וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו יודעים על האומיקרון החדש והאם יש ממה לחשוש?

עודכן לאחרונה: 19.6.2022 / 12:27

הבוקר אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי ישראל נמצאת בתחילתו של גל שישי הנובע מהתפשטות של וריאציית BA.5 של האומיקרון. מה אנחנו יודעים יודעים על הווריאנט החדש ומה צפוי לנו?

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הסכים הבוקר (ראשון) כי ישראל נמצאת בתחילתו של "גל חדש" ואמר ל-103FM כי "אנחנו נזהרים במינוחים, כי היה לנו דבר כזה לפני כחודש או קצת יותר - הייתה עלייה ומהר מאוד זה ירד".

ובכל זאת הוא מודה כי "הפעם זה באמת שונה, ויש וריאנט חדש, ה-BA-5 שהוא מדבק יותר, ועכשיו אפשר להתחיל לקרוא לזה בשמו, אני חושב שאפשר להתחיל לקרוא לזה גל חדש". הוא אישר כי במשרד הבריאות מזהים עלייה בנתוני המאומתים בקורונה וגם בתחלואה הקשה ובאשפוזים, אך לא בתמותה, ואמר כי לפני הנתונים הנוכחיים, הוא מסוכן "פחות או יותר" כמו זן האומיקרון.

47,301 בני אדם מוגדרים בשלב זה כחולים מאומתים בקורונה בישראל, 147 מהם במצב קשה. שמונה בני אדם שנדבקו בקורונה מתו בשבוע החולף, ומספר המתים הכולל מתחילת המגפה עומד על 10,896. על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, BA.4 מהווה כעת כ-8% מהמקרים במדינה, ו-BA.5 אחראי לכ-13%. במדינות אחרות כמו פורטוגל BA.5 כבר מהווה למעלה מ-90 אחוזים מההדבקות.

עם זאת, מאחר ושיטת הבדיקות לגילוי הנגיף אינה אחידה, ברחבי העולם חוששים מפני "תחלואה סמויה", דבר שעלול להביא להאצה בהתפשטות הנגיף. בסוף השבוע האחרון אישרו ב-FDA וב-CDC לחסן ילדים בגילאי חצי שנה ומעלה - אישור חירום שיש עליו הרבה ביקורת. החיסון של פייזר ומדורנה ינתן החל מהשבוע הבא בארה"ב.

חיסון נגד קורונה. Joe Raedle, GettyImages
"מאתגר את ההגנה של מחוסנים". חיסון קורונה/GettyImages, Joe Raedle

אש הודה כי הווריאנט החדש מאתגר את ההגנה של המחוסנים והמחלימים מקורונה. "יש לא מעט מחוסנים נדבקים ואין לנו הוכחה שחיסון נוסף באמת יגן, בטח לא מפני הדבקות וגם לא ברור לנו אם מפני התחלואה הקשה. החיסון הרביעי הוריד את התחלואה הקשה והפחית את התמותה, ומי שעדיין לא קיבל את החיסון הזה ודאי שאני ממליץ לו להתחסן. לגבי חיסון חמישי זה סיפור אחר".

עוד בוואלה!

גל שישי של קורונה: מומחים מציעים איך לעצור אותו לפני שיתחיל

לכתבה המלאה

"משתכפל מהר יותר וגורם להדבקה ברקמת הריאות"

BA.4 ו-BA.5 זוהו לראשונה בדרום אפריקה בינואר ובפברואר 2022, בהתאמה, ומאז הם הפכו לגרסאות הדומיננטיות בחלקים שונים של העולם. שתי הווריאציות מכילות את תחליפי חומצות אמינו L452R, F486V ו-R493Q בתחום הקישור לקולטן הספייק בהשוואה ל-BA.2 שהתפשט לפני כמה חודשים ברחבי העולם ובארץ. מחקרים ראשוניים מצביעים על שינוי משמעותי בתכונות האנטיגניות של BA.4 ו-BA.5 בהשוואה ל-BA.1 ו-BA.2, במיוחד בהשוואה ל-BA.1.

BA.4 ו-BA.5 חולקים הרבה מאותן מוטציות כמו הווריאציה המקורית של האומיקרון, אך יש להן יותר במשותף עם וריאנט BA.2. יש להן גם מספר מוטציות נוספות, שחלקן עשויות לשנות את המאפיינים שלהן. שתי הווריאציות החדשות נושאות מוטציה נפוצה יחסית של L452R, שגם זוהתה בעבר בווריאציה של הדלתא, ונחשבת ככזו ההופכת את הנגיף למדבק יותר על ידי שיפור יכולת החיבור של הנגיף לתאים אנושיים, זה עשוי גם לעזור לו להתחמק חלקית מהרס על ידי תאי חיסון.

רק קומץ מחקרים מדעיים פורסמו על BA.4 ו-BA.5 עד כה, אף אחד מהם לא עבר ביקורת עמיתים, כלומר הידע עליהם נותר מוגבל. חוקרים בטוקיו אמרו כי ייתכן שהגרסאות החדשות של אומיקרון יגרמו למחלה יותר מהקודמת, לפי מחקר ראשוני שפורסם עד כה רק בפלטפורמות מקדמיות (וטרם עבר ביקורת עמיתים). הם מצאו כי בבדיקות מעבדה, כאשר אנשים לא מחוסנים החלימו מזיהומים של BA.1 או BA.2, לא היו להם מספיק נוגדנים להגנה מפני BA.4 ו-BA.5.

צוות החוקרים מצא גם ש-BA.4 ו-BA.5 השתכפלו ביתר קלות בתאי ריאה אנושיים, ולא רקמות של דרכי הנשימה העליונות - מה שהופך אותם דומים יותר לגרסאות קודמות, כגון אלפא או דלתא, ולכן גרמו למחלה קשה יותר מאשר BA.2. ממצאים ראשוניים אלו מצביעים על כך ש-BA.4 ו-BA.5 טומנים בחובם פוטנציאל סיכון גדול יותר לבריאות העולמית: "יותר מאשר של BA.2 המקורי", כתבו המחברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully