וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה בשני בתים: התגרשתם? כך תקלו על הילדים שלכם ביום המשפחה

עו"ד אליה טל

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 11:16

יום המשפחה יכול להיות נקודה רגישה עבור ילדים להורים גרושים, ולהדגיש את השונות שלהם. הנה מה שאתם יכולים לעשות כדי להקל עליהם ולאפשר להם להרגיש חלק מהיום הזה, כמו כולם

אם יש נושא רגיש במיוחד להורים גרושים או כאלה הנמצאים בתהליך פרידה, זה הילדים. כולנו רוצים את הטוב ביותר עבור ילדינו. מה לא ניתן כדי שיהיו מאושרים? הבחירה להתגרש, היא של ההורים ומייצרת לילדים מציאות כפויה של שינוי. יחד איתה באים לא מעט רגשות אשמה ונקיפות מצפון להורים שחוששים מההשפעות השליליות של הפרידה ועושים ככל יכולתם על מנת למזער את הפגיעה ולעזור לילדים להסתגל למצב החדש.

אחד הימים הרגישים והמאתגרים עבור חלק מהילדים וההורים הגרושים, הוא יום המשפחה, בו פעמים רבות, מתבקשים הילדים בגן ובבתי הספר להביא תמונה משפחתית, לצייר את המשפחה או לספר עליה. לעיתים משימות אלו מגיעות במקביל לחגיגה בגן או בבית הספר בנוכחות שני ההורים או הורה אחד.

יום המשפחה, שנקרא בעבר 'יום האם', מסמל בארץ ובעולם את חגיגת המשפחתיות ובא להדגיש את הקשר בין בני המשפחה ואת ההוקרה על תרומתם. עם השינויים בתפקידים המגדריים המסורתיים ובמטרה להעלות ולבטא את ערך השוויון בין שני ההורים, הפך 'יום האם' ל'יום המשפחה' ובכך יצר מצב רגיש חדש הנוגע לשונות אחרת - ילדים הגרים בשני בתים.

חגיגת המשפחתיות ומתן כבוד והערכה לקן הבסיס של הילדים הוא ערך חשוב ומהותי בחינוך הילדים, אך הוא עלול להפוך מקור להשוואה ולהעלאת תחושת חוסר בקרב חלק מן הילדים שרואים את משפחתם ביחס למשפחות אחרות השייכות למבנה ה"קלאסי" של אמא, אבא, ילד, ילדה, שעדיין חקוק בחינוך התרבותי כרווח יותר.

הורים ושני ילדים מטיילים. ShutterStock
אם היחסים טובים, אפשר להצטלם לתמונה משפחתית גם אם ההורים כבר לא ביחד. הורים וילדים מטיילים/ShutterStock

המושג משפחה התרחב מאוד בשנים האחרונות והיום ברור כי קיים טווח רחב ומגוון של סוגי משפחות כגון, משפחות עם שתי אימהות, שני אבות, משפחות יחידניות, משפחות פרק ב' משולבות ועוד. טווח זה בא לידי ביטוי גם במסגרות החינוכיות, שבחלקן הגדול מייצרות פתרונות המאפשרים לילדים החיים בשני בתים להרגיש שייכים במהלך חגיגות יום המשפחה.

במקביל לפתיחות וליצירתיות שמפגינים כיום במרבית המסגרות החינוכיות, חשוב לזכור שלפני הכול יחסי ההורים ואופן ניהול תהליך הפרידה הם גורם משמעותי ביותר המשפיע על מידת ההסתגלות של הילדים לגירושין ולמידת החוסן שלהם במצבים חברתיים רגישים.

לכן, ככל שתהליך הפרידה יעשה באופן מכבד, כך יסתגלו הילדים מהר יותר לשינוי וניתן יהיה לשמר את תחושת המשפחתיות והשייכות באופן חיובי גם לאחר הפרידה, בין על ידי תמונה משפחתית עדכנית ליום המשפחה, או חגיגה משותפת בנוכחות שני ההורים בגן או בבית הספר.

עוד בוואלה!

5 טעויות שכל ההורים עושים בנושא גבולות

לכתבה המלאה

מה קורה כשההורים לא מצליחים להסתדר?

במקרים בהם האווירה בין ההורים עוינת ומתוחה וההורים מתקשים לשתף פעולה, הילד יחווה את המתח ויתקשה לתפקד וליהנות במסיבה בגן או בבית הספר. לכן, אם לא ניתן לקיים תקשורת בסיסית טובה, עדיף למצוא פתרונות אחרים כגון נוכחות הורה אחד לחילופין בכל שנה בחגיגה במסגרת החינוכית ועוד. לצורך כך, ניתן להיעזר במגשר/ת גירושין בהליך הגישור לגירושין, על מנת לייצר הסכמות לסוגיות כאלה ודומות שעלולות להתעורר בהמשך ובכך למנוע חילוקי דעות עתידיים.

ילד עם הורים גרושים. ShutterStock
אם אי אפשר לשים את המחלוקות בצד לכמה שעות, עדיף לחגוג בנפרד/ShutterStock

כאשר קיים שיתוף פעולה בין שני ההורים ויכולת הפרדה בין הפרידה הזוגית והרגשות המלווים אותה לבין המסר החיובי לילדים, גדל הסיכוי שהילדים יושפעו מכך. לכן, חגיגה משותפת מומלצת כאשר ניתן להניח את המחלוקות בצד, לתת למשקעים ולחשבונות כמה שעות חופש, ולהיות נוכחים עבור הילדים, בשמחה ובהנאה.

בסופו של דבר, כדאי לזכור שיום המשפחה שם את הילדים במרכז והם אלו שצריכים להתמודד עם המורה/גננת/חברים. כהורים, אין לנו יכולת לשלוט על הפרשנות הסובייקטיבית של ילדינו ולבחור עבורם לראות את ה"יש" במקום את ה"אין" מול המשפחות הסובבות אותן ומדגישות להם את השוני. עם זאת, יכולת ההשפעה כהורים משמעותית ולכן רצוי להקרין להם את הטוב כמשפחה שמחה בשני בתים, להדגיש את ה"יש" הנוכח בחייהם, את הייחודיות שלהם ולקוות כי הם ירגישו שייכים וגאים בעצמם ביום זה כבכל הימים האחרים.

כדי לעשות את זה חשוב לזכור בין היתר, שהילדים מתבוננים עלינו וסופגים את המסרים המילוליים והבלתי מילוליים שלנו, יותר ממה שניתן להעריך. לכן הצעד המשמעותי הראשון הוא מיקוד פנימי במסרים שלנו. ככל שהילדים יחוו אוירה של בטחון, עידוד ושלמות, זה מה שימלא את ליבם ונפשם ויאפשר להם יכולת התמודדות גבוהה מול אתגרי המציאות היום ובעתיד.

הכותבת היא עורכת דין, מגשרת לגירושין ומנהלת תוכנית לימודי הגישור במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully