וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אימון בחדר כושר יכול להרוס לכם את השמיעה?

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 9:37

כל מי שאי פעם נכנס לחדר כושר או לסטודיו לאימונים יודע שמוזיקה חזקה היא חלק מהעסק, אפילו חלק שעוזר לנו לזוז, אבל כעת מסתבר שהיא עלולה להזיק לנו מאוד לאורך זמן. הנה כל הפרטים

בחדרי כושר יש המון רעש. מהמכשירים עצמם, מהמתאמנים, מהמוזיקה ברקע, או מהמוזיקה שהמתאמנים שומעים באוזניות ומגבירים מאוד כדי להתגבר על הרעשים החיצוניים. בשיעורים קבוצתיים רבים (כמו למשל ספינינג, אירובי או זומבה) אף משתמשים במוזיקה בעוצמה גבוהה כדי להמריץ את המתאמנים. כמה גבוהה? עוצמת המוזיקה בשיעורים קבוצתיים מהסוג הזה מגיעה בממוצע ל-93 דציבל. הבעיה - החשיפה לעוצמה כזאת במשך 60 דקות יכולה לפגוע בשמיעה.

במחקר משנת 2019 שנעשה במכללת הדסה בירושלים נמצא שעוצמת הרעש הממוצע בחדרי כושר היתה 95 דציבלים, ובסקר אינטרנטי שנעשה נמצא ש-41 אחוזים מהמתאמנים היו מודעים לכך שעוצמת המוזיקה גבוהה מדי, אך רק 27 אחוזים היו מעוניינים להנמיך את עוצמת המוזיקה.

מחקר אחר בדק את ספי השמיעה (בתדרים 1000-6000 הרץ) של מתאמנים לפני שיעור זומבה ואחריו. עוצמת הרעש הממוצעת לאורך השיעור הייתה 91 דציבל, ונמצא שאצל 13 מבין 16 הנבדקים היה היסט (ירידה בשמיעה) של 10 דציבל ויותר בספי השמיעה באחת או בשתי האוזניים, לפחות באחת מהתדירויות שנבדקו. בנוסף, מחצית מהנבדקים דיווחו על צפצופים באוזניים ו/או תחושות של אטימות באוזניים בעקבות השיעור. למרות כל זה, רק נבדקת אחת אמרה שהייתה מוכנה להתאמן על רקע מוזיקה בעוצמה חלשה יותר.

עוד בוואלה!

שעה בחדר כושר או שעת שינה? מה יועיל לכם יותר

לכתבה המלאה

ירידה זמנית, אבל מדאיגה

מחקרים הראו שבזמן פעילות גופנית יש סיכון גבוה יותר לירידה בשמיעה לעומת חשיפה לאותה כמות רעש בזמן מנוחה. ההסברים קשורים לעליה בפעילות המטבולית, שינויים בזרימת דם, בטמפרטורת הגוף ועוד. התופעה הזו - הקרויה היסט זמני של ספי שמיעה, או TTS (Temporary Threshold Shift ) מתארת שינוי לרעה של ספי השמיעה שנגרם כתוצאה מחשיפה לרעש חזק.

גיף חדר כושר ספורט אירובי אימון. Giphy
זה יעבוד גם בווליום נמוך יותר. אימון ספינינג/Giphy

במקרים של TTS מרגישים בדרך כלל כי הדיבור וכל הצלילים מסביב נשמעים חלשים - קשה לשמוע צלילים שהם בעוצמה נמוכה; הדיבור נשמע מעומעם; יש תחושה של אטימות/לחץ באוזניים ו/או טינטון (צפצופים באוזניים). התחושות האלה חולפות לרוב תוך 24 שעות, אבל יכולות להישאר גם כמה ימים, ואז ספי השמיעה חוזרים למצבם הרגיל. עם זאת, אירועים חוזרים של TTS יכולים להפוך את הירידה הזמנית בשמיעה לירידת שמיעה קבועה.

בארצות הברית עוצמת המוזיקה המקסימאלית המותרת בחדרי כושר היא 85 דציבל, ואסור שקולו של המדריך יהיה בעוצמה גבוהה יותר מ 95 דציבל (המדריך צריך לדבר בעוצמה של 10 דציבל לפחות מעל לעוצמת המוזיקה כדי שיהיה מובן למתאמנים). גם בישראל עוצמת המוזיקה המרבית המותרת בחדרי כושר על פי המשרד להגנת הסביבה היא 85 דציבל.

מקשיבה באוזניות. Giphy
מומלץ להשתמש באוזניות מבודדות רעשים. אישה עם אוזניות/Giphy

אם אתם חשים שהמוזיקה חזקה מדי, אפשר להשתמש באטמי אוזניים, לעמוד רחוק מהרמקולים (אם אפשר) לנסות לבקש מהמדריכים להנמיך את עוצמת המוזיקה. למי שרוצים לשמוע את המוזיקה שלהם בחדר כושר מומלץ להשתמש באוזניות מבודדות רעשים (כדי לחסוך את ההגברה שנועדה להתגבר על עוצמת הרעש הסביבתי).

"אנשים הולכים למכון כושר מתוך כוונה לשמור על הבריאות הפיזית והנפשית שלהם, אבל רובם לא מודעים שבזמן שהם משפרים את הכושר- ייתכן והשמיעה שלהם נפגעת, אמרה מירה ברלין, קלינאית תקשורת בחברת טרדיס גת. היא הוסיפה כי "לפגיעה בשמיעה יש השלכות רבות על איכות החיים שלנו, על היכולת שלנו להיות בקשר עם אנשים אחרים, ואפילו על היכולת הקוגניטיבית שלנו בגיל המבוגר. אז אל תתביישו להראות למאמנים ולמדריכים שלכם את הכתבה הזו, לדרוש להנמיך את העוצמה של המוסיקה וליהנות מנפש בריאה בגוף בריא לאורך זמן".

בעמוד הפייסבוק "כולי אוזן" שמיועד לכבדי שמיעה וחירשים תוכלו להתייעץ בכל הקשור לנושאי ירידה בשמיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully