וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ריטלין: איך להתאים את התרופה הנכונה לילדי קשב וריכוז

ד"ר אריה אשכנזי, מאמר אורח

11.1.2019 / 6:04

רטלין היא המוכרת ביותר, אך להפרעות קשב וריכוז יש מגוון רחב של תרופות עם חומרים פעילים ומשכי השפעה שונים. התאמת הטיפול הנכון עשויה להיות משימה מורכבת, אך כשהיא נעשית נכון - ההבדל בתפקוד ובדימוי העצמי של הילד הוא עצום

ילד בולע כדור. ShutterStock
החל מגיל בית ספר אפשר להתחיל בטיפול תרופתי. ילד בולע כדור/ShutterStock

הפרעות קשב וריכוז הן ליקוי התפתחותי המופיע בגיל הילדות והוא אחד הליקויים הכרוניים השכיחים ביותר בקרב ילדים - כ-10 אחוזים מכלל הילדים באוכלוסייה לוקים בהן. המקור להפרעת הקשב הוא לרוב גנטי, ולכן פעמים רבות ישנו יותר מבן משפחה אחד הלוקה בהפרעה. אצל רבים מהילדים הפרעות הקשב והריכוז מלוות בליקויים נוספים כמו ליקויי למידה, קשיים מוטוריים וסנסוריים, הפרעות במצב הרוח ובעיות התנהגות.

ללא טיפול מתאים, הילדים נאלצים להתמודד עם אתגרים במסגרת בית הספר ומחוצה לו שעלולים להשפיע לא רק על הישגיהם הלימודיים, אלא גם על הדימוי העצמי שלהם ועל היחסים בבית. הטיפול בגיל הרך עד גיל בית הספר מתמקד בשיפור התפקוד, על ידי הדרכת הורים או טיפולים אלטרנטיביים שונים, אך לטיפולים אלו הצלחה בינונית. בגילאים אלו טיפול תרופתי ייבחן רק במקרים קיצוניים בהם הטיפולים אינם נוחלים הצלחה והילד עלול לסכן את עצמו או את סביבתו.

עוד בנושא:
10 מיתוסים על הפרעות קשב שכל הורה חייב להכיר
מחקרים חושפים: הקשר המפתיע בין תזונה להפרעות קשב וריכוז
למה לא מדברים על הפרעות קשב וריכוז אצל נשים?

ילד עושה שיעורי בית. ShutterStock
חשוב להתחיל את הטיפול בזמן כדי לא לפגוע בהישגים הלימודיים ובתפקוד החברתי. ילד לומד/ShutterStock

החל מגיל בית ספר אפשר להתחיל לטפל בילדים באמצעות טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי יעיל בכל גיל, אך חשוב להתחיל אותו בזמן כדי לא לפגוע בילד, לא רק בהישגיו הלימודיים אלא בהתפתחות החשובה של הדימוי העצמי והביטחון שנבנים בגילאים הצעירים. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עלולים להתקשות באינטראקציות חברתיות, אם זה לחכות לתורם, לחלוק את הצעצועים שלהם או בהתנהגות המתבטאת בהתרוצצות ובצעקות. ואילו ילדים שהפרעת הקשב שלהם מאוזנת על ידי טיפול תרופתי מתאים יכולים לשלוט במעשיהם, ליהנות יותר מקשרים חברתיים ובכך הדימוי העצמי שלהם יכול להשתפר. הפרעת קשב מאוזנת משפיעה גם על היחסים בבית, כשהילד מרגיש טוב יותר עם עצמו, גם ההורים יכולים ליהנות יותר מחברתו.

עוד באותו נושא

איך לזהות סימנים להפרעות קשב וריכוז כבר בגיל 3

לכתבה המלאה

התאמת הטיפול היא משימה מורכבת

על מדפי התרופות מצוי מגוון של טיפולים להפרעות קשב וריכוז: תרופות ממריצות ממשפחת מתילפנידאט (ריטלין או קונצרטה), או ממשפחת האמפטמינים (כמו ויואנס ואטנט). קיימת עוד קבוצה של תרופות שאינן ממריצות, כמו הסטרטרה והקלוניריט. לכל התרופות הממריצות יש תופעות לוואי די זהות, השכיחות שבהן הן כאבי בטן, כאבי ראש, עצבנות, חוסר בתיאבון וירידה במשקל. תופעות הלוואי עלולות להמשך 3-4 שבועות, אך כולן הפיכות.

ההיצע הרחב מאפשר הרכבי טיפול מגוונים ויעילים ומעלה באופן משמעותי את סיכוייו של המטופל להתמודד היטב עם הפרעות הקשב והריכוז, אך התאמה של הטיפול הנכון ביותר היא משימה מורכבת.

קופסת כדורי ריטלין. GettyImages
לכל תרופה משך השפעה שונה. רטלין/GettyImages

משפחת התרופות מתילפנידאט לבדה מכילה 11 מינונים אפשריים, וגם ליתר התרופות מגוון מינונים רחב. התרופות כולן יעילות, אך התגובה לטיפולים השונים היא אינדיבידואלית, ולכן קשה יהיה לקבוע איזו תרופה מתאימה לכל חולה. ומכיוון שלתרופות אלו משך השפעה שונה, חשוב גם לבחון מהו משך ההשפעה הנדרש לכל מטופל: ריטלין משפיע ל-4 שעות, ריטלין SR שש שעות, ואילו לריטלין LA השפעה הנמשכת שמונה שעות. תרופת הפוקלין XR משפיעה למשך עשר שעות ותרופת הקונצרטה משפיעה למשך 12 שעות. גם את התרופות ממשפחת האמפטמינים אפשר לחלק לפי משך השפעתן, אטנט משפיעה למשך 5 שעות, השפעת האדרל XR נמשכת עשר שעות, ואילו הוויואנס משפיע למשך 12 עד 13 שעות.

כאשר התרופה אינה משפיעה, או שתופעות הלוואי בלתי נסבלות, יש מקום להחליף ולנסות תרופות מהקבוצות השונות. מטופל שלא מגיב לקבוצה טיפולית אחת עשוי להגיב היטב לקבוצה שניה, ולהיפך.

המפתח העיקרי לבחירת התרופה הוא כמה שעות ביום הילד זקוק לסיוע התרופתי. ילד שמתמודד עם קשיים גם מחוץ לשעות בית הספר בחוגים חברתיים, שיעורי בית, ארוחות ערב משפחתיות וכדומה, זקוק לתרופה ארוכת טווח. תרופה זו לא מצריכה לוגיסטיקה מסובכת שכן היא מכסה את רוב שעות היום והילד לא צריך לזכור לקחת כדור נוסף במהלך היום.

היבט נוסף שחשוב להביא בחשבון הוא אופן נטילת התרופה. כיוון שלא כל התרופות ניתנות לכתישה או לפירוק, עבור ילדים שמתקשים לבלוע כדורים קיימת אפשרות להשתמש בתרופות הנמסות לחלוטין במים כמו ויואנס, או בכאלה שניתן לפזר על כף או כפית מזון רך כמו ריטלין LA ואדרל XR . בכל מקרה, יש לזכור כי מטרת הטיפול אינה לרצות את ההורים או המורים, אלא לסייע לילד, והנקודה המכרעת בשיקול האם להתאים לילד טיפול קצר או ארוך טווח היא טובת הילד.

אפשרויות הטיפול התרופתי:

אינפוגרפיקה תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. מערכת וואלה!
אינפוגרפיקה תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז/מערכת וואלה!

הכותב הוא מומחה לנוירולוגית ילדים ורפואת ילדים, מנהל היחידה הנוירו-התפתחותית בקופ"ח לאומית ומנהל מרכז נועם לנוירולוגיה פסיכולוגיה ודידקטיקה ברעננה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully