וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתסמונת פוסט קורונה יש 200 תסמינים, אלה הנפוצים ביותר

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 12:01

לצד עייפות וחולשה, אנשים עם תסמונת פוסט קורונה סובלים משלל תופעות פיזיולוגיות ונפשיות שונות שמהוות מטרד אמיתי לחייהם. הנה הבולטות בהן

בווידאו: דיון בנושא נגיף הקורונה בקריה בתל אביב/צילום: לע"מ

המחקר הבינלאומי הגדול ביותר אי פעם בקרב אנשים עם פוסט קורונה זיהה יותר מ-200 תסמינים: מערפול מוחי והזיות ועד לרעד וטינטון. התסמינים האלה משתרעים על פני 10 ממערכות האיברים בגוף, ושליש מהתופעות ממשיכות להשפיע על חולים לפחות שישה חודשים אחרי ההחלמה.

"הרבה מרפאות פוסט קורונה בבריטניה התמקדו בשיקום נשימתי. נכון שיש להרבה אנשים קוצר נשימה, אבל יש להם גם הרבה בעיות אחרות וסוגים של תסמינים שהמרפאות צריכות לספק גישה הוליסטית יותר אליהם", אמרה אתנה אקרמי, מדענית מוח מאוניברסיטת קולג' בלונדון, ומחברת בכירה של המחקר.

לדבריה, היא בעצמה עדיין חווה תסמינים - 16 חודשים לאחר שנדבקה בקורונה. "ככל הנראה, ישנם עשרות אלפי חולים בפוסט קורונה שסובלים בשתיקה, ולא בטוחים שהתסמינים שלהם קשורים לקורונה", אמרה.

המחקר, שפורסם בכתב העת EClinicalMedicine של Lancet, סקר 3,762 אנשים עם תסמיני פוסט קורונה. החוקרים זיהו 203 תסמינים, מתוכם 66 נחקרו במשך שבעה חודשים. התסמינים השכיחים ביותר היו עייפות, חולשה לאחר מאמץ (מצבם הבריאותי מחמיר לאחר מאמץ גופני או נפשי) וערפל מוחי. תופעות אחרות כללו הזיות ראייה, רעד, גירוד בעור, שינויים במחזור החודשי, הפרעות בתפקוד המיני, דפיקות לב, בעיות בשליטה על שלפוחית השתן, שלבקת חוגרת, אובדן זיכרון, טשטוש ראייה, שלשולים וטינטון.

בדיקת קורונה בראשון לציון, 5 ביולי 2021. ראובן קסטרו
עייפות היא אחד מהתסמינים הכי שכיחים לפוסט קורונה. אישה עייפה/ראובן קסטרו

החוקרים גם הבחינו בהתקדמות הסימפטומים לאורך זמן. "לאחר ששה חודשים רוב הסימפטומים הנותרים הם מערכתיים - דברים כמו ויסות טמפרטורה, עייפות, חולשה לאחר מאמץ - ונוירולוגיים (המשפיעים על המוח, חוט השדרה והעצבים)", אמרה אקרמי.

משיבים עם תסמינים שנמשכו יותר מחצי שנה (בסך הכל 2,454) אמרו שהם חוו בממוצע 13.8 תסמינים במהלך החודש השביעי. במהלך מחלתם, תסמיני החולים השפיעו על תשע מערכות איברים בממוצע. "זה חשוב עבור חוקרים המחפשים את מנגנוני המחלה הבסיסיים, וגם עבור רופאים המעניקים טיפול מכיוון שזה מציע שהם לא צריכים להתמקד רק במערכת איברים אחת", אמרה אקרמי.

כ-22 אחוזים מהאנשים שהשתתפו בסקר דיווחו כי הם אינם מסוגלים לעבוד - פוטרו, לוקחים מחלה או נכות ממושכת או התפטרו - בגלל מחלתם. 45 אחוזים נדרשו לרדת באחוזי המשרה.

בינתיים, בסקירה שהובילה חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהאם ופורסמה בכתב העת Journal of the Royal Society of Medicine, נמצא כי אלו שחוו יותר מחמישה תסמינים של Covid-19 במהלך השבוע הראשון של ההדבקה היו בסיכון גבוה משמעותית להתפתחות פוסט קורונה, ללא קשר לגיל או למין.

לדברי עורכי המחקר יותר משליש מהחולים באחד המחקרים שנכללו בסקירה דיווחו שהם עדיין חשים ברע או במצב קליני גרוע יותר אחרי שמונה שבועות מתחילת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully