וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי יוצא נגד חיסון שלישי לקורונה

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 9:26

מנכ"ל ארגון הבריאות יצא בהודעה חריפה נגד התחלת מבצעי החיסון השלישי במדינות אמידות, בזמן שבמדינות עניות שיעור החיסון עומד על פחות מאחוז. "לא נקבל מצב שבו המדינות שניצלו את רוב מלאי החיסונים העולמי עד כה, לוקחות לעצמן עוד נתח ממנו"

בווידאו: מבצע החיסון השלישי נגד קורונה לבני 60 ומעלה/צילום: רויטרס

בזמן שבמדינות אחרות בעולם עדיין מנסים להשיג מספיק מנות חיסון כדי להתחיל ולחסן את האוכלוסייה במנה ראשונה ושנייה של החיסון נגד קורונה, במדינות אחרות - בראשן ישראל - כבר החלו במתן מנת דחף שלישית של החיסון.

בהודעה שפרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוא קרא לעצירה מיידית של כל מבצעי החיסון במנה שלישית לפחות עד סוף ספטמבר ואף מעבר לכך, והנימוק הוא יותר מוסרי מאשר רפואי. בארגון הבריאות מודאגים מאוד מפערי שוויון בין מדינות עניות שבהן יעדי החיסון רחוקים מאוד מהרצוי ובין מדינות עשירות שמצליחות להבטיח לעצמן בקלות רבה יותר מנה שלישית של החיסון.

הודעת הארגון התפרסמה שעות בודדות לאחר שפורסם כי בית חולים בסן פרנסיסקו החל להציע לציבור "מנות משלימות" של חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה למתחסנים שקיבלו את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון ובעיצומו של מבצע חיסונים למתן מנת דחף שלישית של החיסון לאוכלוסיית בני ה-60 ומעלה שיצא לדרך בישראל לפני מספר ימים ובמסגרתה חוסנו כבר למעלה מ-200 אלף בני אדם. גם מספר מדינות אחרות באירופה הודיעו כי בכוונתן להתחיל מבצעי חיסון דומים של מנה שלישית לאוכלוסייה המבוגרת.

מתחסנת בקופת חולים מכבי ברמת השרון, 30 יולי 2021. ראובן קסטרו
"רוב המנות צריכות ללכת עכשיו למדינות העניות". מתחסנת מקבלת מנה שלישית של החיסון בישראל/ראובן קסטרו

כ-29 אחוזים מאוכלוסיית העולם קיבלה לפחות מנה אחת של החיסון נגד covid-19, אולם אם מסתכלים על נתוני החיסון במדינות עניות אחוז המתחסנים עומד על כאחוז בודד בלבד. "אני מבין את הדאגה של כל הממשלות והרצון להגן על אזרחיהן מפני וריאנט דלתא. אבל לא ניתן לקבל מצב שבו אותן מדינות שכבר ניצלו את רוב מלאי החיסונים העולמיים שהיו עד כה, לוקחות לעצמן עוד נתח ממנו", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גבריסוס בהודעה חריפה למדי.

בין המדינות שהודיעו שיתחילו לחסן בקרוב במנת בוסטר של החיסון בדומה לישראל, ניתן למנות את גרמניה וצרפת, שבכוונתן לחסן אזרחים שחוסנו בשלבים המוקדמים של מבצעי החיסון - בשתי המדינות יאפשרו החל מספטמבר למבוגרים ומדוכאי חיסון לקבל מנה שלישית. גם בריטניה הודיעה כי היא ערוכה להתחלת מבצע מתן המנה השלישית בחודש הבא, בכפוף לאישורים מרשויות הבריאות המקומיות במדינה.

גוף בריאות מוביל שטרם הביע עמדה רשמית לגבי מנה שלישית של חיסוני הקורונה הוא המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (ה-CDC), אולם מהבית הלבן נמסר כי הם ערוכים ומוכנים לחסן במנה שלישית, אם יעלה הצורך בכך. דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי אמרה כי וושינגטון מוכנה לחיסון שלישי אם החלטה כזאת תאושר, ובמקביל מוכנה גם לתרום עודפי חיסונים למדינות אחרות.

על פי ההערכות של ארגון הבריאות, אם 11 המדינות שהחלו לחסן במנה שלישית או הודיעו שהן מתכוונות לעשות זאת בשבועות הקרובים אכן יחסנו את כלל אזרחיהן שמעל גיל 50 למשל, הדבר ידרוש שימוש ב-440 מיליון מנות נוספות ממלאי החיסונים העולמי. "אנחנו צריכים להפוך את המצב בזריזות - במקום שרוב החיסונים ילכו למדינות עם הכנסה גבוהה, רוב המנות צריכות להגיע למדינות העניות", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות טדרוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully