וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שעות ישיבה ביום יכולות לגרום לבעיות בריאותיות קשות?

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 7:51

האם ישיבה ממושכת יכולה להיות מסוכנת כמעט כמו עישון? לפי סקר שנערך במשך שנים התשובה לכך היא - כן, כמעט. אז כמה שעות ישיבה מסכנות אתכם?

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה, 24 באוקטובר 2021. יואב דודקביץ, פול
אין לנו כוח יותר. נמתין על הספה עד יעבור זעם/פול, יואב דודקביץ

העולם בחוץ משתגע שוב - שיאי חום נשברים בעולם, הקורונה חוזרת ואיתה גם הבחירות - לכן זה לא מפתיע אותנו שרבים מעדיפים לבלות על הספה בבית גם אחרי יום שלם שהם ישבו בעבודה. ובכל זאת, לא מעט מחקרים כבר הראו את הההשפעות הבריאותיות המזיקות של אורח חיים יושבני. אבל כמה שעות ישיבה זה כבר יותר מדי?

סקר שנערך לאחרונה וכלל למעלה מ-100 אלף אנשים שחיים ב-21 מדינות שונות, הראה כי אנשים שמבלים שש עד שמונה שעות ביום בישיבה היו בסיכון מוגבר של 12 עד 13 אחוזים למוות מוקדם וגם למחלות לב. אנשים שישבו יותר משמונה שעות ביום היו בסיכון גבוה ב-20 אחוזים.

בשיתוף עם האקדמיה הסינית למדעי הרפואה של בייג'ינג, עורכי המחקר הקנדיים, שהמאמר שלהם פורסם ב- JAMA Cardiology, עקבו אחר אנשים אלה במשך 11 שנים בממוצע. לאורך הדרך, הצוות מצא קשר ברור בין זמן מוגזם בישיבה לבין מחלות לב וסיכון לתמותה.

בעוד החוקרים מודים כי ישיבה היא בעיה בריאותית בכל המדינות, היא בעייתית במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובעלות הכנסה בינונית נמוכה. "המסר הכולל כאן הוא למזער את הזמן שאתה יושב", אומר פרופסור סקוט ליר, מחבר המחקר ומומחה למדעי הבריאות באוניברסיטת סיימון פרייזר, "אם אתה חייב לשבת, פעילות גופנית נוספת בזמנים אחרים של היום תקזז את הסיכון הזה".

המחקר מצביע על כך שהסיכון עולה בהדרגה ככל שאדם יושב לעתים קרובות יותר. האנשים הפחות פעילים שישבו הכי הרבה הציגו את רמות הסיכון הגבוהות ביותר - עד 50 אחוזים. לעומת זאת, המשתתפים הפעילים ביותר נהנו מפרופילי הסיכון הנמוכים ביותר (17 אחוזים).

גיף משרד מחלקת גנים ונוף עבודה. Giphy
לקום מהכסא זו התחלה מצויינת. מתוך מחלקת גנים ונוף/Giphy

"עבור מי שיושב יותר מארבע שעות ביום, החלפת חצי שעה של ישיבה בפעילות גופנית הפחיתה את הסיכון בשני אחוזים", מסביר פרופ' ליר. לגבי הקשר החזק יותר במדינות עם הכנסה נמוכה יותר, מחברי המחקר טוענים כי ישיבה כל היום במדינות עם הכנסה גבוהה יותר קשורה בדרך כלל לעבודות בעלות שכר טוב יותר ולמעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר. יותר כסף ומעמד גבוה יותר פירושם יותר משאבים לטיפול בבעיות בריאות אישיות או להקצות זמן לפעילות גופנית סדירה.

לסיכום, החוקרים מדגישים את החשיבות של שמירה על פעילות. "המחקר שלנו מצא ששילוב של ישיבה וחוסר פעילות היווה 8.8 אחוזים מכלל מקרי המוות, וזה קרוב לתרומת העישון (10.6 אחוזים במחקר זה). זו בעיה גלובלית שיש לה פתרון פשוט להפליא. לקום מהכיסא זה התחלה מצוינת", מסכם פרופ' ליר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully