקום של הדלקת בדרכי השתן ולא תמיד קל לנחש שמדובר בדלקת. אם הדלקת נמצאת בכליות, ייתכן שתחושו כאבים בצד. לעתים יתלוו גם תסמינים כמו חום, בחילה או הקאות. דלקות שבסיסן בשלפוחית השתן גורמות לתחושת לחץ באגן או אי נוחות בבטן התחתונה. לעתים תבחינו בשינויים בשתן עצמו: דם בשתן, כאב או צריבה בעת מתן שתן. כאשר הדלקת נמצאת בשופכה, התחושות יהיו צריבה במתן שתן והפרשות.

תסמינים נוספים של דלקת בדרכי השתן הם: דליפת שתן, תכיפות במתן שתן ושתן עכור או בעל ריח רע. במקרים מסויימים דלקות בדרכי השתן עלולות לגרום גם לבלבול, עייפות או כאב ביחסי מין.

אישה מחזיקה בדיקת שתן. ShutterStock
ברוב המקרים הטיפול בדלקת ייעשה באמצעות אנטיביוטיקה. אישה מחזיקה דגימת שתן/ShutterStock

אם אתם חווים או חוות את התסמינים הללו פנו לרופא/ת המשפחה לקבלת טיפול, אך במיוחד במקרים שהתסמינים כוללים חום, הקאות ובלבול מומלץ לפנות לטיפול מיידי, במוקד או במיון. ברוב המקרים הטיפול יכלול אנטיביוטיקה במרשם שתטפל בזיהום.

אם נדמה לכם/ן שיש לכן/ם דלקת בדרכי השתן, אין צורך להילחץ, ברוב המקרים לא מדובר במצב מסכן חיים. מקרים של דלקת בדרכי השתן שמסתבכים עד כדי מוות הם נדירים מאוד ולא אמורים לקרות, אך בהחלט מדובר במצב רפואי שלא כדאי להתעלם ממנו ועדיף לטפל בו כמה שיותר מוקדם.

ישנם מספר הרגלים שניתן לאמץ כדי להפחית את הסיכון לפתח דלקות בדרכי השתן:

  • מומלץ לרוקן את השלפוחית לאחר מגע מיני, כדי לשטוף החוצה חיידקים מזיקים פוטנציאליים
  • בשירותים, לנגב תמיד בתנועת מלפנים לאחור
  • להקפיד על שתיית מים מרובה
  • אם את סובלת מדלקות שתן תכופות, ייתכן שכדאי לנסות להחליף את סוג אמצעי המניעה שבו את משתמשת (ככל שיש כזה) או את מוצרי ההיגיינה הנשית (טמפונים, פדים וכדומה)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully