וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?

איריס קול

2.9.2022 / 7:41

השנים האחרונות מבלבלות: מצד אחד השיח על דימוי גוף חיובי הולך ומשתפר, ומצד שני גורמים רפואיים מתעקשים כי השמנה היא לא פחות ממחלה. איך מתמודדים עם זה?

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

היחס להשמנה בשנים האחרונות הפך להיות מורכב במיוחד - מצד אחד תנועת הבודי-פוזיטיב מבקשת לנרמל מבני גוף שונים, ומהצד השני ארגונים רפואיים מבהירים שוב ושוב כי השמנה היא מחלה בעלת השלכות מסוכנות. ד"ר רלי רייכר, רופא בכיר ביחידה להשמנת יתר ובריאטריה אנדוסקופית במכון למחלות דרכי עיכול וכבד בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מתי השמנה מסכנת אותנו - ואיך מתמודדים עם זה.

"השמנה היא בהחלט מחלה", אמר ד"ר רייכר, "אבל חשוב לדבר מעט על ההגדרה של השמנה, ההגדרה היא בעייתית, יש המון אנשים שתופסים את עצמם או נתפסים על ידי אחרים כסובלים ממשקל יתר, אבל הם לא בהכרח חולים בכל הספקטרום של מחלת ההשמנה. אף מדד או אף הגדרה היא לא מושלמת מהבחינה הזו. כולנו מכירים את ה-BMI - היחס בין משקל הגוף לגובה, הוא המדד הכי נפוץ שאיתו מודדים משקל עודף, והוא רחוק מלהיות מושלם". דוגמה לכך הם מפתחי גוף שה-BMI שלהם גבוה אבל הם בוודאי לא שמנים. ומהצד השני, "אנשים יכולים לסבול מסיבוכים של מחלת ההשמנה, גם אם הם לא חוצים את רף ה-BMI שעולם הרפואה קבע שמעיד על השמנה".

אם כך, איך אפשר להגדיר מהי השמנה שמסכנת את הבריאות שלנו? "אני חושב ההגדרה הכי הוליסטית היא עודף ברקמת שומן שמביא לנזק בריאותי", אמר ד"ר רייכר, "הדברים הברורים מאליהם שהולכים עם השמנה הם סוכרת, כולסטרול, מחלות לב וכלי דם, אבל יש עוד דברים שאנשים פחות מודעים אליהם: אנשים שסובלים מהשמנה סובלים משיעור גבוה יותר של דיכאון וחרדה. הם גם סובלים מסטיגמות חברתיות שגורמות להם להפסיד פעמיים - הסבל ועוגמת הנפש, וזה גם גורם לו להתבייש ולכן להימנע מטיפול, ולא להגיע ולבקש עזרה מהצוות הרפואי".

עוד בוואלה!

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?

לכתבה המלאה

חייבים להוריד את מפלס הבושה והאשמה סביב השמנה

מעבר לעובדה כי אנשים שסובלים מסיבוכים רפואיים של השמנה מתביישים במקרה רבה לבקש עזרה, גם הצוותים הרפואיים לא תמיד יודעים איך להתמודד עם הנושא המורכב והטעון הזה. "יש חשיבות בלהכיר בהשמנה כמחלה, גם על ידי האוכלוסייה הכללית אבל גם עבור צוותים רפואיים", אמר ד"ר רייכר, "הרבה פעמים אנשים שסובלים מהשמנה מגיעים לרופא, ולא משנה איזה רופא זה, וקורה אחד משני דברים - או שהרופא נמנע לחלוטין מלדבר על השמנה. יכול לשבת אדם שהיה לו התקף לב אצל קרדיולוג והוא בעודף משקל משמעותי, וידברו שם על הכל אבל לא תאמר מילה אחת על השמנה. או שתהיה התייחסות לא רגישה ולא מותאמת. צריכה להיות המון רגישות, והמפתח לדעתי נעוץ באמת בלהכיר בשמנה כמחלה לכל דבר".

איור של אישה עצובה על משקל. ShutterStock
חייבים להתייחס לנושא, אבל ברגישות. איור של אישה עצובה על משקל/ShutterStock

לדברי ד"ר רייכר, אם מציגים את ההשמנה כמחלה, פשוט מסבירים את הפיזיולוגיה של ההשמנה בצורה פשוטה. "זה בסוף מרכזי השובע והרעב המרכזיים ששולטים בהתנהגות האכילה שלנו ונמצאים בגזע המוח, בדומה ללחץ דם ובדומה לטמפרטורת הגוף. אף אחד לא מרגיש אשם שהוא לא יכול להוריד את לחץ הדם בעזרת כוח הרצון או להוריד את טמפרטורת הגוף שלו רק בעזרת כוח הרצון. אני חושבת שאם נשים את הדגש על זה נוכל להוריד את מפלס הבושה והאשמה סביב השמנה".

ומה עם מי שמעדיף להישאר שמן? גם זו סוגיה מורכבת, שכן להשמנה יש השלכות משמעותיות בטווח הארוך. "בשורה התחתונה, גם האנשים ששמנים ובריאים, אם תעקבי אחריהם מספיק זמן - הם יהיו פחות בריאים מאנשים מקבילים אליהם במשקל תקין", אמר ד"ר רייכר.

מעטים האנשים שמקבלים עזרה רפואית להשמנה

השמנה היא מחלה שמשפיעה על כ-30 אחוזים מהאוכלוסייה, וזה המון. אם נשווה זאת לסוכרת, מחלה שיש בה המון נקודות חפיפה להשמנה, 85 אחוזים מהחולים בסוכרת מקבלים טיפול, אבל בהשמנה פחות מאחוז אחד מהאנשים פונים לקבלת עזרה רפואית. "רוב האנשים שסובלים מהשמנה לא יגיעו לראות רופא השמנה. הם יראו את רופא המשפחה שלהם, או את האורתופד שלהם כשכואבת להם הברך, והם יראו קרדיולוג כשתהיה להם מחלת לב. הכישלון הוא קודם כל של הצוות הרפואי, כי רופאים מעדיפים או להתעלם מזה ולא לדבר על זה, או לטפל בתרופה אחת לכולסטרול ותרופה אחד ללחץ דם, ולתת אספירין שלא יהיה התקף לב, ולא להתייחס לפיל בחדר".

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
יש היום פתרונות יעילים. התרופה להשמנה אוזמפיק/ShutterStock

חשוב לדעת כי בין דיאטה ופעילות גופנית לבין ניתוח בריאטרי - ההתערבות הכי ויתיקה ויעילה - יש עוד המון אפשרויות באמצע. "בניגוד לטיפולים אחרים ברפואה, כל הטיפולים שאנחנו יודעים לעשות נועדו לעזור למטופל להתמיד בשינוי אורחות החיים. זה הבסיס לכל טיפול אחר, ושום דבר לא יכול להחליף את זה", אמר ד"ר רייכר.

הסיבה שכדאי לפנות לרופא השמנה ולקבל עזרה בירידה בשינוי אורחות החיים, היא כי דיאטה לבדה כמעט לא עובדת. "כשאנחנו עושים דיאטה מופחתת קלוריות, שזה הבסיס לכל דיאטה, אנחנו בעצם מגבירים את התסמינים של מחלת ההשמנה. התסמינים של השמנה הם תחושת שובע ירודה ורעב מוגבר. כשעושים רק דיאטה מגבירים את התסמינים האלה, אנחנו יותר רעבים ופחות שבעים, וזה הופך את הטיפול למלחמה מתישה ובלתי פוסקת בעצמך, ולכן הכלים שאנחנו נותנים נועדו להפחית את התסמינים - להגביר את תחושת השובע ולהפחית את תחושת הרעב לכמה שיותר זמן".

היום קיימים אפשרויות טיפול תרופתיות יעילות להשמנה, ותוכלו לקרוא עליהן בהרחבה כאן, אבל חשוב לדעת כי יש צורך גם בתמיכה רגשית ובתמיכה של תזונאי כדי לעשות שינוי אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully