וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח כל השנה: למה כולם מוותרים על גלוטן פתאום?

עודכן לאחרונה: 21.4.2022 / 8:01

בשנים האחרונות נראה שיותר ויותר אנשים נמנעים מגלוטן, ויש גם הרבה יותר אנשים שמאובחנים עם צליאק או רגישות לגלוטן. למה זה קורה, ובאילו מקרים באמת כדאי לוותר על הרכיב השנוי במחלוקת הזה?

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה במשך שבוע שלם בימי הפסח, אסור להציג חמץ בפומבי בבתי עסק, וברוב רשתות המזון קשה מאוד למצוא מאכלים עם קמח לאורך כל ימי החג. השבוע הזה יכול להיות מאתגר לחלק מאיתנו, אך בעבור אחרים מדובר דווקא בשינוי מבורך.

"פסח הוא חג מאוד משמעותי לחולי צליאק ולאנשים עם אי סבילות לגלוטן", מסביר פרופ' רון שאול, מנהל מכון גסטרואנטרולוגיה ותזונה בבית החולים רות לילדים ברמב"ם, "פתאום בתקופה הזאת, מבחר המוצרים שהם יכולים ליהנות מהם גדול הרבה יותר והם מרגישים 'באותה הסירה' עם שאר האנשים סביבם".

צליאק היא מחלה אוטואימונית שיכולה להוביל לסיבוכים משמעותיים בגלל חשיפה לגלוטן. לצד זאת, כיום יש לא מעט אנשים שאינם סובלים מצליאק, אך עדיין מרגישים שגלוטן משפיע לרעה על בריאותם. התופעה הזאת מוגדרת כאי סבילות לגלוטן ומומחים מספרים כי זהו מצב חדש יחסית ברפואה.

פעם אפילו רופאים לא היו מודעים לצליאק

בשנים האחרונות נראה שיותר ויותר אנשים מאובחנים כחולי צליאק או נמנעים מגלוטן מסיבות אחרות, מה שמייצר את התחושה שפיתחנו אי סבילות קולקטיבית כחברה לרכיב זה, אבל האמת היא שהשינוי הזה הוא ברובו תולדה של עלייה משמעותית במודעות.

"לפני שני עשורים, לא הייתה בכלל מודעות לאי סבילות לגלוטן - לא רק בציבור אלא גם בקרב רופאים", מדגיש פרופ' שאול, "כיום מבינים שגם אנשים שאינם חולים בצליאק יכולים לפתח תופעות של אי סבילות, כמו שקורה אצל חלק מהאנשים בצריכת רכיבים אחרים כמו לקטוז (מוצרי חלב). התופעה יכולה להתבטא בכאבי בטן, שלשולים ולעיתים גם התנפחות של אזור הבטן, אך בשונה מצליאק, ככל שידוע לנו, אי סבילות לגלוטן אינה גורמת לסיבוכים ארוכי טווח".

כאב בטן. ShutterStock
גם אנשים שאינם חולים בצליאק יכולים לפתח תופעות של אי סבילות לגלוטן. גבר סובל מכאב בטן/ShutterStock

בנוסף, כיום מסתובבים בנינו אנשים רבים שסובלים מצליאק ואפילו לא מודעים לכך. סולומון מספר בהקשר הזה כי אחד האתגרים הוא לאתר את האנשים האלו ולהגביר את המודעות לאבחון נכון של המחלה. "זה מצב מאוד מסוכן שיכול להוביל במקרים מסוימים גם לסרטן במעיים", הוא מדגיש.

מזון ללא גלוטן עדיין יקר יותר בעשרות אחוזים

לדברי פרופ' שאול, בעשורים האחרונים חל שינוי משמעותי ביחס של החברה הישראלית לגלוטן - לא רק בפסח, אלא לאורך כל השנה. "כשהתחלתי לעבוד בתחום, המטופלים שלי יכלו לקנות מוצרים ללא גלוטן בעיקר במקום אחד בארץ. כיום אפשר למצוא מוצרים נטולי גלוטן בכל עיר בישראל וההימנעות מגלוטן הפכה לאופנה שצוברת פופולריות בחברה".

גם דן סולומון, מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק, מסכים שחל שיפור בהיצע המוצרים ללא גלוטן, אך מדגיש שאנשים שחיים עם צליאק עדיין מתמודדים עם אתגרים שאנחנו לא תמיד מבינים. את העמותה הוא החליט להקים לאחר שביתו דניאל אובחנה עם צליאק לפני 11 שנה. "הבטחתי לה שכשהיא תגדל יהיה כאן עולם אחר לצליאקים", הוא מספר. "ואכן המודעות עלתה מאוד במישורים רבים, אבל עדיין יש עבודה. אנשים לא מבינים את ההתמודדות וההשלכות החברתיות של המחלה. אנשים לא מבינים שמזון ללא גלוטן עדיין יקר בעשרות אחוזים".

מה הימנעות מגלוטן עושה לבריאות?

אחד הטרנדים הבריאותיים הגדולים של השנים האחרונות הוא הימנעות מגלוטן, גם בקרב מי שלא חווים תופעות ברורות של צליאק או אי סבילות. חלק מהאנשים מעידים כי השינוי הזה עזר להם להשיג שיפור גם בהיבטים אחרים בבריאות, שאינם קשורים באופן ישיר למערכת העיכול, כמו כאבי ראש, עייפות כרונית ואפילו יכולות הקשב והריכוז.

דעות המומחים בתחום הזה עדיין חלוקות. לדוגמה, אין מחקרים שמראים בבירור כי גלוטן עלול לגרום לכאבי ראש ועייפות, אך ייתכן כי בעתיד, הידע בתחום יתבסס וישתנה. מה כן יודעים להגיד היום על השפעת הגלוטן? פרופ' שאול מסביר: "בני אדם לא חייבים גלוטן כדי לתפקד, זה לא צורך בסיסי שלנו, ולכן אם נמנעים מגלוטן - אולי זה יועיל לשיפור הבריאות, וזה ככל הנראה לא יזיק. בהיבט הפסיכולוגי, אלו דיאטות לא פשוטות, כי הרבה מאכלים אהובים מכילים גלוטן, אך אין ספק שהיום זה קל יותר מבעבר".

פיצה כרובית. נמרוד סונדרס
יש היום הרבה יותר אפשרויות ללא גלוטן. פיצה מבצק כרובית/נמרוד סונדרס

בנוסף, הימנעות מגלוטן מומלצת גם למי שסובלים ממחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס כיבית. "אצל אנשים אלו, אחת הגישות הנפוצות שאנחנו מתבססים עליהן בטיפול כוללת גיבוש תפריט מיוחד שלא מכיל גלוטן. הסיבה היא שגלוטן ככל הנראה משפיע על המרווח בין תאי המעי - מה שיכול לגרום לדליפות מהמעי ולהחמרת תסמיני המחלות האלו", הסביר פרופ' שאול, ,"אחת התיאוריות סביב מחלות מעי דלקתיות אומרת שמרכיבים מסוימים בתזונה, ובהם גלוטן, מגבירים במצבים מסוימים את הדליפות מהמעי. ברגע שנמנעים מהם, זה עשוי לאפשר לריריות התאים האלו להשתקם".

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך שהימנעות מגלוטן יכולה להועיל גם למי שסובלים ממחלות אוטואימוניות אחרות, בנוסף לצליאק. במחלות אלו, שינויים בפעילות מערכת החיסון גורמים לכך שהגוף "תוקף את עצמו" בדרכים שונות. על פי חלק מהתיאוריות, גלוטן עלול במקרים מסוימים להיות מזוהה על ידי מערכת החיסון כגורם זר שעלול לייצר תגובה חריגה ולהחמיר את תסמיני המחלות האלו.

גם צליאק, נזכיר, זו מחלה אוטואימונית והנתונים מראים כי חולי צליאק מצויים בסיכון מוגבר גם למחלות אוטואימוניות אחרות. לדוגמה, על פי מחקר אחד, השכיחות של מחלת הצליאק גבוהה פי ארבעה אצל אנשים עם דלקת בבלוטת התריס, בהשוואה לכלל האוכלוסייה.

האם מוצרים ללא גלוטן בריאים יותר?

בימי פסח, מוצרים רבים שכולנו מכירים ואוהבים מתחלפים בגרסאות כשרות לפסח. על ההבדלים בטעם אפשר להתווכח, אך תהיתם פעם אם המוצרים האלו משפיעים אחרת על הבריאות? ובכן, בארצות הברית, שם ההימנעות מגלוטן נובעת בעיקר מסיבות רפואיות ולא דתיות, מחקר אחד מצא כי 65 אחוזים מהאמריקאים מאמינים שמוצרים ללא גלוטן בריאים יותר ו-27 אחוזים בוחרים בהם כדי לרדת במשקל.

בפועל, בעוד שהמוצרים האלו אכן יכולים לספק יתרונות רבים לאנשים עם המצבים הרפואיים שהזכרנו כאן, מומחים מדגישים כי מאכלים מעובדים שמיוצרים במפעלים, בין אם הם מכילים גלוטן או לא, מזיקים לבריאות פחות או יותר באותה הרמה. לכן, עדיף לצרוך כמה שיותר מאכלים בהכנה ביתית - ולזכור שבחירה במוצר מעובד ללא גלוטן כנראה לא תפתור אתכם מלבשל אוכל בריא יותר בעצמכם בימי החג ובכלל.

מזון ללא גלוטן. ShutterStock
מזון מעובד הוא מזון מעובד, גם אם אין בו גלוטן. מאפה ללא גלוטן/ShutterStock

באופן כללי, ככל שלומדים יותר על תזונה ועל האופן שבו רכיבים שונים בה משפיעים עלינו, מבינים שאין כלל אצבע שנכון לכל בני האדם. הגוף של כל אחד מאיתנו פועל בצורה אחרת ורכיבים שונים ישפיעו באופן ייחודי על כל אחד מאיתנו. אם חבר סיפר לכם שהוא הפסיק לצרוך גלוטן ופתאום מרגיש שיש לו כוחות על, יכול להיות שאם תלכו בעקבותיו תרגישו בדיוק אותו דבר - ויכול להיות שלא.

בהקשר הזה, ובכלל, חשוב כמובן לקרוא, ללמוד ולהכיר מחקרים על האופן שבו מוצרים שונים עשויים להשפיע עליכם, וחשוב לא פחות לפתח מודעות לאופן שבו הגוף שלכם פועל ומגיב לכל שינוי בתזונה ובאורח החיים. רק ככה תוכלו להבין איך גלוטן, שומן, סוכר, קפאין וכל חומר אחר שאתם מכניסים לגוף גורם לכם להרגיש - ולקבל בעצמכם בחירות שבאמת מיטיבות איתכם.

חשוב לציין כי בשונה מצליאק, שמופיע בדרך כלל כבר בגיל הילדות, אי סבילות בדרך כלל תתפתח עם הזמן, בשלבים מאוחרים יותר של החיים, בדיוק כמו שקורה עם לקטוז. כיום עדיין לא ברור איך להפחית את הסיכון הזה, אך מחקרים מראים כי גם אם מתפתחת אי סבילות, זה לא אומר שאתם חייבים להימנע מגלוטן בכל מחיר. במקרה כזה, יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפחית את תופעות הלוואי הלא נעימות.

אם אתם מתמודדים עם אי סבילות ללקטוז, נסו לאכול פחות שומנים ויותר סיבים, בצעו בדיקות דם באופן קבוע לזיהוי חסרים ושאלו את הרופא אילו תוספים כדאי לכם ליטול. ולצד כל אלו, הדבר החשוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לקרוא בקפידה את תוויות המזון כדי להבין מה בדיוק מכיל כל מוצר שאתם קונים. כך תבינו איך חומרים שונים משפיעים על התסמינים שלכם ועם הזמן תלמדו איך "לשחק" עם המינונים עד שתמצאו את התפריט שישמור עליכם כמה שיותר יציבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully