וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב התגלה סימפטום מטריד לקורונה, והוא מסריח במיוחד

כאילו שתסמיני הקורונה לא היו מספיק גרועים, חולים רבים מדווחים על סימפטומים ארוכי טווח גם לאחר שהחלימו. עכשיו מתווספת לרשימה המטרידה הזו, שכוללת בין היתר עייפות ואובדן חוש הטעם והריח, עוד תופעה, והיא נשמעת ומריחה לא טוב

בווידאו: אדלשטיין אומר שהם מחסנים "בקצב מטורף"/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

ככל שמגיפת הקורונה ממשיכה להתרחב ברחבי העולם, כך גם תופעות הלוואי ארוכות הטווח של המחלה - מה שמכונה קוביד ארוך - ממשיכות להופיע. המונח קוביד ארוך משמש לתיאור הסימפטומים בעקבות הידבקות בקורונה, שאנשים מסוימים מדווחים שנמשכים מספר חודשים לאחר ההחלמה. הסימפטומים הקשורים למחלה כללו עד כה אובדן טעם וריח, עייפות, "עירפול מוחי" וקוצר נשימה. כעת, התווסף סימפטום חדש: פרוסמיה.

פרוסמיה היא תפקוד לקוי של חוש הריח, ועד כה היא דווחה על ידי חולי קורונה צעירים יותר, כמו גם על ידי עובדי שירותי בריאות. המצב שונה מאובדן ריח, שכן במקום לא להריח בכלל, הסובלים מגלים שהם יכולים להריח משהו שבכלל לא נמצא בסביבתם. בין הדוגמאות, אנשים דיווחו שהריחו ריחות לא נעימים, כולל ריח של "שרוף", גופרית ודגים.

בראיון ל-CNN, חוקר מחלות אף אוזן וגרון ונשיא המכון הבריטי לאוטורינולרינגולוגיה, פרופסור נירמל קומאר, תיאר את תסמיני הפרוסמיה כ"משונים וייחודיים מאוד". קומאר היה העובד הרפואי הראשון שזיהה אובדן ריח כתסמין ל-COVID-19. המצב שגורם לנו לא להיות מסוגלים להריח דבר נקרא אנוסמיה (תתרנות).

דגי טילפיה. ShutterStock
להריח דגים כל היום. דגים/ShutterStock

בעת בדיקת חולים הסובלים מאנוסמיה, הבחין קומאר כי ביניהם אנשים שחוו בפועל פרוסמיה, מצב בו חוש הריח מתעוות. למרבה הצער נראה כי הריחות מתעוותים כמעט תמיד לרעה, והסיכוי שתריחו ורדים כל היום הוא אפסי. למצב יכולה להיות השפעה עצומה על איכות החיים של אדם המחלים מקורונה ועל הרווחה הנפשית שלו.

"לנגיף הזה יש זיקה לעצבים בראש, ובמיוחד לעצב השולט בחוש הריח", אמר קומאר. "אבל כנראה שהוא משפיע גם על עצבים אחרים והוא משפיע, לדעתנו, על נוירוטרנסמיטרים - המנגנונים השולחים מסרים למוח. יש אנשים המדווחים על הזיות, הפרעות שינה, שינויים בשמיעה. איננו יודעים את המנגנונים המדויקים שגורמים לכך, אבל אנחנו מחפשים דרכים לנסות ולעזור לחולים להתאושש".

רק לפני שבוע התפרסם דוח שמצא כי אחד מכל חמישה אנשים סובל מתופעות לוואי מתמשכות של covid-19 עד חמישה שבועות מרגע תחילת המחלה. בנוסף, על פי הדוח הבריטי, אחד מכל עשרה אנשים שחלו בקורונה חווה תסמינים שונים למשך 12 שבועות או יותר.

לא משנה מה תהיה הסיבה לכך, קוביד ארוך הוא בעיה שעלולה לגרום סבל עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. באופן מדאיג, זה גם פותח את האפשרות האמיתית מאוד של covid-19 לגרום לדאגות בריאותיות נוספות בשנים ובעשורים הבאים, מה שעלול להעיק על מערכות הבריאות ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully