וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דיאטת אבטיח באמת עובדת? שאלנו דיאטנית

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 8:40

המון אנשים עושים בזמן האחרון דיאטת אבטיח, במטרה לרדת במשקל הרבה ובמהירות. אבל האם זה באמת עובד? בדקנו מה הסיפור של הדיאטה הזו (וכמובן - מה הסיכונים)

איך בוחרים אבטיח? המדריך המלא/מערכת וואלה!

"דיאטה מהירה שתעזור לך לרדת במשקל ולנקות רעלים - במיוחד לקראת הקיץ החם", זו רק הבטחה אחת מיני רבות שמגיעות לצד פרוטוקול אכילה מאוד מדויק של דיאטת האבטיח. כמובן שלאכול הרבה אבטיח ולהשיג תוצאות בריאותיות זה עניין שקורץ לרבים מאיתנו - אך האם הדיאטה הזו בהחלט מקיימת כל הבטחה שמגיעה איתה?

למרות השם הרע שיצא לו לאורך השנים, אבטיח הוא פרי בריא במיוחד, ומאוד מתאים לקיץ הישראלי. מנת אבטיח (כוס אחת) תעניק לגופנו מגוון ערכים תזונתיים רצויים, כמו ויטמין A - החיוני לראייה בריאה וראיית לילה; ויטמין B-1 - שעוזר לגוף להמיר מזון לאנרגיה; ויטמין B-6 - שהגוף שלנו צריך כדי לייצר תאי דם אדומים; ויטמין C, החיוני לבניית רקמות שונות בגוף וגם מהווה נוגד חמצון.

לא רק עם בולגרית: 6 מתכונים קלילים ומפתיעים עם אבטיח

אבטיח הוא גם מקור טוב לנוגד החמצון ליקופן (אפילו יותר מעגבניה). לליקופן מגוון יתרונות והוא עשוי לסייע בהגנה מפני מחלות לב, סרטן ועוד. אחד היתרונות הבולטים באבטיח הוא אחוז מים גדול - כ-90 אחוזים מנפחו של האבטיח. עובדה זו הופכת אותו פרי מעולה לאכילה בימות הקיץ החמים. זו סיבה נוספת לכך שהאבטיח נכנס לרשימה המכובדת של מאכלים טובים לעור הפנים (נקודה חשובה בעיקר לעונת הקיץ).

מהי דיאטת האבטיח?

ממש כמו דיאטות טרנד נוספות גם דיאטת האבטיח לא נולדה כתוצאה ממחקר מדעי או חקירה משמעותית. המקור של דיאטת האבטיח אינו ידוע, ולכן נוכל למצוא גרסאות שונות לדיאטה זו. דיאטת האבטיח הנפוצה ביותר היא כזו שאורכה קצר. מדובר בפרק זמן קצר יחסית בו מתנהלים לפי פרוטוקול הדיאטה, ולאחריו שבים לתזונה אליה רגילים.

עוד בוואלה!

מצאנו את הדרך הכי בריאה לאכול אבטיח

לכתבה המלאה
גיף אבטיח. Giphy
יש הרבה גרסאות לדיאטה הזו. אבטיח/Giphy

במהלך השלב הראשון, אוכלים רק אבטיח. שלב זה נמשך בדרך כלל 3 ימים. בתום 3 הימים הללו, מוסיפים בהדרגה מזונות אחרים שאוהבים לאכול בשיגרה, בנוסף לאבטיח. לדוגמה, בווריאציה מסוימת אנשים עשויים לאכול שתי ארוחות קלות בכל יום ולאכול אבטיח כחטיף. בווריאציה אחרת האבטיח יהווה את ארוחת הבוקר בעוד כל יתר הארוחות ביום יהיו "רגילות".

האם יורדים במשקל?

אכילת האבטיח במקרה זה היא מעין "תירוץ" להפחתת כמות הקלוריות הנצרכת לאורך היום. לכן, אנחנו עשויים לראות ירידת משקל. מצד שני, היות ודיאטת האבטיח לא מכוונת אותנו לכמויות מדויקות, יש אנשים שיאכלו אבטיח ביתר או יפתחו רעב - ולמעשה צריכת הקלוריות שלהם תגדל והם אף ישמינו.

בכל מקרה, גם כאשר נראה ירידת משקל גדולה בפרק זמן קצר של כמה ימים, זו לא תהיה ירדת משקל איכותית, כלומר צמצום ברקמת השומן. הסיבה לכך טמונה בקצב פירוק השומן. דיאטה הכוללת גרעון קלורי לאורך זמן ובה יש איזון בין מרכיבי התזונה השונים (פחמימות, חלבונים ושומנים) היא הדיאטה הנדרשת להורדת משקל שמקורו ברקמת השומן.

גיף דיאטה משקל. Giphy
אולי תרדו במשקל, אבל זו לא ירידה שתשרוד לאורך זמן. אדם עולה על משקל/Giphy

מיעוט באכילה עלול להוביל להתרוקנות מאגרי האנרגיה הזמינה בשריר וכתוצאה מכך לירידה במשקל הגוף. אותו משקל ככל הנראה יעלה חזרה ברגע שהאדם יחזור לאכילה "רגילה". על כן, דיאטות בזק מסוג דיאטת האבטיח לרוב לא יולידו תוצאות משמעותיות שמחזיקות מעמד.

מקסימום זה לא יעבוד, לפחות לא יהיה נזק?

טעות נפוצה בדיאטות כאסח מסוג זה היא לחשוב שבמקרה הכי גרוע - זה לא יעבוד. כאשר למעשה, גם לדיאטות כאסח קצרות מועד עלולות להיות השלכות ארוכות טווח. אז לפני שאתם רצים להצטייד באבטיחים מרובים חשוב לדעת שיש סיכונים פוטנציאלים להתנהלות כזו. מלבד העובדה שאבטיח לא מכיל חלבון (אב מזון שחשוב לתפקוד תקין של הגוף), דיאטת אבטיח למעשה מציבה אותנו בסיכון להתמודדות עם כאבי ראש, חוסר ריכוז ובמקרים גרועים יותר אף עילפון, זאת בגלל אכילה לא מספקת של אנרגיה וערכים תזונתיים להם הגוף שלנו זקוק מדי יום.

גם כאשר מוסיפים לאכילת האבטיח "ארוחות רגילות", אין בדיאטה זו בקרה או הנחיה שתכוון אותנו לכמויות האוכל שיעניקו לגוף את כל הערכים התזונתיים להם הוא זקוק מדי יום לצורך תפקוד תקין. חשוב גם להדגיש כי אנשים המתמודדים עם מחלות מטבוליות כמו סוכרת נמצאים בסיכון גבוה מאוד ליציאה מאיזון, דבר שעלול להוביל להשלכות בטווח הארוך, גם אם משך הזמן בו נאכלה דיאטת האבטיח קצרה.

אז מה השורה התחתונה?

למרות הקסם הטמון בהבטחה ל"תוצאות מרשימות בטווח קצר", לדיאטת האבטיח פוטנציאל לא מבוטל להזיק לבריאות, להיכשל ולגרום לעלייה במשקל. גם אם המטרה היא ירידה מהירה במשקל מכל סיבה שהיא, ישנן דרכים מאוזנות להשיג זאת. ואולי, לא תמיד צריך לרדת במשקל ואפשר ללמוד לאהוב את עצמנו במשקל תקין ובריא שהוא תולדה של תזונה מאוזנת.

קרן אן גיימן היא תזונאית ומאמנת כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully