וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעה בחדר כושר או שעת שינה? מה יועיל לכם יותר

לא, הכתבה הזאת לא מיועדת לעצלנים שרק מחפשים תירוץ לא להתעמל, אלא למי שמגזים עם אימוני הכושר - גם אם הגוף שלו צועק שהוא זקוק למנוחה. הכירו את הנוסחה שתעזור לכם סוף סוף להבין מתי אתם חייבים לוותר על הביקור במכון כדי למנוע נזק לגוף

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בווידאו: נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים. זו הסיבה

בעולם יש שני סוגים של אנשים: אלו שלא עושים כלום כל היום ועדיין יעדיפו לישון במקום להתאמן, ואלו שגם אם ישנו שעתיים בלילה ועבדו קשה כל היום - אין מצב שיוותרו על הביקור בחדר הכושר. בעוד שחברי הקבוצה הראשונה יודעים שהם לא עושים טובה לגוף שלהם, אנשים מהקבוצה השנייה דווקא בטוחים שהם "תותחי על" שהולכים לחיות לנצח. אז צר לנו לבשר לכם את זה, אבל יש לא מעט מצבים שבהם אותם אנשים לא תורמים בשום צורה לבריאות שלהם ואף מסכנים אותה. אבל אתם יכולים להיות רגועים, אנחנו כאן כדי להגיד לכם בדיוק מתי אתם מגזימים.

למה חשוב כל כך להתעמל ולישון? זה לא יפתיע אף אחד ששינה והתעמלות חשובות מאוד לבריאות הגוף והנפש. מחקרים מצאו כי שינה של בין שש לשמונה שעות בלילה היא חיונית לתפקוד התקין של מערכת העיכול ובכך עוזרת לשמור על המשקל. היא גם מועילה מאוד לבריאות המוח, תורמת לייצור תקין של ההורמונים בגופנו וממלאה עוד שורה של תפקידים חיוניים אחרים. כאשר אנחנו לא ישנים מספיק, אנחנו בסיכון מוגבר לבעיות לב, לפגיעה בזיכרון ואפילו למחלות כמו סוכרת.

מנגד, פעילות גופנית גם היא מפחיתה בצורה דרמטית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, מחדדת את המוח, מחזקת את השרירים והעצמות ובאופן כללי מאריכה את החיים. ולא רק ששתי הפעולות האלו משפיעות עלינו בצורה דומה, הן גם משפיעות זו על זו. כלומר - התעמלות משפרת את איכות השינה, אשר בתורה משפיעה על הביצועים הגופניים שלנו.

עוד בוואלה!

6 טעויות אימון נפוצות שעלולות להרוס לכם את הכושר

לכתבה המלאה

עם זאת, יש הבדל משמעותי בין השתיים - שינה היא צורך בסיסי וחיוני לתפקוד שלנו, שאנחנו נדרשים לבצע בכל יום בכמות מספקת. אם נוותר יום אחד על ביקור במכון הכושר, הגוף והמוח שלנו לא יבחינו בכך מיד, אבל אם נבחר לא לישון יום אחד - נתקשה מאוד לתפקד, לא נחשוב בצלילות, נהיה עצבניים יותר וחיוניים פחות.

אילוסטרציה חדר כושר אימון מתעמלת התעמלות משקולות משקולת מנוחה זיעה. ShutterStock
יותר מדי שעות בחדר כושר? אולי כדאי שתלכו לנמנם. אישה אחרי אימון/ShutterStock

אז מה היחס הנכון בין שינה וספורט? אנחנו יודעים שהייתם שמחים ל"נוסחת קסם" שתגיד לכם בדיוק מתי לישון ומתי להתעמל. לצערנו, החיים בעולם האמיתי יותר מורכבים מזה. בראיון לאתר Fatherly ניסה ד"ר כריסטופר קליין מהמרכז לפעילות גופנית וניהול המשקל באוניברסיטת פיטסבורג לעשות קצת סדר בדברים:

"שלושים דקות של פעילות גופנית משפיעות על הבריאות הרבה יותר משלושים דקות נוספות של שינה", אמר. "עם זאת, זה נכון רק אם ישנתם מספיק שעות בלילה הקודם - לפחות 6.5. אם ישנתם שבע שעות ואתם רוצים לישון בצהריים במקום להתעמל, חצי השעה הנוספת הזאת לא באמת תשפר את הבריאות שלכם".

מנגד, אם ישנתם פחות משש שעות בלילה ואתם חושבים לסיים את יום העבודה באימון, עדיף שתעשו סיבוב פרסה ותיסעו הביתה. ד"ר צ'ארלס זייסלר, מומחה לשינה מאוניברסיטת הרווארד כתב במאמר בניו יורק טיימס כי "שינה מספקת בלילה חיונית להפחתת הסיכון לפציעות ולשיפור יכולת ההחלמה של השרירים. מחסור בשינה גם מחליש את מערכת החיסון, מה שמגביר את הסיכון לחלות במהלך הפעילות הגופנית".

ואם זה לא מספיק, מחקר שפורסם בכתב העת הנחשב Cell גילה שגם לשרירים שלנו יש "שעון ביולוגי" מובנה שמשפיע על התגובה שלהם להתעמלות. כאשר אנחנו לא ישנים כמו שצריך, גם המנגנון הזה משתבש ופוגע בהתפתחות שלהם. במילים אחרות - כשאתם סובלים ממחסור בשינה ובכל זאת בוחרים להתעמל, זה כמו רכב ש"נוסע על אדים". לא רק שאתם לא משפרים את הכושר - אתם לחלוטין מעמידים את הגוף שלכם בסיכון.

שינה טובה, מזרנים, מנדלבוים. ShutterStock
כלי עוצמתי ששומר על המוח והגוף. זוג ישן/ShutterStock

ומה לגבי שנ"צ? שנת צוהריים נתפסת כפריבילגיה של אנשים מפונקים, אבל יותר ויותר מחקרים מהשנים האחרונות מעריכים שמדובר בכלי עוצמתי שעוזר לשמור על בריאות המוח ושאר מערכות הגוף. אם אתם מחליטים (ויכולים) לנמנם במהלך היום, עדיף שזה לא יימשך יותר מחצי שעה. בעוד שתנומה מהירה כזאת תעלה את רמת האנרגיה ותחדד את המוח, שינה של שעה או שעתיים כבר תכניס אתכם לשלב עמוק יותר של מחזור השינה, מה שעלול לגרום לכם להיות עייפים, מבולבלים ואיטיים יותר כשתתעוררו. במצב כזה, גם הסיכוי שתתאמנו בהמשך היום לא גבוה.

ועוד נקודה חשובה לסיום: אם אתם סובלים מירידה חדה באנרגיות ובתפקוד המוח סביב שעות הצוהריים - אתם בדיוק כמו רוב האנשים סביבכם. במצב כזה, מדגישים המומחים, אם ישנתם מספיק בלילה, דווקא עדיף להילחם בצורך לנמנם ודווקא להעדיף פעילות גופנית שתעלה בחזרה את רמת האנרגיות, תשפר את זרימת הדם ותחדד את המוח. זה לא חייב להיות אימון אינטנסיבי במכון. אתם יכולים פשוט ללכת ברגל, לרכב על אופניים או סתם לעשות כמה מתיחות או תרגילי כושר ליד הכיסא המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully