וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?

איריס קול

26.8.2022 / 7:50

משקל עודף זה לא עניין בריא אף פעם, אבל כשהוא מתרכז באזור הבטן - הסיכון למחלות לב ובעיות בריאותיות אחרות עולה. ד"ר ברוריה טל התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו מאכלים יכולים להוריד את הסיכון הזה

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?/מערכת וואלה

כולנו יודעים שתזונה משפיעה על הבריאות שלנו, אבל בשנים האחרונות מתגלות ההשפעות הספציפיות של המזון שאנחנו אוכלים על איברים בגוף. ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית חוקרת במערך האנדוקריני בבית החולים איכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו מאכלים יכולים להילחם בהשמנה בטנית - גורם סיכון ידוע למחלות לב.

ד"ר טל וחוקרים נוספים ממרכז סגול להשמנה מטבולית גילו כי במצבים של השמנה בטנית, דיאטת הרזייה שעשירה בחלבון (עוף, דגים, גבינות, ביצים), ומכילה מזונות עשירים בשומנים בלתי רוויים (גרעינים שחורים, גרעינים לבנים ואגוזים שונים), ירקות ופירות בכמות מבוקרת - תורמת לכלי דם גמישים יותר ומורידה את הסיכון למחלות לב.

החוקרים בחרו לבדוק את גמישות כלי הדם, משום שמדובר בפרמטר שיכול לנבא את מידת האיום של מחלת לב עתידית במצבים של השמנה בטנית. ככל שכלי הדם גמישים יותר, כך פוחת האיום של מחלת לב. "זה גנטי. יש אדם שיאכל הרבה וישמין בפלג גוף תחתון או באזורים אחרים בגוף, אבל מצבים שמשמינים בפלג גוף המרכזי, בבטן, יש לזה השלכות בריאותיות, וזה קשור למצבים הורמונליים שהם מובילים לכל הנזק בקצה השרשרת", הסבירה ד"ר טל.

עוד בוואלה!

איך מרגיש התקף לב? הסימנים שכולם חייבים להכיר

לכתבה המלאה

המאכלים שעוזרים להוריד את השומן הבטני

ד"ר טל הבהירה כי תזונה תמיד צריכה להיות מותאמת אישית, ואין דיאטה אחת שנכונה לכולם. "זה חייב להיות מותאם אישית כי בהשמנה של פלג גוף תחתון ההנחיות התזונתיות להרזיה יהיו שונות מאשר השמנה בטנית", אמרה. השמנה של פלג גוף תחתון דורשת צמצום קלוריות, שמירה על כמות חלבון ואכילה מאוזנת, ואילו במקרים של השמנה בטנית כדאי ללכת על תזונה שמורידה את השומן הבטני, אבל לא בהכרח גורמת לירידה במשקל.

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
יותר חלבון, פחות פחמימות. צלחת עם ביצים, סלמון, אבוקדו ועלים ירוקים/ShutterStock

"השומן הבטני קשור בדרך כלל לרמות מוגברות של אינסולין", הסבירה ד"ר טל, והוסיפה כי האינסולין הגבוה מגביר את הייצור של השומן הבטני, ולכן כדאי לבחור במזונות שעשירים בחלבונים, דלים בפחמימות, להקפיד על כמות ירקות נכונה בשביל נוגדי החמצון, לבחור בשומנים בלתי רווים כמו פיצוחים למינהם, ולהגביל את כמות הפירות.

ד"ר טל וחבריה למחקר בחרו בדיאטה ים תיכונית שעשירה בחלבון, כמו עוף, דגים וביצים. הם גילו כי דיאטה הזו מורידה את השומן הבטני, ומעלה את גמישות כלי הדם, ובכך מורידה את הסיכון למחלות לב. "בחירת המזון המתאים והפחתת השומן הבטני, תוריד את גמישות כלי דם ותוריד את הסיכון. זה הפיך", אמרה.

ד"ר טל הוסיפה כי חלק גדול מהאנשים שיורדים במשקל עולים בחזרה, ולכן היום יש פתרונות רבים, כמו זריקות הרזיה שנועדו לעזור בתהליך. "אם יש קושי, יש היום עזרה, טיפולים תרופתיים תומכים", הסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully