וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל אישה פשוט חייבת להכיר את 3 סוגי הסרטן האלה

איריס קול

27.1.2023 / 7:36

המודעות לסרטן השד הולכת וגדלה, אבל לצערנו הרב זו לא המחלה היחידה שמסכנת נשים. פרופ' תמר ספרא התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר את כל מה שצריך לדעת על סרטן השחלה, צוואר הרחם וסרטן הרחם. האזינו

איריס קול מראיינת את פרופ' תמר ספרא על סרטניים נשיים/מערכת וואלה

מחלות סרטן במערכת המין הנשית הן מסוכנות במיוחד משום שלעיתים הן לא כוללות תסמינים בולטים, והן מתגלות כאשר הסרטן כבר במצב מתקדם. פרופ' תמר ספרא, מנהלת המרכז לסרטן האישה בבית החולים איכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר כיצד ניתן להישמר מסרטן השחלה, סרטן צוואר הרחם וסרטן הרחם.

סרטן השחלה - המחלה החמקנית

"הבעיה הגדולה של סרטן שחלה הוא שהוא מתגלה מאוחר, קשה מאוד לאתר אותו בשלב מוקדם והוא מכונה 'מחלה חמקנית'", הסבירה פרופ' ספרא, "גם נשים שהולכות פעם בשנה לגניקולוג, ונבדקות, ועושות כל מה שצריך - במרבית המקרים אנחנו נגלה את המחלה בשלב 3 ו-4, ולא בשלבים שאחוזי ההבראה גבוהים".

פרופ' ספרא הסבירה כי "העולם עדיין לא מצא בדיקות סקר טובות לסרטן שחלה. באוכלוסיה הכללית שבה מבדברים על 1.5-2 אחוזים של סרטן שחלה, קשה מאוד לאתר את המחלה בשלבים מוקדמים". הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא ללכת לגניקולוג פעם בשנה, לבצע בדיקת אולטרסאונד ואגינלי, ובדיקות דם. עם זאת, עבור נשים שנשאיות למוטציה בגן BRCA , ולנשים עם היסטוריה משפחתית של המחלה, יש בדיקות מעקב נוספות.

עוד בוואלה!

עלתה במשקל וסבלה מכאבי בטן. הסיבה לכך זעזעה את הרופאים

לכתבה המלאה

מה התסמינים של המחלה? "הבעיה עם המחלה הזו שנשים מסתובבות שנה וחצי עם תחושה שקצת כואבת להן הבטן, הן קצת השמינו, קצת רזו, קצת יש להן גזים, קצת לא נוח בבטן, כל מיני קצתים כאלה שאחרי ששוללים כל מיני דברים אחרים, בסוף מגלים - ואז זה מאוחר, יחסית", הסבירה פרופ' ספרא. עם זאת חשוב להבהיר שגם כאשר מגלים מאוחר "לא נגמרה הדרך, יש הרבה מה לעשות, יש לא מעט נשים שמבריאות ושחיות הרבה שנים".

סרטן צוואר הרחם - אפשר לגלות, אפשר להימנע

"סרטן צוואר הרחם יחסית יותר קל לגילוי, כי זה נמצא קרוב לחוץ - הגניקולוג רואה את זה כשהוא בודק", הסבירה פרופ' ספרא, "אנחנו עושים בדיקות פאפ, עושים חיסונים, ויש ירידה בשכיחות המחלה". בשונה מסרטן השחלה שנפוץ בגילאים מבוגרים (50-70), סרטן צוואר הרחם נפוץ בגילאים צעירים יותר.

חיסון פפילומה. ShutterStock
החיסון מוריד מאוד את שכיחות המחלה. אישה מקבלת חיסון נגד נגיף הפפילומה/ShutterStock

סרטן צוואר הרחם "קשור במידה ניכרת בגיל שבו מתחילים לקיים יחסי מין ובמספר הפרטנרים, כי הוא קשור להדבקה של נגיף, ולכן ככל שנחשפים ליותר אנשים יש יותר סיכויים להידבק", הסבירה ד"ר ספרא, "בגלל זה גם החיסונים מתחילים מוקדם, בגיל 12, אנחנו רוצים להתחיל עם הסיכונים לפני תחילת הפעילות המינית".

עוד על סרטן צוואר הרחם:
כל 2 דקות מתה אישה בעולם מהסרטן הזה. מה עושים עם זה?
הסרטן הזה ניתן למניעה - ואין סיבה שימותו ממנו במאה ה-21

פרופ' ספרא הבהירה כי החיסון נגד נגיף הפפילומה, הגורם לסרטן צוואר הרחם, בטוח. "אין דבר שאין לו תופעות לוואי, אבל אין דיווחים בספרות על הרפואית על תופעות לוואי גדולות", אמרה, "וזה בהחלט הקטין מאוד בעולם את ההיארעות של סרטן צוואר הרחם".

חשוב להבהיר כי בשונה מסרטן השחלה, האיתור המוקדם של סרטן צוואר הרחם הוא טוב מאוד, ומרבית הנשים לא מגיעות לשלב המאוחר של המחלה.

סרטן הרחם - כשיש דימומים לא סדירים

"גידולים ברחם , המזל הגדול שלנו הוא שרובם מתגלים בשלב מוקדם כי יש דימומים", הסבירה פרופ' ספרא. ברגע שיש דימומים לא סדירים בגיל בוגר - מעל גיל 48-50 - מהר מאוד מתחילים בירור וטיפול, היא הסבירה. בדרך כלל כריתת רחם פותרת את הבעיה, ולפעמים יש צורך בכימותרפיה או הקרנות. כמובן שלכריתת רחם יש השלכות בריאותיות, אבל ברגע שיש סרטן ברחם - זו האפשרות העדיפה.

אישה אוחזת בבטן התחתונה שלה. ShutterStock
אבחון בסרטן זה כמו "פצצה על הראש". אישה אוחזת את הבטן התחתונה/ShutterStock

לסיום סיפרה פרופ' ספרא כי היא מאמינה "בלי שיש לי הוכחות" שיש השפעה למה שקורה לנו - המתח והתודעה והאופן שבו מנהלים את המחלה - על התמודדות הגוף עם מחלת הסרטן. "אישה שמרגישה יותר טוב עם מה שקורה לה, שהיא פחות במתח, מודעות למה שקורה לה ומנהלת את המוח שלה - תחיה יותר טוב", אמרה.

היא הסבירה כי אישה שמאובחנת עם סרטן "נופלת לה פצצה על הראש, הגיע הסרטן, יש פחד מוות שעומד פה בעיניים, שהוא אמיתי בחלקו, ואישה צריכה להתחיל להתמודד עם זה. השאלה היא איך נוביל אותה להתמודדות הכי טובה - שיהיה לה פחות מתח, פחות הפרעות נפשיות, ויותר חיי משפחה וחיי חברה, וכל מה שעושה לה טוב. ככל שהיא תעבור את זה יותר טוב יהיה לה יותר טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully