וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטריד: זה המספר האמיתי של המתים מקורונה

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 14:48

לפני כמה ימים התבשרנו שהקורונה חצתה את רף 5 מיליון הקורבנות, אבל האמת היא שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה. הרבה מאוד. זה מה שאנחנו יודעים היום

בווידאו - מומחי ה- FDA מאשרים את החיסון לבני 11-5 נגד קורונה/צילום: רויטרס

רק לפני כמה ימים התבשרנו שמניין המתים העולמי מקורונה הגיע לנקודת ציון עגומה של יותר מ-5 מיליון בני אדם. אבל רוב המומחים מסכימים שהמספר האמיתי גבוה בהרבה, והנתונים האמיתיים עשויים להיות פי שניים ואפילו שלושה ממה שפורסם.

החיסונים אומנם האטו מאוד את שיעור התמותה, אבל יש חלקים גדולים בעולם שאליהם הם עדיין לא הגיעו, שבהם מספר מקרי המוות מהנגיף רק עולה.

ישנן סיבות רבות מדוע הנתונים עשויים להיות שגויים. אומנם לוחות המעקב של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שהציגו את הנתונים העדכניים ביותר הזמינים (שאגב עומדים בעת כתיבת שורות אלה על 5,014,808 מתים), אך כפי שחוקרים רבים חושדים, הקורונה כבר הסתובבה ברחבי העולם הרבה יותר מוקדם ממה שכולנו חשבנו, כך שייתכן שסיבת המוות תועדה כמחלות אחרות או אפילו סווגה כ"לא ידועה".

זה נכון גם לימים הראשונים של המגיפה (לפני 19 חודשים) כאשר מגוון התסמינים הרחב מאוד (למעלה מ-200) עדיין לא הובן במלואו והרופאים עדיין לא הכירו את המאפיינים הקטלניים של הנגיף. המשמעות היא שהקורונה דווחה כמחלות אחרות.

גבר עוטה מסכה בווהאן, סין לצורך התגוננות מנגיף הקורונה 5 באפריל 2020. רויטרס
פה זה התחיל? גבר עוטה מסכה בווהאן, סין, 5 באפריל 2020/רויטרס

בנוסף, חלק מהמדינות דיווחו רק על מקרי מוות מ-COVID-19 שהתרחשו בבתי חולים, או כאלה שנבדקו ונמצאו חיוביים לנגיף. מדינות אחרות, כמו איטליה, היו מוצפות בגל הראשון במקרי מוות שלא היו מספיק משאבים זמינים כדי לבדוק ולקבוע את הסיבה להם. מן הצד השני, מדינות מסוימות, כולל רוסיה, ברזיל ואיראן, לא פרסמו נתוני אמת לגבי מקרי המוות מקורונה בשטחן.

כבר במאי, ארגון הבריאות העולמי (WHO) חשד שעד פי שלושה יותר אנשים מתו כתוצאה מהנגיף ממה שהראו הנתונים העולמיים. בהתבסס על דוח שהראה כי עד סוף שנת 2020, נגיף הקורונה גרם למותם של 1.8 מיליון אנשים, ארגון הבריאות העולמי העריך כי מקרי המוות העודפים היו בסבירות גבוהה יותר של 3 מיליון. עד מאי, 3.4 מיליון בני אדם מתו וארגון הבריאות העריך את הנתון בסבירות גבוהה יותר של 6-8 מיליון. מה שזה אומר שאם הנתונים מראים 5 מיליון מתים - המספר האמיתי כנראה יותר קרוב ל-10 מיליון. יש שטוענים כי הוא מגיע ל-17 מיליון.

אחת הדרכים לקבל תמונה יותר טובה ונתונים יותר מדוייקים היא לבחון את מקרי המוות ה"עודפים" של מדינות. אלו הם מקרי מוות בפרק זמן מסוים שהם מעל שיעור התמותה הממוצע הבסיסי. קחו לדוגמא את הודו בה נרשמו 4 מיליון מקרי מוות עודפים. הסיבה אגב היא שהמגיפה ככל הנראה הגדילה את מספר מקרי המוות מסיבות אחרות כמו צפיפות בבתי חולים או חוסר גישה לטיפול רפואי.

כאמור החיסונים שנכנסו לחיינו לפני למעלה מחצי שנה עשו שינוי מהותי, אך עדיין יש אלפי מתים מהנגיף בכל יום, ובעיות רבות עדיין מחכות לפתרון: הראשונה ואולי הבוערת בהן היא דווקא לא מתנגדי החיסונים אלא העובדה שמדינות עשירות קונות מלאי חיסונים ומחסנות את האוכלוסייה בבוסטר כבר, בעוד שמדינות עניות עדיין מחכות ועוד יחכו ככל הנראה עוד שנה עד שהחיסונים יגיעו אליהן. בנוסף, הופעת וריאנטים חדשים ומדבקים כמו הדלתא פלוס, במיוחד לקראת החורף, יכולים לפגוע במבצע החיסונים. אם המגמות הללו ימשכו הסיכוי שהקורונה תגמר בשנים הקרובות הוא קלוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully