וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא תתפסו אותו מאוחר מדי: הכל על סרטן שלפוחית השתן

ד"ר אביבית פאר, בשיתוף האגודה לזכויות החולה

20.1.2022 / 10:39

אנחנו יודעים מעט מדי על אחת ממחלות הסרטן היותר נפוצות - סרטן שלפוחית השתן. ד"ר אביבית פאר על הקשר בין המחלה לעישון ולמה היכרות עם הסימנים יכולה להציל את חייכם

בכל שנה מאובחנים כ-1,500 חולים חדשים בסרטן שלפוחית השתן, הידוע גם כסרטן כיס השתן, ובכל שנה כ-400 אנשים מאבדים את חייהם ממחלה זו. לרוב הסרטן נמצא בקרב בני 60 ומעלה, הוא נפוץ פי שלושה יותר בגברים, והוא הרביעי בשכיחותו אך בהחלט קיים גם בנשים.

ישנם גורמי סיכון רבים להתפתחות הסרטן, כמו זיהומים כרוניים, אבנים בכליות, מחלות גנטיות, חשיפה לחומרים כימיקלים בתעשייה וכן תרופות, אך ומה שרבים לא יודעים הוא הקשר המשמעותי הקיים בין עישון להתפתחות הסרטן. עבור מעשנים - הסיכון לפתח סרטן שלפוחית השתן הוא פי שלושה מאנשים שאינם מעשנים.

גבר מעשן. ShutterStock
הנזק יכול להופיע גם שנים רבות לאחר הפסקת העישון. גבר מעשן/ShutterStock

בעוד שרבים מדברים על נזקי העישון בהקשר של סרטן הריאות, מעטים יודעים שעישון יכול לגרום לסרטן שלפוחית השתן. הנזק יכול להופיע גם שנים רבות לאחר הפסקת העישון, ולכן אין זמן טוב יותר להפסיק לעשן מבזה הרגע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

"הרצף הטיפולי שלי": כיצד מתמודדים הסובלים ממחלה כרונית עם שגרת הקורונה?

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

דם בשתן? חשוב לפנות לרופא

כשגידול בסרטן שלפוחית השתן מתפתח, הוא למעשה משנה את מבנה כיס השתן וגורם להופעה של דימומים בשתן - כך שדימום בשתן יכול להיות סימן להתפתחות של הגידול. כיוון שמדובר בסימן יחסית מובהק, חולים רבים מאובחנים בשלב מוקדם, כשהגידול שטחי וטרם התפשט ולכן גם הטיפול הוא פשוט יותר וסיכויי הריפוי גדולים. חשוב כמובן להבהיר כי דם בשתן אינו בהכרח מעיד על סרטן, שכן הוא נגרם גם במצבים של זיהומים ודלקות, אבנים בכליות וכיוצא באלה, אך בכל מקרה של הופעת דימום בשתן חשוב מאוד לגשת לרופא ולבדוק את המקור לדימום.

אבחון סרטן שלפוחית השתן כולל לרוב בדיקת שתן, אולטרה סאונד של דרכי השתן ולעיתים נדרשת גם בדיקה ישירה של הכיס שתן באמצעות ציסטוסקופיה, ובדיקות נוספות כדוגמת CT ועוד. כאמור, ברוב המקרים החולים פונים בזמן, ולאחר שנשללות אפשרויות אחרות הם מקבלים אבחון בשלב מוקדם, וכך סיכויי הריפוי שלהם גבוהים. למרבה הצער, בכ־15 אחוזים מהמקרים, הסרטן מתגלה בשלב שבו אפשרויות הטיפול הולכות ומצטמצמות ובהתאם קטנים הסיכויים שיחלימו מהסרטן.

דימום בשתן מחייב בירור. ככל שאנשים יכירו יותר בסימנים המחלה כך אפשר יהיה להציל יותר ויותר חולים בסרטן שלפוחית השתן, ולכן אני ממליצה לכל גבר ואישה, במיוחד עכשיו, בשיאו של הגל החמישי של מגיפת הקורונה: כל שינוי שאתם חווים בגוף - גשו להיבדק. אל תדחו טיפול בעניינים בריאותיים בוערים וכך תוכלו לצמצם ככל האפשר כל סיבוך שעלול לקרות בעתיד, זה יכול גם להציל את חייכם.

ד"ר אביבית פאר היא מנהלת מרפאת גידולי דרכי השתן במכון האונקולוגי בבית החולים רמב"ם

ד"ר אביבית פאר, בשיתוף האגודה לזכויות החולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully