וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הילדים מצוננים ומשתעלים עכשיו. מתי צריך ללכת לרופא?

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 10:16

בוודאי שמתם לב שכולם סביבכם מקוררים לאחרונה, וכשזה נוגע לילדים זה בדרך כלל מתבטא במלא נזלת ובהתקפי שיעול ארוכים. ד"ר ליאורה ברזג-פרו מסבירה למה זה קורה, ומתי צריך לדאוג

סרטון ויראלי של שיטה להוצאת נזלת מאף סתום של תינוק/פייסבוק

זה קורה בכל עונת מעבר, כמו שעון: כל הילדים (ורוב המבוגרים) מתחילים להשתעל ולהתמלא בנזלת, לפעמים זה מלווה גם בחולשה וחום. בעונת הסתיו הגורם העיקר לתסמינים הנפוצים האלה הוא ברונכיוליטיס, ואנחנו כאן כדי להסביר למה זה קורה - ומתי צריך ללכת לרופא.

כדי להבין מה קורה לילדים שלנו בסתיו, כדאי להבין איך דרכי הנשימה עובדות. הריאות שלנו מורכבות מקנה הנשימה, ממנו מתפצלות שתי סימפונות (לריאה ימנית ושמאלית) שממשיכות את דרכי הנשימה, וגם הן ממשיכות להתפצל לדרכים קטנות יותר ויותר - עד לסימפונונות (bronchioles) שמהוות את דרכי הנשימה הקטנות ביותר. בקצה הסימפונונות נמצאות נאדיות הריאה, ושם מתרחש חילוף הגזים בריאה.

אמנם בתוך הריאות שלנו ישנן מערכות הגנה מרובות כנגד גורמים מזהמים, אך עדיין מפעם לפעם גורם מזהם מצליח לחדור ולגרום לדלקת מקומית. בעונות הסתיו והחורף בעיקר ישנם מספר נגיפים שמעדיפים להגיע במיוחד לסימפונונות ולגרום שם לדלקת מקומית. במהלך הדלקת יש הצטברות של ריר וליחה, וכתוצאה מכך חסימה של הדרכים הקטנטנות.

עד כמה זה מדבק?

ברונכיוליטיס מדבקת מאוד ומועברת על ידי הפרשות נשימתיות של אדם חולה, היא גם תמשיך להיות מדבקת לאורך כל המחלה. הווירוס המופרש יכול להישאר על משטחים וצעצועים במשך שעות רבות, וכן על הידיים שלנו, במשך יותר מחצי שעה.

ילד חולה. ShutterStock
סופר מדבק. ילד מנוזל/ShutterStock

מי בסיכון לחלות?

הגורם העיקרי להיווצרות הדלקת הזו הוא וירוס שנקרא RSV. הוא פוגע בכל הגילאים, אך בעיקר בילדים ובתינוקות עד גיל שנה, והוא אף עלול להביא לאשפוזים. ברוב המקרים הווירוס יגרום לנשימה צפצפנית, שיעול וצינון שנמשך כשבוע. במקרים חמורים יותר, בפגים, תינוקות קטנים, ובאוכלוסיות פגיעות (מחלות לב או ריאה כרוניות, ילדים עם חסר חיסוני) המחלה עלולה לגרום לפגיעה נשימתית חמורה יותר שתדרוש טיפול תומך והשגחה במהלך אשפוז.

עוד בוואלה!

כששפעת פוגשת וירוס אחר: המחלה החדשה של החורף הנוכחי

לכתבה המלאה

צריך ללכת לרופא?

כאמור, ברוב המקרים ברונכיוליטיס לא תהיה מסוכנת, אך יש מספר תסמינים שמחייבים בדיקת רופא:

- קוצר נשימה משמעותי

- נשימה מאומצת (נראה זאת בשקיעת העור שבין שצלעות או נשימה בעזרת כנפי האף)

- כיחלון סביב הפה או בידיים וברגליים

- חולשה ניכרת

- חוסר תיאבון משמעותי, חשד להתייבשות, או הקאות מרובות

- חום גבוה או ממושך

- שינוי קיצוני בהתנהגות

איך מטפלים?

מכיוון במרבית המקרים מדובר בווירוס שגורם למחלה, שימוש באנטיביוטיקה לא יעזור. ישנם מקרים מסוימים בהם יהיה חשד לזיהום משני או מחלה אחרת כמו דלקת ריאות, בהם הרופא ימליץ על שימוש באנטיביוטיקה. אז מה אפשר לעשות כדי להקל על הילדים שלנו? אינהלציות עם מי מלח יכולות לעזור, גם ניקוי הפרשות מהאף כדי להפחית גודש ולהקל על הנשימה. חשוב להקפיד על שתייה מספקת בכדי למנוע התייבשות.

במקרים חמורים ייתכן כי יהיה צורך באשפוז לשם טיפול מוגבר יותר בחמצן ובנוזלים דרך הווריד ולצורך הקלה נשימתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully