לילד שלכם יש הפרעת קשב? זה מה שכדאי לו לאכול

יותר דגים ודגנים מלאים, פחות סוכר וצבעי מאכל - דיאטנית קלינית מציגה 7 כללי ברזל שהורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז צריכים להכיר כדי להקל על ילדיהם (ולעזור לכם לאכול גם כשהתרופה הורסת את התיאבון)

חלי רוסטוקר
18/05/2022

כ-5 עד 10 אחוזים מהילדים ובני הנוער בישראל סובלים מהפרעת קשב וריכוז. התסמינים מתבטאים בעיקרם בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, ומעבר לתחום הלימודים, הקשיים יכולים להתבטא גם במקום העבודה, ביחסים חברתיים, מקצועיים, זוגיות, נהיגה ועוד. במצבים מסוימים להפרעת קשב נלוות תופעות אחרות כמו למשל חרדה, דיכאון, אי-יציבות רגשית, קשיי שינה, השמנה, מיגרנה או אסתמה.

עוד בוואלה!

"הפרעת הקשב החדשה" יוצרת סערה בקהילה המדעית

לכתבה המלאה

קיימת חשיבות בתפיסת הטיפול להפרעת קשב בצורה הוליסטית במטרה לשפר את התפקוד. הטיפול הרב תחומי עשוי לכלול טיפול תרופתי, ייעוץ פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק ואימון מיוחד להפרעת קשב. מעבר לשילוב בין טיפול תרופתי לטיפול התנהגותי, חשוב להקפיד על תזונה נכונה. תזונה מאוזנת ומגוונת (הכוללת ויטמינים ומינרלים) יכולה לסייע בשיפור הקשב. אחת מתופעות הלוואי השכיחות של תרופות להפרעת קשב היא ירידה בתאבון, כך שחשוב להתאים את התזונה לכך

הנה 7 כללי ברזל שחשוב להקפיד עליהם

1. המאכלים הנכונים: להימנע ככל האפשר מאכילה מרובה של סוכרים, שתייה ממותקת, צבעי מאכל, קפאין, מזון מעובד, מזון מטוגן או עתיר שומן טראנס, ובכלל זה גם צבעי מאכל מלאכותיים שחלקם מקושרים ישירות להפרעה.

כדאי לשלב בארוחות מזון שמכיל אומגה 3 בעיקר דגים כמו טונה וסלמון ומזונות טריים (בעיקר ירקות ופירות) שיעניקו ויטמינים. כדאי לוודא שהמזון כולל: ברזל, ויטמין 12B, ויטמין A, תיאמין, יוד, ואבץ. אבץ מקבלים מבשר, קטניות, דגנים מלאים, נבטי חיטה, אגוזים, ודגנים. האבץ משפיע על המטבוליזם של דופמין - מוליך עצבי חשוב הקשור ל-ADHD.

בשביל האבץ. אגוזים(צילום: ShutterStock)

2. סדר יום קבוע: חשוב להקפיד על ארוחות בשעות קבועות בטווח של שעתיים עד ארבע שעות בין הארוחות, כולל ארוחת עשר בבוקר. כדי לסיים את הארוחה צריך להגיע רעבים, ולשם כך צריך להקפיד על מינון נמוך של חטיפים וממתקים בין הארוחות.

ילדים הסובלים מהפרעת קשב נמצאים בתנועה מתמדת במהלך הארוחה ועלולים לבקש לסיים ולקום לפני שהם שבעים באמת. כללי טקס בהכנה לארוחה ובמהלכה יכולים לשפר את ההתנהגות של הילדים ולסייע להם לאכול בצורה רגועה את כל הארוחה.

3. הקפידו במיוחד על ארוחת בוקר: התרופה להפרעות קשב ניתנת לרוב בבוקר ועובר פרק זמן מסוים עד שהיא מתחילה לפעול, לכן סביר להניח שארוחת הבוקר תיאכל ברצון בהשוואה לארוחת עשר, ולפעמים אפילו ארוחת הצהרים. ארוחת בוקר חשובה מאוד והיא צריכה להכיל חלבונים ופחמימות מורכבות (לחם, דברי מאפה, תפוחי אדמה, גרגירי חומוס). ארוחת בוקר מאוזנת תבטיח תפקוד טוב יותר במהלך היום ותפחית את הסיכון להפרעות התנהגות ולמידה.

אני ממליצה על ארוחת בוקר מלאה ומזינה כמו למשל כריך מלחם כוסמין עם חביתה וירקות, שייק פירות על בסיס יוגורט וזרעי פשתן, דייסת קוואקר עם בננה.

דייסת שיבולת שועל עם פירות ושקדים. ShutterStock
מומלץ במיוחד. דייסת קוואקר עם בננה(צילום: ShutterStock)

4. חומצות שומן חשובות בתפריט: DHA - חיונית לתפקוד התקין של המוח ומערכת העצבים ומסייעת במיקוד ובשיפור הזיכרון, EPA - הכרחית לתפקוד אופטימלי של תאים בגוף האדם, ALA - חשובה להתפתחות מוטורית וקוגניטיבית ואומגה 6 שתורמת לפעילות המוח.

5. לדאוג לארוחות מזינות וזמינות מוכנות מראש: לפעמים בשעות אחר הצהריים או הערב, הילדים מפצים ואוכלים ארוחות גדולות יותר. בנקודה הזו הם נוטים להיות מאוד רעבים ותהיה להם נטייה לאכול את מה שיהיה להם זמין. אם תכינו מראש ארוחה שתחכה להם על צלחת במקרר, ביצים קשות, לביבות אפויות או כל מזון מזין שיהיה מוכן מראש ונגיש לאכילה, זה יאפשר להם לבחור נכון ולאכול בריא ברגע ש"הסכר נפתח". יש ילדים שיאמרו שהם רעבים ואחרים מסתובבים בבית באי שקט. בשלב הזה ארוחה מוכנה וזמינה תקל מאוד עליכם וגם עליהם.

6. מעקב שקילה אחת לשבוע או שבועיים. כדי לממש את פוטנציאל ההתפתחות והגדילה חשוב לוודא שהילד מקבל את הקלוריות שהוא צריך, אבל חשוב שהקלוריות האלו תהיינה מגובות בערך תזונתי גבוה. הכוונה למזון שמכיל ויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון שנמצאים בעיקר בירקות, פירות, ומזונות גולמיים ולא מעובדים.

חשוב לוודא שהילד מקבל את הקלוריות שהוא צריך. ילד על משקל(צילום: ShutterStock)

7. מדיטציית מיינדפולנס: התרגול המנטאלי הזה נמצא ככלי יעיל לשיפור יכולות הריכוז, הקשב והשליטה העצמית. התרגול הוא להתמקד במשך 2-3 דקות באובייקט אחד ויזואלי כמו תפוח או עיגול מצויר על הקיר ולכוון את תשומת הלב רק לתפוח. זה יאפשר לילדים לשפר את מיומנות הריכוז שלהם ולהעביר את זה לחיים האמיתיים.

תזונה נכונה תשפר את היכולת של ילדים עם הפרעת קשב להתמודד עם הסימפטומים הרבים. הבסיס הוא תזונה מגוונת וטבעית ככל האפשר (לא מזון מעובד) וארוחות מסודרות. כפי שיש לילדים מסגרת לימודית קבועה בגן או בבית הספר, כך הם זקוקים למסגרת בפעילויות בבית - גם בארוחות.

חלי רוסטוקר היא דיאטנית קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully